A2 diesel draait mooier dankzij tweetaktolie door brandstof

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

17 mar 2013, 14:08 0 x

haha mooi om te zien dat er nog meer 'moonshiners' zijn :)

Een paar weken terug stond ik op straat mijn A2 schoon te maken, stopt er iemand met een Nissan Patrol naast me om even de weg te vragen. Ik rook meteen het bekende geurtje, dus ik vroeg ook ff of die auto toevallig op slaolie liep. Een brede glimlach en een 'nee hoor' van de bestuurder. Er zijn er dus nog genoeg die het doen. Vind het milde geurtje trouwens heerlijk. De geur ligt ergens tussen een barbecue en een net uitgeblazen kaars. 100x beter dan diesel in elk geval. Wat mij wel opvalt is dat de geur alleen vlak na het starten sterk is. Als de motor warm is ruik ik het niet meer. Dat was bij mijn Beetle op 50% gemiddeld wel zo. Misschien komt het door de lagere mengverhouding, of misschien ook door de betere verneveling van een pompverstuiver.

Op het moment neem ik meestal 6-8 flessen mee uit de super. Afhankelijk van hoeveel ruimte er nog is in de boodschappentas en de prijs waarvoor het in de schappen staat. Op 34 liter is dat ergens tussen de 20% en 30%. Heb ook een keer 50% geprobeerd. Starten bij -7°C ging nog wel, maar dan had de startmotor wel een extra slag nodig. Eenmaal lopend geen verschil in trekkracht. Maar goed, zo'n mengverhouding schiet echt z'n doel voorbij. Moet zeggen dat ik het verschil tussen 6 of 8 flessen ook niet heel erg merk.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2013, 10:41 0 x

Kwam dit topic weer eens tegen.........

Heeft niemand het aceton verhaal opgepikt? Dat geeft namelijk hetzelfde effect als die 2 takt olie maar de hoeveelheden zijn vele malen kleiner......en in een bouwmarkt zoals Hornbach is het goedkoper dan 2 takt olie.
Gebruikersavatar
Woco
Berichten: 176
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:37

27 apr 2013, 12:33 0 x

Dit verhaal werkt Dudok met een 1.9 TDI??
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 mei 2013, 11:31 0 x

Aceton smeert niet, integendeel, maar verlaagt het ontstekingspunt. Tweetakt smeert pomp, verstuivers en kleppen.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

01 mei 2013, 17:14 0 x

Onlangs bij een tankbeurt weer 2-taktolie toegevoegd.
Ik vind het wel een gedoe of ik vergeet het, maar toegegeven de motor klinkt echt rustiger en er zijn minder trillingen.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mei 2013, 20:32 0 x

[quote="jmkoole"]Aceton smeert niet, integendeel, maar verlaagt het ontstekingspunt. Tweetakt smeert pomp, verstuivers en kleppen.[/quote]

Diesel is net zo schraal..........en de hoeveelheden aceton zijn zo klein dat dat meer schraal wel los zal lopen.

Aceton verhoogt het octaan getal iets, maar de reden dat het gebruikt wordt is dat het de oppervlakte spanning van de dieselvloeistof verlaagd wordt.
Hierdoor zou je een fijnere verneveling krijgen dan zonder, waardoor het mengsel beter en gelijkmatiger verbrand.
Hierdoor loopt de motor stiller en zuiniger.

Wat betreft 2 takt olie: Dat de pomp "gesmeerd" wordt kan ik mij nog voorstellen maar kleppen en verstuivers heb ik mijn bedenkingen bij.
Kleppen met olie smeren die verbrand is/ wordt lijkt mij onwaarschijnlijk net als de injectors.
Ben niet zo een fan van het mengsmerings gebeuren.
Gebruikersavatar
Woco
Berichten: 176
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:37

02 mei 2013, 21:28 0 x

Dit werkt bij elke diesel ? Dus ook bij een 1.9?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

03 mei 2013, 00:37 0 x

[quote="Woco"]Dit werkt bij elke diesel ? Dus ook bij een 1.9?[/quote]

Zolang het maar geen common-rail motor is.
Wilko
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 apr 2013, 02:36
Locatie: Amsterdam
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

13 mei 2013, 04:26 0 x

@ Rolf - Aceton verhaal - Verbeterde verneveling ten kosten van verlaging cetaan-getal of klopvastheid en vermindering smering van de brandstof in pomp verstuivers en injectors...

Een van de gevaarlijkste dingen die je bij een diesel kan doen is actief pingelen veroorzaken. weliswaar ontsteekt een diesel mbv "een klop", maar daarna neemt een vlamfront het over. Verlaging van de klopgrens door aceton kan dan extra klop effecten geven en daarmee zuiger mogelijk zwaar beschadigen.
Daarnaast zijn de diverse rubber afdichtingen niet aceton bestendig. onverwachte lekkage ligt op de loer.

De benoemde smeer effecten zijn inderdaad realistisch en echt. In pneumatische installaties speelt hetzelfde fenomeen, machines blijven langer heel met olie gesmeerde lucht systemen.
Slaolie, Tweetaksolie etc hebben allen het kenmerk dat ze bestaan uit wat langere moleculen dan de brandstof en hebben daardoor meer vasthoudende eigenschappen dan de brandstof.

Waar komt dat vandaan of roep je maar wat? Net als dat forum over audi-originele onderdelen? die immers vrijwel niet bestaan, maar alleen door audi omgelabelde onderdelen vanuit een andere fabrikant ? De enige onderdelen die audi zelf maakt zijn metalen body delen en gedeeltelijk interieurdelen. De rest wordt ingekocht..
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2013, 14:51 0 x

Wilko: Waar ik dat vandaan heb?

Nou, op het Audiforum zijn meerdere leden die heel veel met aceton geexperimenteerd hebben.
Vooral ene eszes is daar heel ver in gegaan met zijn S6 en RS6 en de A3 1.9TDi van z'n vrouw.
Hij heeft zelfs speciale toevoegingen van een duits chemie concern weten los te krijgen die in brandstoffen toegepast worden.
Daar zijn meerdere topics topics over dus ik zit dit niet zelf te verzinnen.

Niemand heeft problemen met afdichtingen gehad, de hoeveelheden zijn zo minimaal.


Waarom begin je uit het niets over orginele onderdelen wel of niet?
Mijn opmerkingen daarover zijn bij jou geloof ik niet helemaal goed begrepen.

Wat heeft dit met dit onderwerp te maken eigelijk?
Krijg bijna het idee dat er een lid met 2 nicknames hier rond huist..........................
Stel je anders even voor in het showroom topic.
Plaats reactie