jmkoole schreef: ↑12 mar 2019, 09:02
Aceton is niet 'hoogexplosief', maar net zo explosief als benzine.
Tweetaktolie ondertussen naar 0,5%. Dus 200 ml op 40 liter diesel. Tegenwoordig tank ik GTL-diesel. Synthetische dieselolie dus. Dat rookt bijna niet. Om de roetuitstoot wat te compenseren dus iets tweetaktolie er door. We moeten het milieu niet te drastisch veranderen hè
Benzine is ook best wel een explosief goedje, ik werk dagelijks als verladingsoperator met tolueen, (m)ethanol, benzeen, propanone (aceton), nafta's enz. enz., en alles wat ik doe is in een ATEX omgeving met ATEX apparatuur, in antistatische kleding; een synthetische sjaal o.i.d. is uit den boze.
Wij hebben ook octane improver (voor benzinemotoren) en cetane improver (voor dieselmotoren).
Er kan aceton in een octane improver gaan, maar als dat zo is , is dat is maar een heel klein percentage, de cetane improver heeft hele andere ingredieënten; nitro/ nitrates en div. peroxides.
Dat laatste zijn echter stoffen waar je niet zo makkelijk aan kunt geraken als consument.
Zou toch opassen met het maken van je eigen mixjes, ik vervang regelmatig een pakking die na 1x gebruik of keihard is geworden , dan wel als kaugom aan mijn schroevendraaier blijft hangen, met diesel of benzines is dat nooit aan de orde.