Pagina 1 van 3

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 19:24
door mchaiba
Rara hoe kan dat???

Zaterdag moest ik iemand uit Charleroi ophalen en voordat ik vertrok heb ik hier getankt bij een tankstation in de wijk. (ik zal geen reclame maken, laat ik zegen budget tanken). Vervolgens reed ik naar geldermalsen om iemand op te halen en daarna rechtstreeks na Charleroi. Iedereen die daar is geweest weet dat er een tankstation voor de ingang staat van het vliegveld. Efin mijn tankwijzer stond precies op de helft, laten we zeggen klokslag 12 uur. Dus ik dacht ik moet toch tanken laat ik dit maar hier doen. Vliegveld binnen gereden naar de parkeerplaats, koffer in de kofferbak en weer terug. Exact dezelfde route. Charleroi-geldermalsen-nieuwegein. Ik stop hier voor ons huis en verrekt!!!! Hij staat niet op de helft, sterker nog zeg ma gerust 3 a 4 mm. Wat bij mij zeg maar gerust 50 a 80 km.

Hoe kan dat?
Wind mee?
Tankwijzer ziek?
Rij steil, het was sā€˜avonds dus geen files of zo, sterker nog terugweg reed ik harder.

Ik vermoed dat de brandstof hier een grote rol inspeelt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als dat zo is dan ben je dus goedkoper (in mijn geval) af bij de duurdere pomp.

Of heeft dit met regelgeving van Nederland en Belgie te maken, dat de samenstelling dus anders is.

Ik hoor graag hoe dit kan, en wat jullie ervaring hierin zijn.

wellicht past dit onderwerp meer bij brandstofvergelijking of zo maar de A2 heeft in dit verhaal ook een hoofdrol.

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 20:40
door duitse degelijkheid
Wat rij je diesel of benzine ?
Ik rij zelf een 1.2 tdi basic ( diesel dus ) en bij dat type zijn die verschillen inderdaad mogelijk door bijvoorbeeld..... inderdaad wind mee / zo laag mogelijk in de toeren houden en daar waar mogelijk uit laten rollen .

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 20:59
door j.hoeben1
Mijn broer gaat altijd bij een merk tankstation tanken. Hij rijd diesel. Hij is ervan overtuigd dat er een groot kwaliteitsverschil is :o. Ik geloof daar niet in en ga altijd bij een merkloze pomp of witte pomp tanken en rijd benzine. Ik merk geen verschil. Hij zegt witte pomp of merk scheelt 100km in het voordeel van merkpompen op een volle tank. Ik heb eens met die merkloze pomphouder staan buurten en die zegt de een keer heb je Esso dan Shell dan Texaco. Het zijn geen restanten. Volgens hem maakt het allemaal niets uit!!

gr. Sjors

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 22:13
door Rens 79
In je vraag geef je zelf ook het antwoord al,je reed harder en misschien ook wel met wind tegen?
En in mijn ogen is harder rijden een hoger brandstof verbruik.

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 23:53
door mchaiba
Rens, dat staat nou juist haaks op de stelling.

heenreis:

normaal 110/120 op de heen reis (waar het mogelijk was).
voorbij brussel slechte weer soms een tijdje 100. Dat is de ideale snelheid voor mijn opgevoerde dame in diesel. halftank dus 17 liter totaal reis rond de 260 km.

terugreis

eigenlijk heel belgie met slechte wegen ook niet harder dan het maximum, vetrok daar rond 11 uur en de tempraturen lagen rond het vriespunt. (trouwens 2 heftige ongelukken onderweg). ik heb op het laatste stuk van de A27 en A15 harder gereden dan normaal 130km.

nog een punt ik was op de terug weg ook nogeens zwaarder 1 volwassen en zijn begage zeg 100 kg. en op de terugreis ook nog meer liters overgehouden. :roll:

worden we opgelicht???

Geplaatst: 19 dec 2011, 23:55
door Romulus
Op 1x tanken kun je het verbruik niet vergelijken. Pas als je het een paar maanden bijhoudt kun je er wat van zeggen, en dan nog zijn er onverklaarbare uitbijters.

De kwaliteit van alle aan de weg verkochte benzine ligt vast in de EN 228. Hier zit maar zeer weinig marge in. Ook wat betreft de premium benzines, trouwens :mrgreen: De diesel idem in de EN 590, hier heeft een premium product wel enig voordeel.

worden we opgelicht???

Geplaatst: 20 dec 2011, 00:09
door mchaiba
[quote="Romulus"] De diesel idem in de EN 590, hier heeft een premium product wel enig voordeel.[/quote]

ik twijfel nu omdat ik eigenlijk niet meer exact weet welke soort diesel ik heb getankt. onder brussel is voor mij al bijna frankrijk, ben dan al blij als ik de diesel slang te pakken krijg :lol:

worden we opgelicht???

Geplaatst: 20 dec 2011, 12:40
door Romulus
En vergeet niet dat je tankmeter meer een indicatie geeft dan dat je erop kunt vertrouwen. Als de mijne halfvol staat, kan ik er vaak al meer dan een halve tank bij doen. Het enige waarop ik me kan verlaten, is dat er ongeveer 37 liter bij kan als ik bij de piep ga tanken (42 liter tank). De wijzer staat dan net op de rand van reserve.

worden we opgelicht???

Geplaatst: 20 dec 2011, 16:15
door Rens 79
In het bericht heb je het over 3 a 4 mm,ik heb dit gelezen als bijna leeg,maar ik begrijp dus dat er bijna niets uit was (volgens de meter).

worden we opgelicht???

Geplaatst: 20 dec 2011, 16:37
door mchaiba
[quote="Rens 79"]In het bericht heb je het over 3 a 4 mm,ik heb dit gelezen als bijna leeg,maar ik begrijp dus dat er bijna niets uit was (volgens de meter).[/quote]

Inderdaad is het onduidelijk geformuleerd, ik bedoel eigenlijk 2 a 3 mm voor de helft.
m.a.w. heb dan nog ruim 60% diesel in de tank (voor mijn gevoel). Ik heb het ook niet met een centimeter gemeten maar zo ingeschat. Zelf denk ik nu dat het te maken heeft de duurdere variant van diesel andere factoren zullen ook wel een rol hebben gespeeld. Want ik heb nu met een volle tank. Dus 2 keer een halve tank (volgens mijn tankwijzer) 564km gereden. Een betere indicatie zou ik met aantal liters moeten rekenen, maar het ging mij niet echt om het verbruik maar meer of de brandstoffen wel gelijk zijn.