Hoog olieverbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gompie

05 aug 2011, 20:00 0 x

Net als Ruud heb ik vorig jaar ook de zwarte peilstok vlak gedremeld, maar of het daar nou zo veel beter afleesbaar van is geworden? De Polo peilstok zal beter zijn, al moet je dan wel de motorkap eraf halen om te peilen. Volgens mij zijn de zuigerveren van mijn auto wel goed, heb nog niets bijgevuld in dik 10.000 km (stand dik 170.000 km) en ik hoop dat zo te houden. Het is zo al duur genoeg... :roll: Zelf gebruik ik meer olie dan mijn auto, maar dan
geen aardoliederivaten :D . Al gebruik ik natuurlijk wel heel wat aardoliederivaten per dag. Maar geen barrels. Zo is't wel weer genoeg Gomp!
Dit is een serieus autoforum Germanum. * Zucht..
Romulus

05 aug 2011, 23:51 0 x

[quote="Gompie"]Zelf gebruik ik meer olie dan mijn auto, maar dan
geen aardoliederivaten :D . Al gebruik ik natuurlijk wel heel wat aardoliederivaten per dag. Maar geen barrels. Zo is't wel weer genoeg Gomp!
Dit is een serieus autoforum Germanum. * Zucht..[/quote]Goed in de olie, Gompie? :D
Romulus

05 aug 2011, 23:58 0 x

[quote="Woco"]Hoeveel olie verbruik hebben jullie?
is het zo dat de A2 de 085 VAG versnellingsbak heeft?
deze heeft in de 6N2 polo ook gediend en verbruikte aanzienlijk olie[/quote]
1 op 7000 km ongeveer.

Maar je moet me eens uitleggen wat de versnellingsbak met motorolieverbruik te maken heeft. De AUA en BBY 1.4 benzinemotoren staan wel in alle VAG modellen waar ze gebruikt zijn wat dubieus bekend qua olieverbruik. Maar dat geldt bijv. ook voor de 2.0 benzine in de Golf IV/Passat 3BG...
Woco

06 aug 2011, 00:34 0 x

wij verbruiken ongeveer 1 liter op 1100 KM
Helaas voor Audi zelf valt dit binnen de norm.
Zijn er manieren om de hoeveelheid te verminderen???
Of is het dan een maandagochtend blok?
Gompie

06 aug 2011, 01:09 0 x

Hoewel ik goed in de olie (de koninklijke) schijn te zijn volgens Romu, :P
ben ik geen olie expert, maar een andere oliesoort kan het verbruik terug
dringen. Zoek maar eens in het forum en anders post vast wel iemand met
ervaring hiermee. Rigoreus is natuurlijk nieuwe zuigerveren, dan ben je er vanaf,
maar voor dat geld kun je ook heel wat olie bijvullen...
En nee, het duidt niet op een maandagsblok, komt veel voor zoals Romulus
al schreef. Veel 1.4 benzines van VAG hebben er last van. Das Auto! :roll:
Hoop dat je de olieconsumptie wat kunt drukken! Gompie
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 aug 2011, 01:26 0 x

Gompie, ik moet je hier toch even corrigeren!

Het plaatsen van nieuwe zuigerveren in een motor die 150.000 of meer heeft gedraaid is geen optie, en zal zeker het olieverbruik niet terugdringen!

Cilinders worden n.l. door het gebruik (dus draaiuren van de motor) ovaal (dit is met het blote oog niet waarneembaar maar te meten met een (inwendige) micrometer speciaal voor dit doel.

Indien je dus nieuwe (ronde) zuigerveren hierin plaatst zal het olieverbruik eerder toenemen.

Dit is alleen een optie indien je eerst de cilinders laat honen. Hierna worden er in de regel overmaat zuigers gemonteerd (uiteraard met nieuwe zuigerveren).

Theo
pier

06 aug 2011, 02:11 0 x

In het verleden met 5W30 full synthetic heb ook regelmatig de motorolie moeten bijvullen bij mijn A2 BBY 2002/7 94000km ( voor mijn gevoel in de zomer meer dan in de winter)

In maart ben ik overgegaan van 5W30 naar 5W40 full synthetic , op advies van een VW-monteur, voor de verversing heb ik ook ca 100km gereden met Engine Cleaner Liqui Moly 500 ml er in.

Ik heb nu ca 4500 km gereden en de motorolie blijft keurig op peil.
Gompie

06 aug 2011, 02:48 0 x

OK Theo, oliedom van mij :oops: , maar het komt ook voor bij motoren met veel minder km's. En wat Woco's auto gedraaid heeft weet ik niet.
Dank Pier, dat is het mooie van dit forum, samen weten we meer dan 1.
En als het niet klopt, wordt het wel gecorrigeerd. ;)
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 aug 2011, 12:20 0 x

Overigens kun je bij motoren die veel KM's hebben gedraaid en wat meer olieverbruiken ook goede resultaten behalen met speciaal daarvoor gemaakte toevoegingen (STP, Wyns etc) en wat dikkere olie wil ook wel helpen.

kwestie van gewoon wat uitproberen.

Theo
j.hoeben1

06 aug 2011, 16:01 0 x

Hoi,
Ik heb dan ook de 1.4 benzine en mijn karretje gebruikt denk ik een halve liter op de 10.000km dus dat is helemaal niks. Wat ik niet begrijp is dat de ene olie zuipt en de andere niet. Ligt dat aan een bepaalde serie of ligt het rijgedrag dat iemand heeft. Als ik bij een van mijn zonen in de auto zit rijden die veel met een hoog toerental, dat lijkt mij niet goed! Ik belast mijn wagen nooit totdat hij warm is en dan bedoel ik het toerenbereik. Met koude motor kom ik eigenlijk nooit boven de 2 á 2,5 duizend toeren. Kan het daar niet aan liggen. Of is het dat de motor in het begin niet goed ingereden is. Bij mijn weten hoeven de motoren van tegenwoordig niet meer ingereden te worden. Maar als mijn karretje zo veel olie ging gebruiken als die van Woco zou ik daar geen goed gevoel bij hebben en een ernstige reden zijn hem weg te doen. Ik heb in het verleden bijna altijd Frans gereden en heb nooit een oliezuiper gehad en daar waren er ook bij met 200.000km of meer. Ik vind dat dit niet moet kunnen of het moet eigen schuld zijn!! Ik heb laats eens met een VW monteur staan buurten en die vertelde dat de Vag motoren graag langs de klepgeleiders olie verliezen!!

Groet,
Sjors
Plaats reactie