Verbruik Audi A2
- YellowFellow
Ondanks dat het verbruik van mijn auto best netjes is gezien de vele korte ritjes, had ik toch stiekum wat betere cijfers verwacht. Ik heb jaren terug een paar jaar een golf 1.9 TDI gehad, en die haalde deze cijfers ook. Maar dat was een 4-cylinder met ruim 200 KG meer op de weegschaal.
Moet wel zeggen dat ik toen 80.000 per jaar reed, en voornamelijk snelwegen op cruisecontrol, dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet. Over enkele weken komt er een ritje Oostenrijk heen-en-terug aan, en ik was van plan dat op een normaal temp te gaan rijden. Ben benieuwd.
Moet wel zeggen dat ik toen 80.000 per jaar reed, en voornamelijk snelwegen op cruisecontrol, dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet. Over enkele weken komt er een ritje Oostenrijk heen-en-terug aan, en ik was van plan dat op een normaal temp te gaan rijden. Ben benieuwd.
Zo'n lange vakantierit is een goede graadmeter. Mijn Youngtimer (Volvo 245) rijdt het hele jaar gemiddeld rond de 1 op 10, maar afgelopen zomer tot het dak toe vol bepakt incl. vier personen na 12 uur Autobahn brennen (non-stop 140 km/u bij 3500 rpm) vanuit Tsjechie in een ruk naar huis met airco aan was het verbruik ineens 1 op 12,5 op benzine! Puur alleen omdat ik de naald urenlang constant op de 3500rpm hield, er geen files waren (zondags) weinig hoefde te schakelen en alleen hoefde te remmen om te stoppen bij een tankstation. Zo zuinig heb ik sindsdien nooit meer gereden met mijn baksteen en zal ook wel niet snel meer gaan gebeuren. Dus ik verwacht dat jouw Oostenrijk rit voor jou een nieuw persoonlijk verbruiksrecord gaat opleveren. Ik ben benieuwd naar de cijfers!
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Kogelman"]Zo'n lange vakantierit is een goede graadmeter. Mijn Youngtimer (Volvo 245) rijdt het hele jaar gemiddeld rond de 1 op 10, maar afgelopen zomer tot het dak toe vol bepakt incl. vier personen na 12 uur Autobahn brennen (non-stop 140 km/u bij 3500 rpm) vanuit Tsjechie in een ruk naar huis met airco aan was het verbruik ineens 1 op 12,5 op benzine! Puur alleen omdat ik de naald urenlang constant op de 3500rpm hield, er geen files waren (zondags) weinig hoefde te schakelen en alleen hoefde te remmen om te stoppen bij een tankstation. Zo zuinig heb ik sindsdien nooit meer gereden met mijn baksteen en zal ook wel niet snel meer gaan gebeuren. Dus ik verwacht dat jouw Oostenrijk rit voor jou een nieuw persoonlijk verbruiksrecord gaat opleveren. Ik ben benieuwd naar de cijfers![/quote]
Is inderdaad waar. Als ik met de Monza een lange rit doe, dan kom ik uit op ergens tussen de 1 op 11 a 12. en bij 120 Km draait tie dan 2700 RPM. En dat is met een automaat. Andere Monza bezitters komen eigenlijk haast nooit uit boven de 1 op 10. Maar ik weet wel altijd mijn rechtervoet in bedwang te houden en gebruik zelden de kick-down.
Is inderdaad waar. Als ik met de Monza een lange rit doe, dan kom ik uit op ergens tussen de 1 op 11 a 12. en bij 120 Km draait tie dan 2700 RPM. En dat is met een automaat. Andere Monza bezitters komen eigenlijk haast nooit uit boven de 1 op 10. Maar ik weet wel altijd mijn rechtervoet in bedwang te houden en gebruik zelden de kick-down.
[quote="jmkoole"]In Vagcom kun je in de motormodule (meetwaardeblokken, groep 004) de synchronisatiehoek uitlezen van de nokkenas; de nokkenas timing. Dit geldt alleen voor dieselmotoren met pompverstuivers zag ik net... Voor benzinemotoren moet je kijken naar groepen 090-098 (zie site Gerrit Speek). 'Camshaft adjustment' heet het.
Die synchronisatiehoek kun je bij de 1.2 TDI aanpassen door het grote tandwiel aan de nokkenas, waar de distributieriem overheen loopt, los te draaien en ietsjes (1-2 graden) bij te stellen. weer vastdraaien en met lopende motor controleren in Vagcom. Kun je beter niet zelf mee experimenteren, maar laten doen door een professional.[/quote]
Hiervan heb ik recentelijk een beschrijving geplaatst voor A2-diesels. Hier te vinden, in de howto sectie van dit forum.
