Brandstofverbruik 1.4 TDI diesel 75 pk
- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Duidelijk verhaal. Wat is het verschil in reistijd bij normale/zuinige rijstijl?[/quote]
Geen verschil. Misschien 1 à 2 minuten.
Ik rijd eigenlijk nooit te hard. Het is alleen nog veel meer anticiperen en wat anders optrekken.
Geen verschil. Misschien 1 à 2 minuten.
Ik rijd eigenlijk nooit te hard. Het is alleen nog veel meer anticiperen en wat anders optrekken.
- CvP
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Zoals gezegd meng ik 2-takt olie bij. Deze haal ik bij de Action. Tot voor kort was dat een rode olie. De laatste fles die ik heb gekocht bevat groene olie. Ze hebben dus wat verandert (of andere ingekocht) Nu rij ik sinds kort een stuk zuiniger. Ik kan niet traceren of dit komt door de andere olie. Heeft iemand anders hier ervaring mee?
- Audi_gekkie
@CvP
Met de tweetaktolie van de Aldi heb ik mijn poging gedaan om 1200km op één tank te rijden.
Het is mij niet gelukt, ik kwam ca. 25km te kort. :cry:
Ik heb ook niet het idee dat het mij helpt om zuiniger te rijden en eigenlijk kan ik ook niet met zekerheid beoordelen of het überhaupt voordelen heeft. :?
Goed even een uitleg over over mijn poging van die 1200km op één tank.
Het begon zeer voortvarend. Ik werd ook steeds enthousiaster toen ik merkte dat de som van de dagteller en de nog te rijden kilometers op FIS, samen 1400km en méér werd!
Nadat ik ruim 3/4 van de tank had leeg gereden zat ik iets over de 1200km, maar daarna kwam er een streep door mijn doel.
Ik moest 4x een rit van ca. 15km afleggen die zeer onvoordelig uitpakte. Na deze ritjes kwam ik ca. 30km te kort uit. :oops: :twisted:
Uiteindelijk heb ik besloten, met nog wat liters in de tank, om af te tanken.
De berekening leerde mij dat ik 1:26,6 had gereden en ca. 25km te kort kwam om de 1200km te halen.
Die 1:26,6 valt mij vies tegen, want zoals je misschien op dit forum hebt kunnen lezen is mij 1:28 eens gelukt.
Die 1:28 had ik gehaald voor de tuning, dus met de standaard 75 peekaatjes. De bedenker van de tuningssoftware had aangegeven dat er een kleine zuinigheidsverbetering zal moeten zijn.
Misschien moet ik, om dat te bereiken, iets anders rijden dan voor de tuning.
Nadat ik de tank heb volgegooid heb ik een paar honderd km 130km/p.u. gereden
Eerlijk gezegd voelde dat ook wel lekker
Met de tweetaktolie van de Aldi heb ik mijn poging gedaan om 1200km op één tank te rijden.
Het is mij niet gelukt, ik kwam ca. 25km te kort. :cry:

Ik heb ook niet het idee dat het mij helpt om zuiniger te rijden en eigenlijk kan ik ook niet met zekerheid beoordelen of het überhaupt voordelen heeft. :?
Goed even een uitleg over over mijn poging van die 1200km op één tank.
Het begon zeer voortvarend. Ik werd ook steeds enthousiaster toen ik merkte dat de som van de dagteller en de nog te rijden kilometers op FIS, samen 1400km en méér werd!
Nadat ik ruim 3/4 van de tank had leeg gereden zat ik iets over de 1200km, maar daarna kwam er een streep door mijn doel.
Ik moest 4x een rit van ca. 15km afleggen die zeer onvoordelig uitpakte. Na deze ritjes kwam ik ca. 30km te kort uit. :oops: :twisted:
Uiteindelijk heb ik besloten, met nog wat liters in de tank, om af te tanken.
De berekening leerde mij dat ik 1:26,6 had gereden en ca. 25km te kort kwam om de 1200km te halen.
Die 1:26,6 valt mij vies tegen, want zoals je misschien op dit forum hebt kunnen lezen is mij 1:28 eens gelukt.
Die 1:28 had ik gehaald voor de tuning, dus met de standaard 75 peekaatjes. De bedenker van de tuningssoftware had aangegeven dat er een kleine zuinigheidsverbetering zal moeten zijn.
Misschien moet ik, om dat te bereiken, iets anders rijden dan voor de tuning.
Nadat ik de tank heb volgegooid heb ik een paar honderd km 130km/p.u. gereden

Eerlijk gezegd voelde dat ook wel lekker

- Audi_gekkie
@rolf
Dat ga ik zeker proberen.
Eerst even weer genieten van de 100pk en 245nm
Dat ga ik zeker proberen.
Eerst even weer genieten van de 100pk en 245nm

