Hoog olieverbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2012, 16:47 0 x

Ik heb met interesse dit gehele draadje gevolgd, en ik moet toch nog wel iets toevoegen, denk ik...

Ten eerste....Bij veel merken, en ook zo bij Audi, wordt een olieverbruik van 100 ml op 100 km (komt dus neer op 1 liter op de 1000 km) als normaal en binnen de fabrikesmarge beschouwd. Blokken verbruiken nu eenmaal olie, anders zou er ook geen smering zijn.Als een blok echt niks zou verbruken, zou dat niet goed zijn. Dan is er namelijk geen smering van bijvoorbeeld de zuigers. Daar wordt altijd wel ietje pietsje verbrand.

Ten tweede..ongeacht de viscositiet van de olie, nooit syntheet en half-syntheet mengen. Bij verandering van motorolietype, altijd het blok helemaal leeg laten lopen. Half-syntheet en minerale olien zijn wel te mengen, omdat half-syntheet in de basis een minerale olie (of een melange van minerale olien) is met synthetische toevoegingen.

Ten derde... Heeft een blok in het begin altijd op full-syntheet gelopen, dan kun je niet meer terug naar half-syntheet. Dit heeft te maken met oliekeerkringen, rubberen pakkingen, enz. Gebruik je daarna half-syntheet, dan gaat dat olieverbruik en zelfs lekkage in de hand werken.
Andersom is wel mogelijk, dus van half-synt naar full-synth. Dan kan ook in eerste instantie het olieverbruik ietsje omhoog gaan, maar later stabiliseert dat.

Ten vierde... Dan de viscositeit van de olie. Deze zijn internatuionaal vastgelegd in de SEA (Society of Automotive Engineers). Deze organisatie heeft de viscositeiten van motor- en transmissie- oliën geklasseerd.
In principe, kun je bij motoren die wat meer kilometertjes gelopen hebben (denk aan 150 DKm) een wat dikkere olie gebruiken. Oudere motoren gebrukten zowiezo al 15w40 (gebruik ik o.a. in mijn Monza en Kadett). Dit vanwege de grotere marges in maatvoering die gebruikt werden in gietijzeren blokken. En soms zelfs 20W50, maar die is eigenlijk alleen maar in de zomer aan te raden, vanwege de stroperigheid bij koude temperaturen.

De dunnere olien kwamen in zwang vanwege de strakkere marges in maatvoering bij de productie van hedendaagse motorblokken, en die daardoor dus een dunnere olie nodig hadden om toch alle "kleine" plekken te bereiken. Nadeel is echter, dat er ook meer additieven bij moeten, om de olie "goed" te houden. Dunnere olie heeft namelijk een grotere kans op oxidatie en zelfs verbranding.

Ten vierde... Fabriekskwalificaties, of die nu van Audi, M.B., G.M. of wie dan ook maar zijn, zijn altijd afgeleiden van de internationale standaarden die gelden voor olien, zoals de API (American Petroleum Institute ) en de ACEA (Association des Constructeurs Européen d'Automobiles). Allen, die fabrikanten normeren dan die standaard als hun norm.

Hoe men de motor gebruikt, en dan vooral het warm rijden, heeft zeer zeker een invloed op het olieverbruik en uiteraard ook op de slijtage van het inwendige. Veel mensen zeggen vaak (en dat is een grote vergissing) dat de motor op bedrijfstemperatuur is, als de koelvloeistof meter uit het "blauw" is, maar dat is dus niet waar. Een motorblok is pas na plm 20 minuten op bedrijfstemperatuur. En ook de olie is dan op temperatuur en heeft dan zijn beste smerende eigenschappen. Pas dan, kan een motor belast worden. Ik heb vanaf jeugd af aan al de gulden stelregel meegekregen van een eerste klas monteur, dat je, zeer zeker, de eerste 10 minuten niet boven de 3000 toeren moet komen, maar ook niet te laag in toeren moet rijden (onder de 1500). Je belast het blok veel te veel. Blokjes, die tijdens de opwarmperiode te veel op hun "donder" hebben gehad, gaan bij 50 DKm al veel olie verbruiken. En je kunt dat ook zien...Houdt de oliepeilstok maar tegen het licht, en zie je minuscule metalige deeltjes (schrrapdeeltjjes) glinsteren, dan weet je al voldoende.

Dan nog de genoemde los verkrijgbare additieven. Hier kan men wisselende resultaten boeken. De wereld is omtrent deze additieven in 2 kampen verdeeld, de voor- en tegenstanders.

Persoonlijk heb ik zelf goede ervaringen met bijvoorbeeld Slick 50 en XADO. Echter, alleen maar bij gietijzeren blokken en bij motoren die meer dan een ton gelopen hebben. Hoe dat met moderne motoren zit, durf ik geen uitspraak te doen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 mar 2012, 12:29 0 x

Hallo Rinus,
Ik wil toch even reageren op je verhaal betreffende de olieën.
Ik kan mij een een aantal stellingen helemaal vinden (b.v. die over de bedrijfstemperatuur en het warm draaien versus toerentallen, ook m.b.t. de stellingen over vicositeit ga ik met je mee). Waar ik echter het beslist niet met je eens ben is daar waar je aangeeft dat de volledige syntheet niet gemengd mag worden met half syntheet en de halfsyntheet weer wel met de minerale olie! Dit is echt niet zo! Al deze oliesoorten mogen zonder dat het enige schade aanricht met elkaar gemengd worden! Of dit verstandig is dat is natuurlijk de vraag? Ik zou het onder normale omstigheden niet doen om reden dat de kwaliteit van de vol syntheet drastisch afneemt door de toevoeging van b.v. minerale olie. Maar indien je dit weet en hier dus rekening mee houdt v.w.b. bijvoorbeeld de verversingstermijn dan is er niets aan de hand (in die zin dan dat de smeerkwaliteit uiteraart afneemt).
Maar ben je in omstandigheden waar je moet bijvullen en je hebt b.v. alleen maar minerale olie ter beschikking dan kun je die er gewoon indoen!
Nog even terugkomend op je reden, zijnde het aantasten van de afdichtingen (oliekeerringen) dat gaat nog wel op voor motoren van klassiekers (b.v. oude kevermotoren) maar de huidige generatie motoren die o.a. in de A2's zitten hebben daar helemaal geen last van, de gebruikte materialen voor die afdichtingen zijn niet gevoelig voor of minerale of synthetische olie, dus om die reden te stellen dat je daarom nooit meer "terug" kunt is niet zo.
(vroeger waren keeringen van "ouderwets" rubber, zelf ook van leer en dit rubber ging door de olie zwellen, maar dat is al lang niet meer zo, keeringen worden tegenwoordig gemaakt van een hoogwaardig kunststof dat ongevoelig is voor oliesoorten).
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 mar 2012, 15:27 0 x

Bedankt weer voor de nuancering van mijn verhaal. Twee weten meer dan een. :D :D :D

Ja, de stelling over het mengen van full en half-syntheet komen inderdaad uit de ervaring van mij met young- en oldtimers. Daar is het inderdaad "not done". Bij moderne blokken geloof ik gelijk, dat het inderdaad zo zou kunnen zijn, dat er geen nadelige effecten zullen zijn, behalve dan een snellere oliewissel, vanwege de mindere kwaliteit olie. Ik wissel zowiezo 1 keer per jaar de olie bij de dagelijkse auto (meestal een beurt bij de APK), en 1 maal in de 2 jaar bij de oldies (omdat daar veel minder mee gereden wordt), en altijd inclusief filter.
Plaats reactie