olie bijvullen bij min symbool
Mijn inschatting (nog steeds ervan uitgaande dat jij het juist hebt dat de olie wel op peil is) is dat je G266 niet juist meer functioneert.
Maar je zou inderdaad eens met VCDS moeten meten, kijken of de foutmelding 00562 er inderdaad in zit en kijken via het VCDS naar je oliepeil, dan weet je het zeker.
Theo
Dit blijkt ook wel want na een nachtje te hebben geslapen is de olie goed terug gezakt en afgekoeld waardoor ik de 220 km die ik die dag nog gemaakt heb geen waarschuwingen meer heb gehad.
Ga van de week wel even langs bij de Bosch garage om te kijken of ze hem uit kunnen lezen.
Zal jouw uitleg wel even kopieren en menemen,is het voor hun ook makkelijker zoeken :lol:
Met dat vcds bedoel je neem ik aan uitlezen met vagcom.
grt Rens
Maar je zou inderdaad eens met VCDS moeten meten, kijken of de foutmelding 00562 er inderdaad in zit en kijken via het VCDS naar je oliepeil, dan weet je het zeker.
Theo
Dit blijkt ook wel want na een nachtje te hebben geslapen is de olie goed terug gezakt en afgekoeld waardoor ik de 220 km die ik die dag nog gemaakt heb geen waarschuwingen meer heb gehad.
Ga van de week wel even langs bij de Bosch garage om te kijken of ze hem uit kunnen lezen.
Zal jouw uitleg wel even kopieren en menemen,is het voor hun ook makkelijker zoeken :lol:
Met dat vcds bedoel je neem ik aan uitlezen met vagcom.
grt Rens
[quote="j.hoeben1"]Ik wist niet dat je de olie stand ook kunt uitlezen![/quote]
Onze Oosterburen (Ölstand sicher per Diagnose auslesen) hebben het uitgepuzzeld:
Module 17 (= klok, combi-instrument) en daarin meetwaardenblok 004 uitlezen.
Veld 1 geeft de afstand sinds de laatste reset van de service-indicator (bij de A2 lijkt deze altijd 0 te zijn?)
Veld 2 geeft het minimum oliepeil. Bij onderschrijding van deze waarde komt (met een zekere demping) de waarschuwing in de klok, dat olie moet worden bijgevuld
Veld 3 geeft het gemiddelde oliepeilverschil (onduidelijk wat dit precies betekent)
Veld 4 geeft het actuele oliepeil in real time. Als je met de auto schudt zie je het oliepeil variëren.
Dit zou in elk geval moeten gelden voor de 1.4 benzinemotoren vanaf MJ2003 (BBY). Bij sommigen werkt het ook bij de 1.4 benzinemotoren tot MJ2003 (AUA) en bij de 55 kW diesels (AMF, BHC).
Rens, in jouw geval zou ik als eerste een probleem met de G266 sensor zelf, of een contactprobleem met de stekker vermoeden. Trek er de stekker eens af en reinig de contacten/spuit ze in. Om de rest van de keten te testen kun je een stukje rijden met de sensor los. Na een paar km moet je de melding "oliekannetje + sensor" in de klok krijgen. Het ding kostte in 2009 in D 68 euro bruto (Oelstandssensor spinnt).
Onze Oosterburen (Ölstand sicher per Diagnose auslesen) hebben het uitgepuzzeld:
Veld 1 geeft de afstand sinds de laatste reset van de service-indicator (bij de A2 lijkt deze altijd 0 te zijn?)
Veld 2 geeft het minimum oliepeil. Bij onderschrijding van deze waarde komt (met een zekere demping) de waarschuwing in de klok, dat olie moet worden bijgevuld
Veld 3 geeft het gemiddelde oliepeilverschil (onduidelijk wat dit precies betekent)
Veld 4 geeft het actuele oliepeil in real time. Als je met de auto schudt zie je het oliepeil variëren.
Dit zou in elk geval moeten gelden voor de 1.4 benzinemotoren vanaf MJ2003 (BBY). Bij sommigen werkt het ook bij de 1.4 benzinemotoren tot MJ2003 (AUA) en bij de 55 kW diesels (AMF, BHC).
Rens, in jouw geval zou ik als eerste een probleem met de G266 sensor zelf, of een contactprobleem met de stekker vermoeden. Trek er de stekker eens af en reinig de contacten/spuit ze in. Om de rest van de keten te testen kun je een stukje rijden met de sensor los. Na een paar km moet je de melding "oliekannetje + sensor" in de klok krijgen. Het ding kostte in 2009 in D 68 euro bruto (Oelstandssensor spinnt).
Danke,
Thijs kan ik zo bij die sensor (stekker ) of zit die onder die beschermplaat.
Als ik erbij kan zal ik jouw advies eens opvolgen,en die stekker eens schoonmaken en inspuiten.
Danke,
Thijs kan ik zo bij die sensor (stekker ) of zit die onder die beschermplaat.
Als ik erbij kan zal ik jouw advies eens opvolgen,en die stekker eens schoonmaken en inspuiten.
Theo schreef:
(meetwaardeblok 8 (onder engine 01) groep 03 positie 2 olienivo positie 3 olietemp)
Thijs schreef:
Hebben we het hier over hetzelfde ?
Of is het wat Theo schreef puur om de foutcode te achterhalen,en wat Thijs schreef om het niveau af te lezen.
(meetwaardeblok 8 (onder engine 01) groep 03 positie 2 olienivo positie 3 olietemp)
Thijs schreef:
Hebben we het hier over hetzelfde ?
