Verbruik Audi A2
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Airco scheelt 8 tot 10% verbruik. Je banden op 3 bar, sterk anticiperen op de rest van de weggebruikers, uitrollen naar 't stoplicht, zo min mogelijk remmen ed. haalt 't verbruik verder naar beneden.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Afgelopen week meegemaakt op mijn dagelijkse ritje. A73 ter hoogte van Swalmen/Reuver 2.5l/100km bij een snelheid van +- 100km/h. Weg was vlak (niet bergaf) en heb het gas er niet voor losgelaten. Lekker tot aan eindbestemming in Venlo 2.5-2.6l/100km rijden met Airco en radio gewoon aan. Had wel wat wind mee. Wat is het toch een geweldig autootje

(sorry voor de slechte fotokwaliteit, ik was nogal bezig met rijden. Ja, mijn oliesensor is defect en ik heb mijn EGR nog niet weg laten schrijven
)

(sorry voor de slechte fotokwaliteit, ik was nogal bezig met rijden. Ja, mijn oliesensor is defect en ik heb mijn EGR nog niet weg laten schrijven

- joris1980
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
[quote="Ben_3L"]Afgelopen week meegemaakt op mijn dagelijkse ritje. A73 ter hoogte van Swalmen/Reuver 2.5l/100km bij een snelheid van +- 100km/h. Weg was vlak (niet bergaf) en heb het gas er niet voor losgelaten. Lekker tot aan eindbestemming in Venlo 2.5-2.6l/100km rijden met Airco en radio gewoon aan. Had wel wat wind mee. Wat is het toch een geweldig autootje

)[/quote]
Zoooo
hock: das erg mooi qua verbruik
Haal ik nooit met mn gechipte 1.4tdi
Maar ik wist niet dat de 1.2 zo laag in de toeren bleef :o
Ik rij bij zo´n 100km/u 2400t/min. Weet wel dat de 5e versnelling korter is dan bv een 90pk tdi.
Misch ist leuk om eens een grafiekje/polletje te maken over de toeren die onze a2's maken; bv bij 50/80/100 & 120km/u in 4e & 5e versnelling (& natuurlijk de 1,2tdi)
Iemand ideetje hoe op te zetten?
Groet, Joris

Zoooo

Maar ik wist niet dat de 1.2 zo laag in de toeren bleef :o
Ik rij bij zo´n 100km/u 2400t/min. Weet wel dat de 5e versnelling korter is dan bv een 90pk tdi.
Misch ist leuk om eens een grafiekje/polletje te maken over de toeren die onze a2's maken; bv bij 50/80/100 & 120km/u in 4e & 5e versnelling (& natuurlijk de 1,2tdi)
Iemand ideetje hoe op te zetten?
Groet, Joris
[quote="joris1980"]Misch ist leuk om eens een grafiekje/polletje te maken over de toeren die onze a2's maken; bv bij 50/80/100 & 120km/u in 4e & 5e versnelling (& natuurlijk de 1,2tdi)[/quote]Onze 1.4 BBY draait bij 100 echte km/h in V ongeveer 2800 rpm (175/65R15 banden). Als ik deze snelheid netjes aanhoud en van de rem en de airco afblijf, rijden we ongeveer 5,3 l/100 km (1:19).
[quote="joris1980"]Iemand ideetje hoe op te zetten? [/quote]In het huidige forum werken de polls niet. @Peter, nog nieuws hierover of over de verhuizing naar een nieuwe omgeving?
[quote="joris1980"]Iemand ideetje hoe op te zetten? [/quote]In het huidige forum werken de polls niet. @Peter, nog nieuws hierover of over de verhuizing naar een nieuwe omgeving?
- jmkoole
1 op 40 rijden is zelfs met de 1.2 TDI erg moeilijk. Het lukt mij alleen met mooi weer, windje in de rug, banden op 3,5 bar en bij een constante snelheid van 75 km/uur in de 5e versnelling...
Van Leeuwarden naar Sneek over de 80 km weg lukt me dat wel eens.
Ooit heb ik gemiddeld 1 op 50 gereden over 30 km snelweg. Dat was op de Afsluitdijk, harde wind in de rug en meeliften achter een vrachtwagen met 90 km/uur
Maar het is wel kicken om met slechts 600 ml dieselolie de Afsluitdijk over te steken 8-)
Van Leeuwarden naar Sneek over de 80 km weg lukt me dat wel eens.
Ooit heb ik gemiddeld 1 op 50 gereden over 30 km snelweg. Dat was op de Afsluitdijk, harde wind in de rug en meeliften achter een vrachtwagen met 90 km/uur

