Verbruik Audi A2
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij hogere snelheden is de luchtweerstand de belangrijkste factor voor het benodigde vermogen/brandstofverbruik.
Zie ook de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Hier zie je dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid:
dus bij 130 km/h zou het brandstofverbruik globaal 4x hoger moeten zijn dan bij 65 km/h.
@Audi-gekkie, misschien eens testen op de FIS?
Zie ook de volgende link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Hier zie je dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid:
dus bij 130 km/h zou het brandstofverbruik globaal 4x hoger moeten zijn dan bij 65 km/h.
@Audi-gekkie, misschien eens testen op de FIS?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- henkje
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2011, 12:50
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
er zit een vogels vgi systeemin geplaatst in de dubbele bodem met een 35 liter tank.tankinhoud vond ik minder belangrijk dan de toch al niet riante kofferruimte.kan er toch nog 500 km mee rijden voor 20 euri :lol:
Nu twee keer getankt en voor de vorm het verbruik eens bijgehouden..
Eerste tank (liter of 20 verbruikt) kwam neer op 1:16,4..
rustig op de snelweg gereden (niet harder dan 100 ivm een 2cv die achter me reed), verder wat ritjes op gewoon (snelwegtempo).
Vanmorgen getankt na 520,8 km en ging er 28,39l in (1:18,34). Dit was ook een km of 200 met 100 per uur, en de rest weer gewoon tempo..
Overigens de airco constant aangehad en redelijk vlot opgetrokken
Valt me niks tegen zo :mrgreen:
Eerste tank (liter of 20 verbruikt) kwam neer op 1:16,4..
rustig op de snelweg gereden (niet harder dan 100 ivm een 2cv die achter me reed), verder wat ritjes op gewoon (snelwegtempo).
Vanmorgen getankt na 520,8 km en ging er 28,39l in (1:18,34). Dit was ook een km of 200 met 100 per uur, en de rest weer gewoon tempo..
Overigens de airco constant aangehad en redelijk vlot opgetrokken
Valt me niks tegen zo :mrgreen:
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Tom
Erg netjes!
Off topic: wat doet zo'n Ami of 2CV qua verbruik?
Erg netjes!
Off topic: wat doet zo'n Ami of 2CV qua verbruik?
ff off topic verder
eend (602cc, ca. 30 pk op ca 560kg) zou 1:15 moeten halen, gaat men plankgas rijden dan wordt dat 1:13 ofzo.. bij 90 richting de 1:18.
Mijn eend heeft dat al lang niet meer gehaald.. met mijn rijstijl (stevig doorrijden) komt het met de eend uit op 1:10 tot 1:12.
hou het niet echt meer bij. is ie leeg, gooi ik m vol.
Ami zit met zijn iets betere stroomlijn (maar hogere gewicht) rond dezelfde waardes. mijn praktijkverbruik ligt zo rond de 1:14 schat ik.
eend (602cc, ca. 30 pk op ca 560kg) zou 1:15 moeten halen, gaat men plankgas rijden dan wordt dat 1:13 ofzo.. bij 90 richting de 1:18.
Mijn eend heeft dat al lang niet meer gehaald.. met mijn rijstijl (stevig doorrijden) komt het met de eend uit op 1:10 tot 1:12.
hou het niet echt meer bij. is ie leeg, gooi ik m vol.
Ami zit met zijn iets betere stroomlijn (maar hogere gewicht) rond dezelfde waardes. mijn praktijkverbruik ligt zo rond de 1:14 schat ik.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Eigenlijk had ik geen zin meer om erg mijn best te doen om heel zuinig te rijden, want het is behoorlijk inspannend.
Ik had onlangs het tankje volgegooid en na een paar honderd kilometer viel mij het lage verbruik op.
Toen besloot ik er toch nog een keer voor te gaan.
Mijn record is 1:28!
Momenteel heb ik een groter type band om de velgen, waardoor de dagteller minder kilometers aangeeft dan voorheen.
Deze bandafwijking is ongeveer -3% toen ik mijn vorige record behaalde. Ik ga echter rekenen met de aangegeven kilometerstand.
Zie hier hoe ik mijn vorige record behaalde.
toerentallen-1-4-tdi-75pk-t1881-10.html
Onderstaand een foto die ik net heb gemaakt.
Helaas sprong de "nog te rijden" kilometers binnen FIS toen ik de foto maakte net van 860 op 850 :lol:
Maar goed ruim 1200km op een tankje van 42 liter is niet verkeerd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik had onlangs het tankje volgegooid en na een paar honderd kilometer viel mij het lage verbruik op.
Toen besloot ik er toch nog een keer voor te gaan.
Mijn record is 1:28!
Momenteel heb ik een groter type band om de velgen, waardoor de dagteller minder kilometers aangeeft dan voorheen.
Deze bandafwijking is ongeveer -3% toen ik mijn vorige record behaalde. Ik ga echter rekenen met de aangegeven kilometerstand.
Zie hier hoe ik mijn vorige record behaalde.
toerentallen-1-4-tdi-75pk-t1881-10.html
Onderstaand een foto die ik net heb gemaakt.
Helaas sprong de "nog te rijden" kilometers binnen FIS toen ik de foto maakte net van 860 op 850 :lol:
Maar goed ruim 1200km op een tankje van 42 liter is niet verkeerd.
Ik hou jullie op de hoogte.
- joris1980
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
- Locatie: Gouda
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Net terug van 3 weken vakantie; 100km onder Barcelona, totaal 4508km gereden
Een gemiddeld verbruik van 1:18,94
Voorgaande jaren was dit onzuiniger, maar had er net voor de vakantie een nieuwe luchtmassameter in
(de a2 was 20pk kwijt & ging vorig jaar in de bergen geregeld in de noodloop )
En ik heb het grootste deel van de heen & terugreis 140km op de teller gereden (terug zelfs denk een 400km 150 )
Was wel blij met de nieuwe lmm, had ie ipv 81pk&201nm, weer 100pk&240nm
Een gemiddeld verbruik van 1:18,94
Voorgaande jaren was dit onzuiniger, maar had er net voor de vakantie een nieuwe luchtmassameter in
(de a2 was 20pk kwijt & ging vorig jaar in de bergen geregeld in de noodloop )
En ik heb het grootste deel van de heen & terugreis 140km op de teller gereden (terug zelfs denk een 400km 150 )
Was wel blij met de nieuwe lmm, had ie ipv 81pk&201nm, weer 100pk&240nm