Verbruik Audi A2

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2012, 10:22 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Rens 79"][quote="Peter_Audi_A2"]Ik heb afgelopen week weer getankt, het verbruik was 1 op 13,5 bij mijn 1.4 16V :oops:

Moet wel zeggen dat ik veel korte ritten (8km enkele reis) heb gedaan.

t.[/quote]

Als ik hier rond de kerk rijd kom ik ook aan de 1 op14 max.
Daarom laat ik dit zoveel als mogelijk achterwege,en ga voor deze afstanden gewoon op de fiets.
Misschien ook een idee voor jou en nog gezonder ook.
[/quote]

OK, dan weet ik dat het niet aan de auto ligt, toch maar meer fietsen ...
Beter voor mezelf en beter voor de auto. ;)

IK zal bij gelegenheid een lange afstandsverbruik posten ...[/quote]

Alles in mijn woonplaats doe ik of lopend, of op de fiets. Zo kom je ongemerkt aan je dagelijks portie beweging. En er is niks zo funest voor een motor in de auto als kleine ritjes. Mijn buurvrouw heeft zo al 2 auto's totaal naar de haaien gereden op die manier.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2012, 21:08 0 x

@Rinus, je hebt inderdaad gelijk.

Ik zal mijn leven proberen te beteren ;)

Naar mijn mening is slijtage vaak een combinatie van korte ritten en de auto niet (goed) warmrijden.

Mijn vorige auto (een VW Golf 3 met 1.8 motor) heb ik 10 jaar gehad en reed ca. 10000 km per jaar.
Door de week korte ritten.
1 a 2 per week een langere rit (ca. 40 tot 100 km enkele reis)
Ik reed de auto wel rustig warm met lage toerentallen.
Ik heb zelf motorisch nooit problemen gehad (olieverbruik/slijtage) met deze wagen.

Ik weet niet hoe de buurvrouw met de auto reed met koude motor ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Romulus

24 apr 2012, 21:35 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Mijn vorige auto (een VW Golf 3 met 1.8 motor) heb ik 10 jaar gehad en reed ca. 10000 km per jaar.
Ik heb zelf motorisch nooit problemen gehad (olieverbruik/slijtage) met deze wagen.[/quote]Met diezelfde 90 pk 1800 ADZ reden wij ook 1:14 in de Variant, tussen 10.000 en 15.000 km per jaar, wel met minimaal 10 km per rit en vaak 100 km per rit. Het had zuiniger gekund als achter deze motor niet de allerkortste versnellingsbak uit de hele Golf/Vento reeks had gehangen.
Deze motor is echt een zaligheid, je kunt hem rijden als een diesel (specifiek vermogen van 50 pk per liter wijst ook in die richting :mrgreen: ) en ontzettend robuust, je moet hem begraven om ervan af te komen. In ruil daarvoor is-ie niet bijzonder zuinig (25 jaar oud ontwerp, wat wil je).

Dat doet de BBY in de A2 wat mij betreft beter. De zuinigheid betekent wel dat de kachel wat langzaam warm wordt, en de trekkracht onderin houdt niet over, maar ik vind het een fijn motortje. Praktijkverbruik per tank tussen 4,4 l/100 km (het nieuwste rijden :mrgreen: ) en 7 l/100 km (Autobahn).
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2012, 21:51 0 x

[quote="Romulus"][quote="Peter_Audi_A2"]Mijn vorige auto (een VW Golf 3 met 1.8 motor) heb ik 10 jaar gehad en reed ca. 10000 km per jaar.
Ik heb zelf motorisch nooit problemen gehad (olieverbruik/slijtage) met deze wagen.[/quote]Met diezelfde 90 pk 1800 ADZ reden wij ook 1:14 in de Variant, tussen 10.000 en 15.000 km per jaar, wel met minimaal 10 km per rit en vaak 100 km per rit. Het had zuiniger gekund als achter deze motor niet de allerkortste versnellingsbak uit de hele Golf/Vento reeks had gehangen.
Deze motor is echt een zaligheid, je kunt hem rijden als een diesel (specifiek vermogen van 50 pk per liter wijst ook in die richting :mrgreen: ) en ontzettend robuust, je moet hem begraven om ervan af te komen. In ruil daarvoor is-ie niet bijzonder zuinig (25 jaar oud ontwerp, wat wil je).

Dat doet de BBY in de A2 wat mij betreft beter. De zuinigheid betekent wel dat de kachel wat langzaam warm wordt, en de trekkracht onderin houdt niet over, maar ik vind het een fijn motortje. Praktijkverbruik per tank tussen 4,4 l/100 km (het nieuwste rijden :mrgreen: ) en 7 l/100 km (Autobahn).[/quote]

In mijn Golf zat een ABS-motor. Met bovenstaande gebruiksomstandigheden reed ik tussen de 1 op 12 en 1 op 13.
Het ABS-motor is inderdaad prettig in de omgang. Altijd trekkracht (filerijden kan heel snel in de 2e versnelling) en soepel in de omgang. In dat opzicht mis ik het motortje toch wel een beetje.

De BBY in mijn Audi is niet eens veel zuiniger bij deze gebruiksomstandigheden ( 1 : 13.5) en
is wat meer op toeren maken ingesteld. Bij koude motor ben ik daarmee wat voorzichtig,
lijkt me niet goed voor het blok ...