Die synchronisatiehoek kun je bij de 1.2 TDI aanpassen door het grote tandwiel aan de nokkenas, waar de distributieriem overheen loopt, los te draaien en ietsjes (1-2 graden) bij te stellen. weer vastdraaien en met lopende motor controleren in Vagcom. Kun je beter niet zelf mee experimenteren, maar laten doen door een professional.[/quote]
Hiervan heb ik recentelijk een beschrijving geplaatst voor A2-diesels. Hier te vinden, in de howto sectie van dit forum.
- YellowFellow
[quote="Kogelman"]Zo'n lange vakantierit is een goede graadmeter. Mijn Youngtimer (Volvo 245) rijdt het hele jaar gemiddeld rond de 1 op 10, maar afgelopen zomer tot het dak toe vol bepakt incl. vier personen na 12 uur Autobahn brennen (non-stop 140 km/u bij 3500 rpm) vanuit Tsjechie in een ruk naar huis met airco aan was het verbruik ineens 1 op 12,5 op benzine! Puur alleen omdat ik de naald urenlang constant op de 3500rpm hield, er geen files waren (zondags) weinig hoefde te schakelen en alleen hoefde te remmen om te stoppen bij een tankstation. Zo zuinig heb ik sindsdien nooit meer gereden met mijn baksteen en zal ook wel niet snel meer gaan gebeuren. Dus ik verwacht dat jouw Oostenrijk rit voor jou een nieuw persoonlijk verbruiksrecord gaat opleveren. Ik ben benieuwd naar de cijfers![/quote]
Zo, da's zeker netjes. Zeker gezien de niet al te beste stroomlijn van een 245. Hadden we hier in NL maar wat meer mogelijkheden tot lange ritten zonder stops en files, ook beter voor de motor en bak. Minder mechanische handelingen, minder lastwisselingen.
Mijn vorige lange rit was toen ik de auto ophaalde in Jena (Dld) 600+ KM terug naar huis op winterbandjes (145) met 3.0 bar en 4 extra banden + velgen achterin. Het gemiddelde verbruik gemeten aan de pomp was toen 1:22, en dat was met een paar stukken flatout en 2 files. Nu zitten er 205 zomerbanden onder en ik ga zonder bagage (weekendtasje) naar Innsbruck. Ik heb echt geen idee wat het gaat worden qua verbruik.
Overigens is die trip om een nieuw OSS te scoren bij Rinner in Bad Tölz, vlak om de hoek bij Innsbruck. Mijn dak ging twee weken terug ineens niet meer open aan 1 kant. Heb geen moment geaarzeld na het lezen over de ervaringen van anderen in bij Rinner. Kreeg eergister bericht dat het dak kostenloos wordt vervangen
Ik heb dus nog wel wat meer te updaten dan alleen verbruikscijfers haha.
Groet,
Marcel
Zo, da's zeker netjes. Zeker gezien de niet al te beste stroomlijn van een 245. Hadden we hier in NL maar wat meer mogelijkheden tot lange ritten zonder stops en files, ook beter voor de motor en bak. Minder mechanische handelingen, minder lastwisselingen.
Mijn vorige lange rit was toen ik de auto ophaalde in Jena (Dld) 600+ KM terug naar huis op winterbandjes (145) met 3.0 bar en 4 extra banden + velgen achterin. Het gemiddelde verbruik gemeten aan de pomp was toen 1:22, en dat was met een paar stukken flatout en 2 files. Nu zitten er 205 zomerbanden onder en ik ga zonder bagage (weekendtasje) naar Innsbruck. Ik heb echt geen idee wat het gaat worden qua verbruik.
Overigens is die trip om een nieuw OSS te scoren bij Rinner in Bad Tölz, vlak om de hoek bij Innsbruck. Mijn dak ging twee weken terug ineens niet meer open aan 1 kant. Heb geen moment geaarzeld na het lezen over de ervaringen van anderen in bij Rinner. Kreeg eergister bericht dat het dak kostenloos wordt vervangen

Ik heb dus nog wel wat meer te updaten dan alleen verbruikscijfers haha.
Groet,
Marcel
[quote="YellowFellow"] Overigens is die trip om een nieuw OSS te scoren bij Rinner in Bad Tölz, vlak om de hoek bij Innsbruck. Mijn dak ging twee weken terug ineens niet meer open aan 1 kant. Heb geen moment geaarzeld na het lezen over de ervaringen van anderen in bij Rinner. Kreeg eergister bericht dat het dak kostenloos wordt vervangen
Ik heb dus nog wel wat meer te updaten dan alleen verbruikscijfers haha[/quote]Zo, dat heb je vlot kunnen regelen dan! Ik ben er precies een jaar geleden geweest. Werkelijk schitterende omgeving als je van een beetje natuur houdt! Ga je geen spijt van krijgen, die nieuwe versie van het dak is een stuk betrouwbaarder en gaat van een leien dakje
Bij mij waren ze overigens wel vergeten om de "vanghaken" vast te draaien. Misschien moet je ze daar nog even op wijzen zodat ze dat bij jou niet vergeten. Benieuwd naar jouw ervaring!