Maar het is wel kicken om met slechts 600 ml dieselolie de Afsluitdijk over te steken 8-)
en dat valt me van mijn auto echt tegen! als ik een berekening maak, loopt ie in het gunstigste geval maar 1 op 13!
Heb een benzine..
Op hoeveel bar mogen de banden, lees sommige 2,4 en de meeste 3,0?
Mijn airco doet t op t moment niet, laten we volgende week maken maar ben bang dat al met al onze rit daarmee van de zomer naar spanje dus hoog in kosten gaat uitvallen!
die 1:13 is vooral binnendoor, maar op de snelweg valt ie mij ook tegen. ik rijd als het effe kan 130/140, dus waarschijnlijk dat ie niet gemaakt is voor mijn rechtervoet.. ook erg hoog in zijn toeren (vaak tussen de 3 en 4 duizend!)
iemand tips, behalve dan dat ik me gewoon aan de snelheid moet houden.
Heb een benzine..
Op hoeveel bar mogen de banden, lees sommige 2,4 en de meeste 3,0?
Mijn airco doet t op t moment niet, laten we volgende week maken maar ben bang dat al met al onze rit daarmee van de zomer naar spanje dus hoog in kosten gaat uitvallen!
die 1:13 is vooral binnendoor, maar op de snelweg valt ie mij ook tegen. ik rijd als het effe kan 130/140, dus waarschijnlijk dat ie niet gemaakt is voor mijn rechtervoet.. ook erg hoog in zijn toeren (vaak tussen de 3 en 4 duizend!)
iemand tips, behalve dan dat ik me gewoon aan de snelheid moet houden.
- jmkoole
Autobanden 'knallen' spontaan pas bij 15 bar! Dat is ooit eens uitgeprobeerd (tv-programma) met een gascilinder. De fabrikant van de banden geeft vaak een maximum druk (staat op de band); 44 psi op de winterbanden van mijn A2. Dat is omgerekend 3,03 bar = 3 atmosfeer.
De fabrikant van de auto geeft een aanbevolen bandendruk (staat in je boekje of in het tankklepje oid). Proefondervindelijk kun je veilig experimenteren door de aanbevolen druk van 2,5/2,3 (voor/achter A2 1.2 TDI) eens een halve bar hoger te zetten. Dus rondom op 3,0 bar rijdt prima.
Een volbeladen A2 1.2 TDI mag op 2,6/2,9, dus je banden blijven echt wel heel.
Zelf heb ik de druk ook wel eens op 3,5 bar gezet, maar dan wordt de auto erg stug (lees: mij te oncomfortabel). Ik ken mensen die hun wagentje (Lupo 3L) op 4,2 bar hebben gezet... Dat lijkt me naast oncomfortabel ook slecht voor je wiellagers. Hou ook rekening met de verkeersveiligheid; keiharde banden leveren een ander weggedrag op bij hard remmen, in snelle bochten en op een nat wegdek. Bedenk ook dat een verzekeringsmaatschappij moeilijk kan gaan doen, als je een (ernstig) verkeersongeval veroorzaakt en de banden blijken rondom op 4,2 bar te staan...
De fabrikant van de auto geeft een aanbevolen bandendruk (staat in je boekje of in het tankklepje oid). Proefondervindelijk kun je veilig experimenteren door de aanbevolen druk van 2,5/2,3 (voor/achter A2 1.2 TDI) eens een halve bar hoger te zetten. Dus rondom op 3,0 bar rijdt prima.
Een volbeladen A2 1.2 TDI mag op 2,6/2,9, dus je banden blijven echt wel heel.
Zelf heb ik de druk ook wel eens op 3,5 bar gezet, maar dan wordt de auto erg stug (lees: mij te oncomfortabel). Ik ken mensen die hun wagentje (Lupo 3L) op 4,2 bar hebben gezet... Dat lijkt me naast oncomfortabel ook slecht voor je wiellagers. Hou ook rekening met de verkeersveiligheid; keiharde banden leveren een ander weggedrag op bij hard remmen, in snelle bochten en op een nat wegdek. Bedenk ook dat een verzekeringsmaatschappij moeilijk kan gaan doen, als je een (ernstig) verkeersongeval veroorzaakt en de banden blijken rondom op 4,2 bar te staan...
- jmkoole
Enkele technische oorzaken hoog verbruik:
- verstopt luchtfilter: motor krijgt onvoldoende lucht, heeft daardoor onvoldoende vermogen en probeert dit te compenseren met meer brandstof.
- verkeerde nokkenas timing: kleppen gaan op het verkeerde moment open/dicht, minder vermogen en idem compensatie met meer brandstof.
- kapotte temperatuursensoren (koelwater, brandstof); computer krijgt verkeerde temperatuur door en blijft 'choken'.
Oplossing: onderzoek, uitlezen met Vagcom, reparatie.
- verstopt luchtfilter: motor krijgt onvoldoende lucht, heeft daardoor onvoldoende vermogen en probeert dit te compenseren met meer brandstof.
- verkeerde nokkenas timing: kleppen gaan op het verkeerde moment open/dicht, minder vermogen en idem compensatie met meer brandstof.
- kapotte temperatuursensoren (koelwater, brandstof); computer krijgt verkeerde temperatuur door en blijft 'choken'.
Oplossing: onderzoek, uitlezen met Vagcom, reparatie.
Gisteravond eerste maal tank gevuld. Verbruik: 1 op 14,6.
Rijden normaal (redelijk het "nieuwe rijden"), wel voornamelijk stads- en lokaal verkeer.
Ben hiermee nog niet ontevreden.....
Overigens, @Ternede: ik zie in je profiel de kleur "polarwit". Kleur heb ik nog nooit gezien bij een A2. Leuk om eens een foto te plaatsen.... (benieuwd namelijk).
Wim
Rijden normaal (redelijk het "nieuwe rijden"), wel voornamelijk stads- en lokaal verkeer.
Ben hiermee nog niet ontevreden.....
Overigens, @Ternede: ik zie in je profiel de kleur "polarwit". Kleur heb ik nog nooit gezien bij een A2. Leuk om eens een foto te plaatsen.... (benieuwd namelijk).
Wim