Hoog olieverbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
mister

02 dec 2010, 23:25 0 x

Ik zou als ik jou was in januari olie verversen. Vooral met dit koude weer. Verse olie smeert ook beter. Heb je geen last van tikkende motor bij koude start? Als je dat wel hebt zul je zeker verschil merken als je verse olie erin gooit.

Vooral als je zelf handig bent ben je voor onder 30 euro klaar met oliefilter.
ovi322
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

03 dec 2010, 05:20 0 x

[quote="mister"]Ik zou als ik jou was in januari olie verversen. Vooral met dit koude weer. Verse olie smeert ook beter. Heb je geen last van tikkende motor bij koude start? Als je dat wel hebt zul je zeker verschil merken als je verse olie erin gooit.

Vooral als je zelf handig bent ben je voor onder 30 euro klaar met oliefilter.[/quote]

Je kunt na 9000 km olie wisselen maar waarom?? Ik weet na een jaar maar heren volgens mij kun je ook te truttig worden. Ja als je altijd kijkt naar de uiterste houdbaarheids datum op je boodschappen in de kast dan zou ik gaan verversen maar neem van mIj aan die motor gaat echt niet eerder stuk. Je spekt alleen de leverancier er mee. Lees maar eens de artikelen er op na. Zelfs een topman bij Castrol heeft eens beweert dat olie verversen tegenwoordig helemaal eigenlijk niet meer nodig is.
j.hoeben1

03 dec 2010, 07:58 0 x

Hoi,
Ik heb een zwager die altijd monteur is geweest. Hij vertelde mij dat je met olie verversen niet zo nauwkeurig hoeft te kijken. De olie van tegenwoordig is van zo'n hoge kwaliteit dat je met een goeie olie gerust een 5000km langer kan rijden. Het gaat mij ook niet zo zeer om de olie en kosten, maar omdat het de 60.000beurt is. Volgens het boekje is dat een grote! 6000 km daaronder zittend vind ik eigenlijk veel. Het hele onderhoud van de auto volgens het boekje klopt dan niet meer want het verschil loopt dan met de jaren als men zo weinig rijd zoals ik wel heel veel uit de pas! Dus wat is wijsheid.

Sjors
Ingmar

13 jan 2011, 20:58 0 x

Weet iemand ook of er gewoon 10W40 in kan of dat het net zoals ik vroeger deed bij de 10W30 dat ik voor de olie koos die voldeed aan de VAG norm?
mister

13 jan 2011, 23:48 0 x

ja dat kan er zeker in. staat ook in je instructieboek. Ik gebruik 5w40 is ook goed. Nog geen olieverbruik vernomen.
Ingmar

19 jan 2011, 00:38 0 x

Kan ik dan beter voor de 5W40 of de 10W40 gaan?

[quote="mister"]ja dat kan er zeker in. staat ook in je instructieboek. Ik gebruik 5w40 is ook goed. Nog geen olieverbruik vernomen.[/quote]
mister

19 jan 2011, 19:08 0 x

5w40 is full syntetisch en 10w40 is maar half syntetisch. Dit is tenminste bij de garage gemeld.

Ik ben nu 4000 km verder en heb nog geen olieverbruik kunnen merken. Hij staat keurig op max.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jan 2011, 13:24 0 x

[quote="mister"]5w40 is full syntetisch en 10w40 is maar half syntetisch. Dit is tenminste bij de garage gemeld.

Ik ben nu 4000 km verder en heb nog geen olieverbruik kunnen merken. Hij staat keurig op max.[/quote]

Deze garage weet dus niet waar ze over praten!! Er is zeker ook 10W40 full synthetisch te koop! E.e.a.. is niet afhankelijk van de viscositeit!

Indien je de onderhouds intervallen wilt verlengen is het wel zaak om zeker een goede kwaliteit olie te nemen! Begin in ieder geval met synthetisch aangezien de dopes die hierin zitten en die verantwoordelijk zijn voor de verschillende taken die de olie heeft langer werkzaam blijven.
Ook even opletten voor welke motor je de olie gebruikt (benzine of diesel en dan bij diesel is weer belangrijk of er pompverstuivers in zitten).

Ik ben het eens met diegene die stellen dat je best langer met de olei kunt doen maar wel als voorwaarde dat je de juiste kwaliteit neemt!!! En dan uiteraard met enige regelmaat peilen.

Theo
Ingmar

22 jan 2011, 18:06 0 x

Beste Theo,

Kan ik dan het beste voor de 5W40 full synthetisch of de 10W40 full synthetisch gaan?

Ik heb een Audi A2 benzine bj 2001.

Ingmar

[quote="Thck"][quote="mister"]5w40 is full syntetisch en 10w40 is maar half syntetisch. Dit is tenminste bij de garage gemeld.

Ik ben nu 4000 km verder en heb nog geen olieverbruik kunnen merken. Hij staat keurig op max.[/quote]

Deze garage weet dus niet waar ze over praten!! Er is zeker ook 10W40 full synthetisch te koop! E.e.a.. is niet afhankelijk van de viscositeit!

Indien je de onderhouds intervallen wilt verlengen is het wel zaak om zeker een goede kwaliteit olie te nemen! Begin in ieder geval met synthetisch aangezien de dopes die hierin zitten en die verantwoordelijk zijn voor de verschillende taken die de olie heeft langer werkzaam blijven.
Ook even opletten voor welke motor je de olie gebruikt (benzine of diesel en dan bij diesel is weer belangrijk of er pompverstuivers in zitten).

Ik ben het eens met diegene die stellen dat je best langer met de olei kunt doen maar wel als voorwaarde dat je de juiste kwaliteit neemt!!! En dan uiteraard met enige regelmaat peilen.

Theo[/quote]
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 jan 2011, 18:11 0 x

Hallo,

Persoonlijk zou ik voor de 5/w40 gaan (is iets dunner bij een grotere temperatuurrange).

Let wel even op de overige specificaties, want viscositeit is natuurlijk niet alleen een argument om bepaalde olie te kopen.
Hij moet natuurlijk wel voldoen aan de VW-specificaties.

Theo
Plaats reactie