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb afgelopen week weer getankt, het verbruik was 1 op 13,5 bij mijn 1.4 16V :oops:
Moet wel zeggen dat ik veel korte ritten (8km enkele reis) heb gedaan.
Het verbruik valt mij in zoverre tegen, omdat ik met mijn vorige auto (golf 3 cabrio, gewicht ca. 1120 kg, motor 1.8 90 pk) tussen de 1 op 12 en 1 op 13 reed in vergelijkbare omstandigheden.
Ook mijn hobbyauto, een 86er golf 2 gti 16v, rijdt nog 1 op 11 met injectietechniek van
25 jaar geleden.
Ik heb nog niet echt lange ritten gedaan, ik hoop en verwacht dat het verbruik dan beter wordt.
Het verbruik valt mij in zoverre tegen, omdat ik met mijn vorige auto (golf 3 cabrio, gewicht ca. 1120 kg, motor 1.8 90 pk) tussen de 1 op 12 en 1 op 13 reed in vergelijkbare omstandigheden.
Ook mijn hobbyauto, een 86er golf 2 gti 16v, rijdt nog 1 op 11 met injectietechniek van
25 jaar geleden.
Ik heb nog niet echt lange ritten gedaan, ik hoop en verwacht dat het verbruik dan beter wordt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Vandaag de bandenspanning van mijn A2 1.2 TDI weer eens op 3,5 bar gezet.
Niet echt comfie meer natuurlijk, maar wel zuinig! Zolang je op het gladde asfalt van de snelweg zit, rijdt het prima.
Bij een snelheid van 90 km/uur op de snelweg gaf de verbruiksmeter rond de 1 op 33 aan.
Bij een snelheid van 100 km/uur was het verbruik rond de 1 op 30.
Dit zonder wind mee/tegen of door achter vrachtwagens mee te liften of iets dergelijks.
Tien procent langzamer rijden (90 ipv 100) scheelt dus ca. 10% verbruik.
Op de 80 km binnenwegen heb ik wel eens 1 op 40 gemiddeld gereden bij 75 km/uur constant.
Als de diesel 2 euro per liter is, ga ik max. 90 km/uur rijden :lol:
Niet echt comfie meer natuurlijk, maar wel zuinig! Zolang je op het gladde asfalt van de snelweg zit, rijdt het prima.
Bij een snelheid van 90 km/uur op de snelweg gaf de verbruiksmeter rond de 1 op 33 aan.
Bij een snelheid van 100 km/uur was het verbruik rond de 1 op 30.
Dit zonder wind mee/tegen of door achter vrachtwagens mee te liften of iets dergelijks.
Tien procent langzamer rijden (90 ipv 100) scheelt dus ca. 10% verbruik.
Op de 80 km binnenwegen heb ik wel eens 1 op 40 gemiddeld gereden bij 75 km/uur constant.
Als de diesel 2 euro per liter is, ga ik max. 90 km/uur rijden :lol:
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
[quote="Peter_Audi_A2"]Ik heb afgelopen week weer getankt, het verbruik was 1 op 13,5 bij mijn 1.4 16V :oops:
25 jaar geleden.
Ik heb nog niet echt lange ritten gedaan, ik hoop en verwacht dat het verbruik dan beter wordt.[/quote]
Als ik hier rond de kerk rijd kom ik ook aan de 1 op14 max.
Daarom laat ik dit zoveel als mogelijk achterwege,en ga voor deze afstanden gewoon op de fiets.
Misschien ook een idee voor jou en nog gezonder ook.
Verleden jaar op weg naar Oostenrijk 1 op 19,2 gehaald op een tank,dus ook jij zal op de langere
afstand wel tot een gunstiger verbruik komen. :lol:
25 jaar geleden.
Ik heb nog niet echt lange ritten gedaan, ik hoop en verwacht dat het verbruik dan beter wordt.[/quote]
Daarom laat ik dit zoveel als mogelijk achterwege,en ga voor deze afstanden gewoon op de fiets.
Verleden jaar op weg naar Oostenrijk 1 op 19,2 gehaald op een tank,dus ook jij zal op de langere
afstand wel tot een gunstiger verbruik komen. :lol:
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Rens 79"][quote="Peter_Audi_A2"]Ik heb afgelopen week weer getankt, het verbruik was 1 op 13,5 bij mijn 1.4 16V :oops:
25 jaar geleden.
afstand wel tot een gunstiger verbruik komen. :lol:[/quote]
OK, dan weet ik dat het niet aan de auto ligt, toch maar meer fietsen ...
Beter voor mezelf en beter voor de auto.
IK zal bij gelegenheid een lange afstandsverbruik posten ...
25 jaar geleden.
afstand wel tot een gunstiger verbruik komen. :lol:[/quote]
OK, dan weet ik dat het niet aan de auto ligt, toch maar meer fietsen ...
Beter voor mezelf en beter voor de auto.

IK zal bij gelegenheid een lange afstandsverbruik posten ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot