EV-conversie voor € 5.000

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2022, 18:28 4 x

Het Franse bedrijf https://transition-one.fr gaat bouwpakketten leveren voor EV-conversie van relatief kleine auto's. In Frankrijk (na subsidie) moet dat pakket € 5.000 kosten. Ze hebben al een paar (Franse) auto geconverteerd.
De A2 staat nog niet op hun lijstje, maar de VW Polo al wel: https://transition-one.fr/nos-voitures- ... s-retrofit

Zonder subsidie zou een conversiepakket 7...8 mille moeten kosten en door een plaatselijke garage (getraind door Transition-One) in 4 (!) uur tijd moeten kunnen worden ingebouwd. Als de plaatselijke garage het in 4 uur kan, kunnen wij het zeker zelf in 8 uur, maar of de typegoedkeuring dan nog geldt...
Levering van de pakketten (na goedkeuring) zou begin 2023 moeten starten.

De conversie vervangt de brandstofmotor door een elektrische (vermogen onduidelijk), de versnellingsbak en koppeling blijven zitten en de brandstoftank maakt plaats voor een accupakket van 15 kWh. Dat zou een range van ca 100km moeten opleveren en bij stadsverkeer klinkt dat niet onredelijk. Onduidelijk is of je het accupakket zou kunnen uitbreiden.

Fully Charged is op bezoek geweest in Orleans en heeft meer info (in het Engels): https://www.youtube.com/watch?v=98mlJ1N50DU
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2022, 20:51 1 x

Zit niet zo goed in de slappe was dat ik dit stante pede kan laten doen als ik het zou willen maar de prijs is wel interessant. Plaats voor de batterij is ook een mooie oplossing. Mocht het mogelijk zijn uit te breiden dan zou men de ruimte onderin de achterbak kunnen overwegen. Ik heb daar nu mijn LPG tank zitten, schotten eruit gezaagd heb je een zee van ruimte. Hoogst waarschijnlijk wel zwaardere vering achter monteren ivm het extra gewicht van de batterijen. Mocht het mogelijk zijn uit te breiden dan zou de A2 wel eens 150 á 200 kilometer kunnen halen.

Zou een 1.2 ook omgebouwd kunnen worden met behoud van automaat?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2022, 23:01 1 x

Bij mijn (voorheen) 1.4 zijn zwaardere achterveren gemonteerd wegens het 200 kg accupakket (17 kWh). Ik verwacht dat het 15 kWh pakket van Transition-One lichter zal zijn.

De automaat in de 1.2 is geen voordeel: je schakelt zelden tot nooit: de 2e versnelling werkt prima tot 100 km/u. De automaat zou voor extra onderhoudskosten zorgen, maar nauwelijks voordeel bieden. Acceleratie vanuit stilstand is in de 1e versnelling uiteraard iets sneller; als ik als eerste weg wil zijn bij het stoplicht gebruik ik die versnelling wel eens :mrgreen:
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2022, 23:07 0 x

Wat ik op de site lees bij algemene vragen is dat elk auto(type) een toelatingstest moet ondergaan:
https://transition-one.fr/foire-aux-questions. (met google translate kun je dit naar het Nederlands vertalen).

Dit betekent dus dat over een aantal auto's van hetzelfde merk/type de kostprijs van de toelatingstest zal moeten worden terugverdiend.
De A2 is ook in Frankrijk nieuw verkocht? Wellicht komt er dan (op termijn) een mogelijkheid om een elektro-A2 uit Frankrijk te importeren ...

Een dergelijke ombouw zou in Nederland ook moeten kunnen, alleen moet de RDW (lees de politici) dan wel mee willen werken ...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2022, 23:14 0 x

Als een ombouw in Frankrijk is goedgekeurd en als "brandstof" is E geregistreerd dan is de RDW geen obstakel.

Als de conversie hier wordt gedaan met een set onderdelen die als combinatie al eens is goedgekeurd, dan mag die set (compleet) worden ingebouwd in een andere auto. Die auto moet dan wel worden gekeurd, maar daarbij wordt alleen gekeken of de juiste, goedgekeurde onderdelen zijn gebruikt. Je hebt dan geen EMC-testen (die tijdrovend en daarom duur zijn).
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 07:57 0 x

Dan zou je dus een los EMC-keuringsrapport van de Franse RDW nodig hebben,
en deze zou dan door de Nederlandse RDW erkend moeten worden bij de keuring van de omgebouwde A2.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 08:47 0 x

Ja, zo zou het moeten werken.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 mar 2022, 10:19 0 x

De €8000 kostende met €3000,- Subsidie,
dan is €1100,- MRB kostende diesel slopen rendabel!
Deze die €800,- per maar meer kost dan AUA of BBY en daar ombouwen, laten gebruiken en na vervallen termijn subsidie voorwaarden?

Deze 53 Kw motor tot 5500 toeren is prima op elke Polo of A2 bak te zetten.
15 of 30 Kw accu naar keuze en later van 15 naar 30Ah gaan is als de EV hier belasting moet betalen gunstiger achteraf inbouwen.
In 2025 of iets later zal ook de EV een MRB factuurtje krijgen!

De 5 Uren 6A maximaal laden zal voor de 15 Ah gelden, 30 Ah zal trager gaan!

Maar waar word dit gemaakt? France of China?

Maar zelf ben ik bezig met bestellen van niet op de oude bak en koppeling....
Ik ga voor de Heftruck versie!
Dat is kleine motor op de aandrijf as.
Deze maar 17 Kw motor is dus permanent op de as en auto slepen word takelen!
Ook mag je kiezen 4, 6 of 8 Kw Accu pack.
Deze 17 Kw op 1 wiel en 4 Kw/h Accu pack is maximaal 24 Km rijden!
Na demontage alle Diesel delen is de A2 erg licht geworden en zal zuiniger met stroom omgaan hoewel je snel leeg zult staan!

Ik ga zo de RDW vragen met gekeurde delen deze te keuren tot EV!
Later een 2e motor monteren andere kant voor 34 Kw motortje en geen 92 km maar 107 km/h Topsnelheid?

Omdat dit een 48 volt Accu pack is, werkelijk tussen 43 en 55 Volt DC.....
Dan kun je er extra accu bij zetten tot zoveel als nodig!

Maar een laag leeg gewicht op kenteken en later 2e motor + vele Accu's plaatsen kijkt niemand meer... kabel erbij en zowel voor in motor ruimte naast de kleine lader als achterin kan heel veel.

De 4 Kw Accu kan zelfs onder de voeten voorin.... en onder stoelen voor zover er geen voeten onder moeten.
De 6 en 8 kw pack kun je toepassen voor de maten opvullen van de ruimtes.

Koppeling vervalt, en ook geen vrijloop!
Rem bleef zoals nu.
Gaspedaal is met pedaal los een rem op motor die gaan regenereren!
Daar komt dus totaal ander pedaal in.

Bang Good geeft aan levering eind Juni!

Niemand, ook ik wil geen 24 km bereik, net als 20 uren laden met mini adaptertje...
Zodra RDW gekeurd is deze voordeliger oplossing ook voor als de EV later weer MRB zal krijgen tussen de 730 en 820 Kg uit komen, inclusief lederen bankstel en OSS!

De Airco kan via motortje de accu sneller leeg trekken, net als de verwarming!
De stuurbekrachtiger ga ik eraf halen....minder KG en ik bespaar zweten in sportschool!

Ik weet dat naast hoog koppel voor stoplichtsprintje ook de nadelen al....
Gaat huilen als luchtalarm of oude Tatra vrachtwagen bij hogere toerentallen!

Deze Electro motoren zijn al 50 jaren leverbaar!
Zitten in vele Heftrucks en uitontwikkeld.
Laders 48 volt en regelaars ook al vele jaren leverbaar!
Alleen geen Lood maar Lithium Accu pack.

Omdat onze 165/65/15 banden groter zijn dan heftruck is dat voor de juiste snelheid voldoende!
Deze voor magazijnen gemaakte wiel motoren zijn mooi klein en niet te zwaar.

Naast de 2x17= 34 Kw voor motoren kun je ook achter monteren voor Quattro!
Maar die 2x29 Kw zijn flink duurdere en lastiger op onze achteras te zetten...
92 Kw motoren klinkt leuk maar ik denk dat je zelf een achteraf moet gaan maken!

Elke huidige EV voertuig heeft de Accu pack in serie staan en de slechtste zal rendement alle bepalen!
Bij deze als heftruck geschakelde dus paralel bleef 48 Volt DC!

Zelf wil ik een maken met beperkte bereik... minder accu's is minder KG dus minder stroomverbruik per Km.
Voor een langere rit er losse pack's bijzetten indien nodig of als leeg ruilen en thuis laden op zonnestroom overdag tegen lage kosten en geen Salderen!

Voor maar €938,- een EV bouwen? RDW kosten nog erbij.... en dat met 1 motortje en 4 Ah accu?
De 2e motor en extra accu's zullen de rest bepalen!
Wel is een draaibank voor passende maken nodig en klein materiaal....
Een LPG tank is al duurdere.... maar dan 2e motor en heel veel accu's erbij + zwaardere lader?

Dat kan nog leuke Klusdag worden in Zee(p)wolde!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 18:09 1 x

Peter_Maathuis schreef:
24 mar 2022, 08:47
Ja, zo zou het moeten werken.
Ik ben bang dat de Nederlandse RDW niet echt enthousiast zal zijn
om het (Franse) EMC-rapport te erkennen voor de keuring,
gezien de ervaringen rondom de Stint.
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

24 mar 2022, 20:04 1 x

Dan loont tzt voor weinig een A2 diesel te kopen en deze om te bouwen. Met een range van 150km zit je in de klassen van een I3 van voor 2016. In een Engels auto programma waren ze fiat 500 die 70s modellen aan het ombouwen tevens Volvo’s e.d.

Maar alles hangt af van een goedkeuring van het rdw. Als die er is, ben ik om.
Plaats reactie