Of is het wat Theo schreef puur om de foutcode te achterhalen,en wat Thijs schreef om het niveau af te lezen.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
VAGCOM is de "oude" benaming, tegenwoordig wordt de term VCDS gebruikt, maar het is nog hetzelfde programma.Met dat vcds bedoel je neem ik aan uitlezen met vagcom.
Wat Thijs precies bedoelt is mij niet duidelijk maar ik ga het nu uitlezen en kom hier dan op terug.
Theo
[quote="Rens 79"]Thijs kan ik zo bij die sensor (stekker ) of zit die onder die beschermplaat.
Als ik erbij kan zal ik jouw advies eens opvolgen,en die stekker eens schoonmaken en inspuiten.[/quote]Als ik naar foto 2 kijk, zit de sensor bij onze 1.4 benzine in de carterpanbodem met de stekker naar achter wijzend. Je zult hem dus denkelijk wel een keer op de brug moeten zetten en de bodemplaat loshalen.
Als ik erbij kan zal ik jouw advies eens opvolgen,en die stekker eens schoonmaken en inspuiten.[/quote]Als ik naar foto 2 kijk, zit de sensor bij onze 1.4 benzine in de carterpanbodem met de stekker naar achter wijzend. Je zult hem dus denkelijk wel een keer op de brug moeten zetten en de bodemplaat loshalen.
- Thck
(heb even de foto die bij het artikel staat hierbij gedaan als bijlage foto2)Thijs schreef:
Ik heb dit even uitgelezen bij de A4, daar is het onder "instrumenten "(meetwaardeblok 17) group 006 (i.p.v. 004). (het is dus wel dezelfde informatie die wordt weergegeven als bij het meten via meetwaardeblok 08)
Het uitlezen bij mijn A2 (1.4ltr AUA) geeft geen olieniveau weer bij "meetwaardes" blok 17 (instruments) group 004! (zie ook bijlage foto 1).
Dus het blijft even een vraagteken of Rens bij het uitlezen van deze groep wel het olieniveau te zien krijgt(e.e.a.hangt dus af van zijn motortype).
Theo
Theo en Thea ehh Thijs bedankt voor jullie input.
Heb ook het Duitse forum af gestruind en het komt eigenlijk hier op neer dat het uitlezen van de aua motor de 1 wel lukt en de ander weer niet.(17-004)
Heeft zoals ik het gelezen heb,ook weer met bouwjaar te maken.
Heb vanmiddag nog ff olie pijl gecontroleerd en staat op het stokkie,zeg maar waar de verdikking over gaat op het stokkie,dus wel een beetje teveel erin.
Morgen hoop ik meer te weten want dan ga ik met de patient even naar de dokter.
Hou jullie op de hoogte
Heb ook het Duitse forum af gestruind en het komt eigenlijk hier op neer dat het uitlezen van de aua motor de 1 wel lukt en de ander weer niet.(17-004)
Heeft zoals ik het gelezen heb,ook weer met bouwjaar te maken.
Heb vanmiddag nog ff olie pijl gecontroleerd en staat op het stokkie,zeg maar waar de verdikking over gaat op het stokkie,dus wel een beetje teveel erin.
Morgen hoop ik meer te weten want dan ga ik met de patient even naar de dokter.
Hou jullie op de hoogte
- Thck
Dit is zeer onwaarschijnlijk, ten 1e de G266 sensor werkt niet op de druk maar op de temperatuur (o.a. de tijdsduur voor opwarmen en afkoelen is bepalend).kan de (storing) niets te maken hebben met een carterontluchting die niet naar behoren werkt ??
Indien de carterventilatie verstopt (of deels verstopt) zou zijn dan zou de druk in het carter op een gegeven moment te hoog oplopen, het gevolg hiervan kan b.v. zijn dat er olielekkage gaat ontstaan (b.v. via keeringen of pakkingafdichtingen). Een ander mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat er een hoger olieverbruik ontstaat (maar dat zou dan zichtbaar moeten zijn aan overmatige blauwe rook aan de achterzijde).
Het zal niet leiden tot het oplichten van het gele oliekannetje (tenzij er op een X-moment daadwerkelijk zoveel olie is gebruikt waardoor het niveau daadwerkelijk te laag zou worden).
In het geval van Rens is nu het olieniveau wel op peil (zelfs iets te hoog begrijp ik) en toch gaat het gele kannetje oplichten, het lijkt mij dus een geval van onjuiste info aan de processor die hier vervolgens een verkeerde conclusie uit trekt.
Het is nu dus de vraag "hoe komt het dat er onjuiste info wordt ontvangen"?
De verantwoordelijk hiervoor is in principe de G266 (of de bedrading en aansluitingen hiervan).
Alle andere info die de processor ontvangt heeft te maken met het bepalen van het moment waarop de olie of remmen vervangen dient te worden indien de service interval is ingesteld op Long-Life (zoals brandstof verbruik, afgelegde afstand, gemiddelde snelheid G22 sensor, serviceklepjeschakelaar F120, brakesensor N12, en bij de diesel de needlelift sensor G80).
opgemerkt dient te worden dat indien het gele kannetje gaat branden en er wordt geregistreerd dat het service klepje geopend is geweest dan wordt in 1e instantie door de processor aangenomen dat er olie is bijgevuld en gaat het kannetje uit, blijkt nu dat er niets is bijgevuld dan wordt dit door de G266 weer geregistreerd en zal naar die beroemde 99,...km het lampje wederom gaan branden.
Aangezien bij Rens dit niet exact op die km stand geschied sluit ik een defect aan het servicecontact schakelaartje F120 uit.
Ps:
Er zit wel een (klein) oliekoelertje op, deze is gemonteerd aan de onderzijde van het oliefilterhuis en maakt hier dus deel van uit.
Theo