Brandstofverbruik 1.4 TDI diesel 75 pk

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Audi_gekkie

19 nov 2013, 15:28 0 x

[quote="HansJan"][quote="Audi-gekkie"]Momenteel zit ik rond 1:23 met voornamelijk 80 wegen.[/quote]
Is dat voor en na de tuning gelijk gebleven, of heb je daarin nog verschil opgemerkt?[/quote]

Ik heb het nog niet kunnen meten.
Dit weekend even voltanken en dan zal ik het eens bijhouden.
Maar ik merk dat mijn rechtervoetje af en toe flink te keer gaat :lol:
Ook is het nu veel kouder geworden, dus de omstandigheden zijn niet gelijk, maar echt schokkend zal dat niet zijn.
Zirkeler

19 nov 2013, 20:39 0 x

Dag,

met de 1.4 TDI en standaard banden :
- minimum verbruik = 23.38, maximum verbruik = 19.61, gemiddelde verbruik = 21.49
berekening per tankbeurt, waarden over 19000 km
ligt in de lijn van uw huidig verbruik.

groeten
Johan 3L

19 nov 2013, 21:15 0 x

Nog even over de bandenspanning.
Als gedreven zuinig-willen-rijden-met-een-A2 weet ik dat de spanning van de banden zeker een substantieel verschil kan uitmaken.
Ik heb dan wel de zuinige 3L-variant van de A2 en heb de banden vrij hard opgepompt.
Je geeft aan dat je ze p 2.5 hebt.
Je hebt inmiddels veel suggesties gekregen via dit forum. Probeer de volgende ook eens: zet je banden eens op 3.0 (of nog ietsjes harder) Kijk dan eens wat voor verschild je krijgt?
Hou ons op de hoogte met je bevindingen. Vind ik interessant.
CvP
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 nov 2013, 21:41 0 x

Allen,

Wellicht handig om ook te vermelden dat ik vanaf het begin 0,25% olie bijmeng.

En aangezien jullie zo dol zijn op plaatjes....... :-) hierbij mijn verbruikscijfers grafisch weergegeven:
CvP
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 nov 2013, 21:51 0 x

Probeer de volgende ook eens: zet je banden eens op 3.0 (of nog ietsjes harder) Kijk dan eens wat voor verschild je krijgt?
Hou ons op de hoogte met je bevindingen. Vind ik interessant.
@Johan 3L: Banden op 3 bar? Ja, leuk experiment:-) Moet ik dan ook een veiligheidsbril en oordoppen opzetten :D of heb je de ervaring dat dat kan? Ik vind het nogal veel.
Johan 3L

19 nov 2013, 22:07 0 x

3 bar is bar weinig.
Nee dat ook weer niet, maar ik zet ze op 3.3 zonder pardon. Zoek maar eens op een 3L forum (3-Liter Forum of drieliterforum).

En ja ervaring zeker. Ik heb ooit eens een Lupo op 3.3 bar gezet. dacht ik. Maar vond de bandjes toch wel heel erg hard met rijden en stuiteren. Bleek (achteraf) die bandenpomp niet goed te zijn en had ik ze op dik boven de 6 bar gezet.
Wel zuinig, niet vast meer op de weg (overstuur, dribbelen en stuiteren).
Audi_gekkie

20 nov 2013, 00:57 0 x

[quote="CvP"]Allen,

En aangezien jullie zo dol zijn op plaatjes....... :-) hierbij mijn verbruikscijfers grafisch weergegeven:[/quote]

[quote="Audi-gekkie"]Ik denk dat je minder zuinig rijdt, omdat je in het begin in een andere auto wat rustiger rijdt.
Dat is althans mijn ervaring.[/quote]

Hier zie je dat je bij de aanschaf van een andere auto in het begin zuiniger rijdt. ;)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 nov 2013, 19:53 0 x

[quote="CvP"]Allen,

En aangezien jullie zo dol zijn op plaatjes....... :-) hierbij mijn verbruikscijfers grafisch weergegeven:[/quote]

Wat mij opvalt:

Er zitten pieken en dalen in het verbruik, maar de tendens is toch wel stijgend (ondanks dat de grafiek dalend is ...)

Lijkt wel alsof je afwisselend heel streng voor je zelf rijdt (lees zuinig), en daarna weer wat losser (lees onzuinig).
Nog een goede tip: tank maar voor de helft of minder vol, dan rijdt je een groot deel van de tijd op een
bijna lege tank (ga je vanzelf zuiniger rijden ... ;) )
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Mc.Didi

20 nov 2013, 22:48 0 x

@Audi-gekkie en anderen...

Mijn hoog verbruik 1/15 zal uiteraard wel aan de chauffeur liggen... is ongeveer de helft van mijn vorige wagen (Mercedes E220 cabrio 165pk...) dus ik was al best tevreden... :roll:

Hou er inderdaad een zeer vlotte rijstijl op na, regelmatig sprintjes aan de lichten en op de snelweg mee met de grote jongens (wekelijks eens boven de 170 is geen rariteit... :mrgreen: ... ) ... zo trekt ie sneller op dan een Mini One D en heb ik al menig Mercedes rijder de wenkbrauwen zien fronsen...
Ik sta er dagelijks van te kijken hoe vlot die A2 het wel doet... hij doet mij iedere keer denken aan één van mijn eerste auto's nl. mijn Renault 5 Alpine Turbo van vele jaren terug...

Steeds de airco op dus dat scheelt ook een ietsje pietsje in het verbruik...

Bandenspanning had ik tot hiertoe op 2.5 bar... en vind dit nu al keihard vooral op de Vlaamse kasseien en verkeersdrempels... en nu dus een voorstel tot 3 bar... Dit komt zeker hete verbruik ten goede op de snelweg maar lijkt mij qua rijcomfort en baanligging geen goed idee... denk dat ie zo van de weg danst en de banden hun grip totaal verliezen...

Zitten pitten achter het stuur, aan 80, 100 of 110 op de snelweg en achter de vrachtwagens aan sloffen zie ik mij mentaal niet toe instaat want dan kom ik compleet gestresseerd aan... ik wil nog wat plezier beleven aan autorijden... als het op die manier moet dan neem ik liever het openbaar vervoer...

Mijn verbruik hou ik bij via Spritmonitor.de en ik sta inderdaad met dit verbruik in de staart van het A2 peleton... alhoewel er zijn er die nog straffere verbruikscijfers neerzetten...

De A2 wordt dagelijks ingezet voor woon/werkverkeer waarvan 2/3 stad en 1/3 secundaire 4 vaks wegen en dit over een afstand heen en terug van +/- 30 km, hooguit nog wat locale boodschappen en sporadisch tijdens het weekend eens een iets verdere uitstap...

Dit om nog even dit "schandelijk" verbruikscijfer van 1/15 toe te lichten... :roll:
Audi_gekkie

21 nov 2013, 00:42 0 x

@Mc.Didi
Als jij er tevreden mee bent, ben ik dat ook :D
Er zit wel een kern van waarheid in je verhaal.
Eerlijk gezegd heb ik vandaag ook een stoplichtsprintje gedaan (wat ik eigenlijk nooit doe) en ik moet zeggen dat voelde goed :lol:
Met een inmiddels gekietelde Tweety vloog op droog wegdek de ASR er vol op tijdens het optrekken. Ik wist niet dat dat kon. ;)
Plaats reactie