IIVQ schreef: ↑29 jun 2019, 09:55
Interessant om te lezen. Ik wou zelf een post openen, maar reageer maar even op deze.
Ik heb zelf sinds maart 2017 een AUA, bandenmaat 175. Ik probeer veel mogelijk volgens het nieuwe rijden te rijden, langzaam optrekken, snel opschakelen, veel anticiperen, cruisecontrol gaat al aan voor 300m tussen twee verkeerslichten. Soms maak ik zelfs een rit zonder het rempedaal aan te raken (behalve om aan het eind tot stilstand te komen).
Ook gebruik ik de auto slechts sporadisch voor woon/werk en dat is dan altijd 50 tot 60 km enkele reis. (Ok, en af en toe rij ik even naar Gamma of dierenwinkel, dat is dan 3 km voor een retour

)
Als ik kan tank ik E10, als dat niet kan 95 (tegenwoordig dus E5). Olie is 5w40.
Op de snelweg rijdt ik meestal 100-110 km/h.
Wat mij enorm opvalt is het verschil in vebruik van mijn AUA met buitentemperatuur.
Gemiddeld over de 30000 km die ik de auto heb is mijn verbruik 5.82l/100km, ofwel 1:17.19.
Afgelopen weekend ben ik naar Waldeck in Duitsland gereden. Heen via Luik - Ruhrgebiet en kleine wegen over Winterberg, eerst warm, daarna regen.
Terug de eerste 30 km lokale wegen, daarna in een streep door naar Haarlem, 30-35°C, airco uit en alle ramen open (= extra luchtweerstand) en iets hogere snelheid dan normaal voor mij, zo rond de 115/120km/h waar het mocht, maar ook een stukje file.
Toch heb ik over de beide ritten (heen en terug) zo'n 4.7l/100km gereden. Af en toe op een toch echt vlakke snelweg zelfs minutenlang op 3.9/3.8 l/100km, tegen de 115 km/h, wat zéér laag is voor mijn doen.
Maar ik merk het algemeen: in de zomer is het verbruik een stuk lager. Ik kom vaak in winter/herfst/lente een dagje naar België of Duitsland en tank daar dan, maar merk dan het verschil niet, dus het ligt niet aan de brandstof. Bandendruk (hoger door warmte?) lijkt me ook sterk, dat controleer ik elke 2 maanden en doe het altijd op dezelfde waarde (ik dacht 2.4, iig 0.2 hoger dan aangeraden wordt). Ik wissel niet van zomer- op winterbanden.
Hebben anderen dit ook?