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een boordcomputer is een goed indicatie, maar uiteindelijk telt hetgeen je aan de pomp in de tank doet.
Ik merkte dergelijke afwijkingen in de boordcomputer ook bij mijn Opel astra F bijna 20 jaar terug.
Desondanks toch een goede prestatie, kijken of je dit verbeteren kunt met aceton en/of GTL tanken.
Ik zag trouwens op internet dat bij de Firezone aan de rondweg Oost van Veenendaal ook GTL te koop is.
Ik merkte dergelijke afwijkingen in de boordcomputer ook bij mijn Opel astra F bijna 20 jaar terug.
Desondanks toch een goede prestatie, kijken of je dit verbeteren kunt met aceton en/of GTL tanken.
Ik zag trouwens op internet dat bij de Firezone aan de rondweg Oost van Veenendaal ook GTL te koop is.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
gekkie..... had je toen je 1 op 28 haalde toevallig wel de juiste bandenmaat eronder?
want nu rij je op ¨veel¨ te hoge banden en dat beinvloed ook, echter zou door je hogere banden het toerental lager zijn bij gelijke snelheid, wat op zich gunstig is voor het verbruik, maar ook wijkt de snelheidsmeter af en dus ook de km teller...... en maak je weer minder km´s dan het er echt zijn.....
want nu rij je op ¨veel¨ te hoge banden en dat beinvloed ook, echter zou door je hogere banden het toerental lager zijn bij gelijke snelheid, wat op zich gunstig is voor het verbruik, maar ook wijkt de snelheidsmeter af en dus ook de km teller...... en maak je weer minder km´s dan het er echt zijn.....
- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Een boordcomputer is een goed indicatie, maar uiteindelijk telt hetgeen je aan de pomp in de tank doet.
Ik zag trouwens op internet dat bij de Firezone aan de rondweg Oost van Veenendaal ook GTL te koop is.[/quote]
GTL is bij veel Firezone tankstations te koop.
Elke maand komen er tankstations bij die GTL verkopen.
Ik zag trouwens op internet dat bij de Firezone aan de rondweg Oost van Veenendaal ook GTL te koop is.[/quote]
GTL is bij veel Firezone tankstations te koop.
Elke maand komen er tankstations bij die GTL verkopen.
- Audi_gekkie
[quote="koop9"]gekkie..... had je toen je 1 op 28 haalde toevallig wel de juiste bandenmaat eronder?
want nu rij je op ¨veel¨ te hoge banden en dat beinvloed ook, echter zou door je hogere banden het toerental lager zijn bij gelijke snelheid, wat op zich gunstig is voor het verbruik, maar ook wijkt de snelheidsmeter af en dus ook de km teller...... en maak je weer minder km´s dan het er echt zijn.....[/quote]
Héél scherp @koop9!
Mijn record van 1:28 dateerde van september 2012 en in april 2013 heb ik hogere banden laten monteren.
Ik heb jou opmerking ook eerder opgemerkt, echter ik was het weer vergeten.
Onderstaand de opmerking die ik op dit forum heb gevonden:
[quote="Audi-gekkie"][quote="Logi"]Heb twijfels of de km teller wel echt klopt, want de banden die er nu onder zitten zijn nog dikker dan wat ik met 17" velgen had. Zoals jezelf hebt aangegeven is advies een iets dunnere band, maar het kan (met een hamer past alles... :lol: wiens onderschrift was dit nou[/size]).[/quote]
Nee km-teller klopt denk ik niet meer, deze wijkt denk ik bijna 5% af.
Dit percentage is het verschil tussen 185/50/16 en 195/55/16, dus dat zou de teller dan ook wel afwijken.
Ik draai dus minder km op de teller dan in werkelijkheid, sowhat :lol:
De A2 heeft toch al ruim 317.000km gereden, dus of het later nou 417.000 of 412.000 is maakt toch niet uit. :mrgreen:
Forumlid Bikemaster is goed met een hamer
Ik blijf me echt verbazen hoe veel dat uit maakt in comfort.
Ben elke dag blij dat ik die keuze heb gemaakt om 195/55/16 te nemen
[/quote]
Als ik doorreken met die 5% kom ik wederom op 1:28!

want nu rij je op ¨veel¨ te hoge banden en dat beinvloed ook, echter zou door je hogere banden het toerental lager zijn bij gelijke snelheid, wat op zich gunstig is voor het verbruik, maar ook wijkt de snelheidsmeter af en dus ook de km teller...... en maak je weer minder km´s dan het er echt zijn.....[/quote]
Héél scherp @koop9!
Mijn record van 1:28 dateerde van september 2012 en in april 2013 heb ik hogere banden laten monteren.
Ik heb jou opmerking ook eerder opgemerkt, echter ik was het weer vergeten.
Onderstaand de opmerking die ik op dit forum heb gevonden:
[quote="Audi-gekkie"][quote="Logi"]Heb twijfels of de km teller wel echt klopt, want de banden die er nu onder zitten zijn nog dikker dan wat ik met 17" velgen had. Zoals jezelf hebt aangegeven is advies een iets dunnere band, maar het kan (met een hamer past alles... :lol: wiens onderschrift was dit nou[/size]).[/quote]
Nee km-teller klopt denk ik niet meer, deze wijkt denk ik bijna 5% af.
Dit percentage is het verschil tussen 185/50/16 en 195/55/16, dus dat zou de teller dan ook wel afwijken.
Ik draai dus minder km op de teller dan in werkelijkheid, sowhat :lol:
De A2 heeft toch al ruim 317.000km gereden, dus of het later nou 417.000 of 412.000 is maakt toch niet uit. :mrgreen:
Forumlid Bikemaster is goed met een hamer

Ik blijf me echt verbazen hoe veel dat uit maakt in comfort.
Ben elke dag blij dat ik die keuze heb gemaakt om 195/55/16 te nemen

Als ik doorreken met die 5% kom ik wederom op 1:28!