Ongelood 98

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Romulus

15 mar 2012, 23:34 0 x

[quote="Rinus"]Dus als de tank half leeg is, tank ik de ene keer 98 en de andere keer 95. Blijft het octaangehalte in de tank zo rond de 96/97 hangen.[/quote]Eh, octaangetal, Rinus ;)
Voor de rest: als deze aanpak voor jou en je Monza werkt: prima natuurlijk!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2012, 09:33 0 x

[quote="Romulus"][quote="Rinus"]Dus als de tank half leeg is, tank ik de ene keer 98 en de andere keer 95. Blijft het octaangehalte in de tank zo rond de 96/97 hangen.[/quote]Eh, octaangetal, Rinus ;)
Voor de rest: als deze aanpak voor jou en je Monza werkt: prima natuurlijk![/quote]

Die term gebruiken hele volkstammen verkeerd, waaronder ik :D :D :D Ik ga mijn leven beteren. :lol:
Veel youngtimer en semi-oldtimer rijders hebben dezelfde aanpak als ik met hetgeen wat ik doe in deze. Zal waarschijnlijk ook te maken hebben, dat oudere motoren misschien er iets ongevoeliger voor zijn, want niet zo nauw afgesteld en gecontoleerd / geregeld door sensoren enz. Ik gooi er ook om de drie tankbeurten een beetje loodvervanger bij, want zachte klepzittingen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2012, 11:30 0 x

Die loodvervanger is zeker aan te raden, het geeft de extra smering aan kleppen en klepzittingen die je moet ontberen door het tanken van de loodvrije benzine en voor de oldtimer die afhankelijk is van deze smering een must.
Zie de foto's van mogelijke schade die kan ontstaan aan zuigers en kleppen door gebrek aan goede smering (dit was van mijn toenmalige kever, oorzaak loodvrije benzine en geen toevoeging gebruikt!)
Ik zou indien ik jou was deze loodvervangende toevoeging wel op ieder volle tank toevoegen(hoeveelheid is vaak afhankelijk van de tankinhoud).

Theo

Pluk de dag
Romulus

16 mar 2012, 23:40 0 x

Brrr, wat een horrorplaatjes, Theo!

Hoe verklaar je dat deze schade maar op één cilinder te zien is? De kever had toch nog geen multipoint inspuiting ;) dus elke cilinder krijgt hetzelfde mengsel. Wordt er eentje het heetst of zo?
Thck

17 mar 2012, 13:59 0 x

Ja, het is bij de kever zo dat de koeling wordt via een grote (halfronde) plaatstalen kap aan de achterzijde van de motor verdeeld over de 4 cilinders. In die kap zit een grote ventilator die de lucht aanzuigt en vervolgens langs de keolribben van de cilinders verspreidt.

Theoretisch zou dus ieder cilinder gelijk gekoeld worden, maar doordat VW een oliekoeler (eigenlijk wartewisselaar) op het blok heeft geplaatst ( aan de linker achterzijde ongeveer boven de links achterste cilinder) in die koeltunnel wordt de doorstroming van koele lucht ernstig belemmert. Hierdoor wordt deze cilinder altijd warmer dan de andere drie.
Eigenlijk kun je hier wel spreken van een constructiefout.
Hier komt nog eens bij dat het feit dat er relatief gezien vrij weinig olie in het carter gaat deze ook al snel te warm wordt (m.n. bij hogere buitentemperaturen in combinatie met een continu snelheid boven de 100KKM/h op de snelweg.
Als laatse bijdrage voor deze lenede is de thermosstaat, deze is ook gekoppeld aan die luchttunnel en laat meer of minder koellucht door. Aaan deze thermosstaat zit een stangenstelsel dat na verloop van tijd altij vast gaat zitten.
Tel dit alles op ( bij de gebrekkige smering door loodvrije benzine) en je hebt een ultiem recept
om een vastloper te krijgen (dat was in dit geval ook de oorzaak)
N.b. op de mooi juni ochtend op weg naar een jaarlijks kevertreffen in Budel !!!
Uiteindelijk maar de hele motor gereviseerd, ik heb de lagers, zuigers, cilinders, en kleppen vervangen.
Theo
<!-- ia4 -->Onderweg naar Budel.jpg<!-- ia4 -->
j.hoeben1

17 mar 2012, 17:23 0 x

[quote="Thck"] N.b. op de mooi juni ochtend op weg naar een jaarlijks kevertreffen in Budel !!!
Uiteindelijk maar de hele motor gereviseerd, ik heb de lagers, zuigers, cilinders, en kleppen vervangen.
Theo
<!-- ia4 -->Onderweg naar Budel.jpg<!-- ia4 -->
[/quote]

Hé Theo, naar dat kever treffen ben ik ook al verschillende keren geweest. Maar voor mij is het geen roomse reis want ik woon in Budel :D :D ;) Daar zie je wel regelmatig prachtige kevers te koop staan. Nostalgisch en heel leuk.

Groet, Sjors
Thck

17 mar 2012, 20:51 0 x

Ja , ik ben er uiteindelijk toch nog naar toe gereden, eerst is de Kever thuis afgeleverd, toen ben ik alsnog in de A4 gestapt en als een speer naar Budel gereden en heb toch nog alles gezien zij het dan zonder mijn eigen kever.

Theo
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2012, 21:47 0 x

Mooie Kever,trouwens. Theo. 8-) Erg mooie kleur ook.
j.hoeben1

23 mar 2012, 07:14 0 x

[quote="arjan"]Hoi,

Ik tank vaak in Duitsland euro 95 (e10) dat scheelt per liter 0,10 cent. En de auto loopt er probleemloos op. Ik woon dan ook nog geen 2km vanaf de grens.

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent ethanol

Gr. Arjan[/quote]

Toch moet je uitkijken met de E10 benzine!! :oops: ;)
http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzNLJCUkLDo4 ... g9XQ==#e10
Thck

23 mar 2012, 12:58 0 x

Ik heb het ook gelezen, maar was zowieso al geenvoorstander van deze brandstof.

(in mijn beleveing is alcohol om op te drinken(met mate) en niet om te verstoken)

Theo
Plaats reactie