Mijn hobby auto (een golf 2 gti 16v uit 1986) heeft in principe hetzelfde blok als de ABS-motor, maar dan met een 16 kleps kop. Dit is het beste van 2 werelden: redelijke trekkracht bij lage toerentallen en veel vermogen (ca. 130 pk op 890 kg wagengewicht) bij hoge toerentallen.
Met deze auto rijdt ik gemiddeld tussen 1 op 11 en 1 op 12: niet verkeerd voor een auto
van 26 jaar en 230000 km .....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rinus

25 apr 2012, 10:40 0 x

Nu we het toch lekker over blokken hebben? Wat is het verschil tussen het AUA (die ik heb) en het latere BBY blokje?
Romulus

25 apr 2012, 11:26 0 x

[quote="Rinus"]Nu we het toch lekker over blokken hebben? Wat is het verschil tussen het AUA (die ik heb) en het latere BBY blokje?[/quote]Het meest in het oog springende verschil is de ontsteking: centrale bobine vs. individuele penbobines. Zie ook post5807.html#p5807
Rinus

22 mei 2012, 12:12 0 x

[quote="niwesa"]Afgelopen week weer getankt. Vorige tankbeurt kwam k uit op 1:12,55 met de tweede tankbeurt 1:12,56. (totale afstand beide tankbeurten; 865 km.)

Meest ritjes zijn korte stukjes, minder dan 4 kilometer. Een enkele keer wat meer maar nooit meer dan 20 kilometer.

Eigenlijk vind ik het verbruik tegenvallen, zeker gezien mijn rustige rijstijl. Anderzijds zijn de vele korte ritjes niet bevorderlijk voor een laag verbruik.

Toch had ik gehoopt op de veel gelezen 1:14 uit te komen. Maar dat zal niet gaan lukken :cry: [/quote]

Nee, met dit "ritjesgedrag" zeer zeker niet. Blok komt (haast) nooit op bedrijfstemperatuur. Is op den duur best wel schadelijk voor je blok (veel meer interne vervuiling en sludgevorming). ook je uitlaat gaat er veel sneller van kapot (condens/water dat niet volledig verdampt en in de dempers blijft zitten) en uiteraad je benzine verbruik.

Met dit "rittengedrag" is het denk wel raadzaam, om je onderhouds- en oliewisselintervallen te verkorten tot 7500 km.
j.hoeben1

22 mei 2012, 15:06 0 x

[quote="Rinus"][quote="niwesa"]Afgelopen week weer getankt. Vorige tankbeurt kwam k uit op 1:12,55 met de tweede tankbeurt 1:12,56. (totale afstand beide tankbeurten; 865 km.)

Meest ritjes zijn korte stukjes, minder dan 4 kilometer. Een enkele keer wat meer maar nooit meer dan 20 kilometer.

Eigenlijk vind ik het verbruik tegenvallen, zeker gezien mijn rustige rijstijl. Anderzijds zijn de vele korte ritjes niet bevorderlijk voor een laag verbruik.

Toch had ik gehoopt op de veel gelezen 1:14 uit te komen. Maar dat zal niet gaan lukken :cry: [/quote]

Nee, met dit "ritjesgedrag" zeer zeker niet. Blok komt (haast) nooit op bedrijfstemperatuur. Is op den duur best wel schadelijk voor je blok (veel meer interne vervuiling en sludgevorming). ook je uitlaat gaat er veel sneller van kapot (condens/water dat niet volledig verdampt en in de dempers blijft zitten) en uiteraad je benzine verbruik.

Met dit "rittengedrag" is het denk wel raadzaam, om je onderhouds- en oliewisselintervallen te verkorten tot 7500 km.[/quote]

Ik weet niet of je blok erg te lijden heeft van korte ritten. Natuurlijk als men lange ritten rijd en het blok zal altijd op bedrijfstemperatuur gebracht worden zal echt wel beter zijn. Wat volgens mij heel voornaam is dat je de motor als deze koud is niet te zwaar belast. Ik kom bijv. nooit boven de 2000 toeren als hij nog koud is. Dan wissel ik de olie 1 keer per jaar (beurt). Ik heb de wagen nu 6 jaar. Bij aanschaf had deze 18.000km gelopen. Nu 65.000. Ik heb dus op 6 jaar 47.000km gereden. Is een kleine 8.000km per jaar. Daar gaan dan nog eens de lange vakantie ritten vanaf, zit je aan een 6.000km van die zogenaamde rond om de kerk ritten. Tot nu toe geen enkel probleem wat olie verbruik betreft of sludsvorming aan de oliedop! Ik controleer dat denk ik wel iedere maand. Ik heb er nog steeds de eerste uitlaat onder en de eerste accu. Af en toe controleer ik het verbruik en zit altijd tussen de 1:15/1:16. Maar je hebt veel jeugd die hun wagen starten en er als een speer mee vandoor gaan (bijv. mijn zonen). Ik heb ze er wel eens over aangesproken maar dan zie ik ze denken daar heb je pa weer met z'n adviezen. Dus dat doen we dan maar niet meer. Met beleid rijden is mijn advies en dan valt het allemaal wel mee.

Groet,
Sjors
Rinus

24 mei 2012, 10:58 0 x

De laatste tankbeurten zit ik nu ergens tussen de 1:17 / 17,5. Vind ik netjes.
Plaats reactie