Hoog olieverbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 aug 2011, 22:12 0 x

Indien er olielekkage plaats vindt via de klepgeleiders dan uit dit zich direkt nadat de motor een tijdje heeft stilgestaan en dan weer gestart wordt. De weggelekte olie ligt op de zuigers en zal onmiddelijk verbranden, dit wordt direkt na het starten zichtbaar door een blauwe rookpluim (even) uit de uitlaat.
Indien dit de oorzaak is dan is het een kwestie van klepsteelseals (in de volksmond klepsteelhoedjes) vervangen.

Indien het de zuigerveren (met n.m. dan de olieschraapveren) zijn dan uit dit zich op het moment dat je in een bepaalde versnelling een redelijk toerental draait en vervolgens een tijdje het gas los laat (aftremmen op de motor in dezelfde versnelling) en dan weer ineens op het gas gaat, indien er dan een fikse blauwe pluim achter te zien is dan weet je genoeg. (de oudere BMW's waren hier berucht om).

Theo
j.hoeben1

07 aug 2011, 00:53 0 x

Oké Theo,
Weer wat geleerd maar heb jij of iemand anders van de club een antwoord waarom een deel van die 1.4 benzine uitvoeringen olie zuipt en een deel niet!
Sjors
Romulus

07 aug 2011, 01:47 0 x

[quote="j.hoeben1"]Weer wat geleerd maar heb jij of iemand anders van de club een antwoord waarom een deel van die 1.4 benzine uitvoeringen olie zuipt en een deel niet![/quote]Naar men zegt zijn er tot in modeljaar 2005 series slechte zuigerveren gebruikt (naast goed materiaal). A2's tot en met 2005 hebben dus de kans dat ze met inferieur materiaal olieverbruik kennen, onafhankelijk van inrijden, gebruik of km-stand.
MvdD

13 sep 2011, 20:07 0 x

Pfff ik heb er nu zo'n 12.000 kilometer opzitten en toen ik hem kocht was alle olie ververst en maximaal bijgevuld. Sindsdien zelf ook alweer 3 liter W30 erin gegooid en nu piept hij weer dat hij dorst heeft.

Vind het wel heel gortig worden nu :S
Woco

23 dec 2011, 16:11 0 x

[quote="Thck"]Hallo,

1 ltr op de 3000 km is wel meer dan gebruikelijk, maar aan de andere kant ook weer niet extreem veel!
122.000 km zou in principe geen oorzaak mogen zijn van extreem hoog olieverbruik.

Indien je niet op de longlife service ververst maar op 15.000km zou je zelfd nog 10W40 synthetisch en voldoen aan de VW-specificaties kunnen gebruiken voor een benzinemotor.

Theo[/quote]

En wat te doen bij een gebruik van 1 op 1500 km.
Al diverse malen aangegeven bij de audi dealer, vervolgens toch maar overgestapt van de longlife naar 10W40, nieuw oliedeksel gemonteerd, maar om de 1000 km blijft de melding van laag oliepeil verschijnen. we hebben een tussenstap gemaakt naar oldtimerolie (op aanraden monteurs) maar dit heeft niet mogen baten.

Wij hebben de auto gekocht met 65.000 km inmiddels na een jaar staat er 92.000 op..

Vervelende is dat ik niet weet hoe het blok er onder te lijden heeft, en we willen de A2 toch nog wel een paar jaar houden.

groetjes,

Corine
Romulus

23 dec 2011, 21:17 0 x

Lastig. Vermoedelijk is de enige echte optie het vervangen van de zuigerveren. Dat is een ingrijpende operatie. Misschien weet Theo een alternatief.
Thck

24 dec 2011, 12:26 0 x

Het alleen vervangen van zuigerveren zal geen afdoende resultaat opleveren (sterker nog, het zou weleens tegengesteld kunnen werken, dit omdat zoals ik al eens eerder heb beschreven na verloop van tijd de cilinders niet meer rond zijn maar ovaal (niet voor het oog waarneembaar maar te meten met een micrometer) en indien je er dan nieuwe (ronde) zuigerveren in plaatst dichten deze niet af met als mogelijk gevolg, olieverbruik)!

De oplossing die de monteur heeft aangedragen zou ook in eerste instantie die van mij geweest zijn, andere oliesoort (ietsje dikker of oldtimerolie(mineraal) maar blijkt helaas geen goed resultaat op te leveren.

Indien reeds is vastgesteld dat het niet via de klepgeleiders dus langs de kelpseals(beter bekend als klephoedjes) komt dan denk ik dat de beste (maar wel kostbare) oplossing is om de cilinders eerst te laten honen (zeg maar door een machinale bewerking weer rond laten maken) en vervolgens nieuwe zuigerveren en olieschraapveren plaatsen.

Je zou ook nog kunnen proberen of het toevoegen van een speciaal middel tegen hoog olieverbruik aan de olie iets oplevert (van b.v. Wyns of STP)

Theo
Woco

24 dec 2011, 12:33 0 x

dank voor je antwoord.

Waar kan ik dergelijke producten kopen en voeg ik die gewoon via het oliemondje toe?
Wij zijn de 2e eigenaar van de auto en ik weet dat de vorige eigenaar veel kleine stukjes heeft gereden (gemiddeld 7.000km per jaar) kan dit ook nog een gevolg zijn daarvan??

groetjes,

Corine
Thck

24 dec 2011, 15:07 0 x

Die producten zijn in iedere automaterialenzaak te koop (zelfs al bij de Praxiss). Toevoegen gaat meestal via de olievuldop en dan is het ook meestal een kilometer of 20 gaan rijden. (lees hiervoor altijd de gebruiksaanwijzing van het product)!!

Het veel gebruik op korte ritten kan zeker van invloed zijn geweest aangezien dan de motor mogelijk veelal niet goed op bedrijfstemperatuur is gekomen wat uiteindelijk kan resulteren in overmatige slijtage.

Op zich is wat extra olieverbruik in relatie tot de technische staat van de motor geen probleem, in die zin dat het niet per definitie aan nog meer schadelijke gevolgen hoeft bij te dragen mits je natuurlijk op tijd bijvult.

Theo
Woco

24 dec 2011, 15:50 0 x

Het op tijd bijvullen..

Wij doen dit zodra het controlelampje gaat branden.
Aangezien de pijlstok niet echt goed werkt doen we dit op gevoel en vullen we dan ongeveer 0,5 Liter bij. Is dit voldoende?
Plaats reactie