verbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Wilko
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

13 mei 2013, 03:58 0 x

Sinds 24 jaar ben ik en Amsterdamse autogek (woonde daarvoor elders). In 2003 een racecursus gedaan en toen maar BMW gaan rijden, E30 voor het circuit, E46 328i/330i lpg voor dagelijks gebruik. Daarnaast heb ik nog een jaguar etype en een motorfiets.
De E30 heb ik compleet opgebouwd vanuit een kale carrosserie, motor gereviseerd / licht getuned, rolkooi etc en superlicht gemaakt (interieur eruit, plastic zijramen etc).
De Etype is uit 1970, motor ook gereviseerd, had last van extreem lage oliedruk. De krukas bleek meerdere slijtage patronen te hebben lagers ook niet in lijn, blok gelijnboord en weer opgebouwd.
De 328i is omgebouwd tot 330i, grotere motor, nokkenassen met ander kleplichthoogte, inlaat en uitlaat systeem met grotere kanalen etc. Hele klus geweest om die met behoud van computer toch perfect op benzine en lpg goed te laten lopen. Op zijn manier een zuinige auto, loopt bij grove rijstijl 1:7 op gas, 9 ct per km, komt overeen met de A2 1:23 op diesel!!!
De A2 heb ik gekocht omdat ik een diesel proef auto nodig heb. De proeven vertel ik later meer over. Nu is ge6t voldoende de ik er een heb en eigen behoorlijk verrast ben over het algehele niveau van het beest.

Sinds enkele weken heb ik een 1.4 TDI bj 2004, geen idee welke uitvoering, wel wat kenmerken:
- panorama - schuifdak
- 4x elektrische ramen
- elektrische spiegels.
- stoelen en stuur ruim verstelbaar, hoogte, diepte etc.
- stoelen lordose - rugsteun elektrisch verstelbaar
- stoel verwarming
- extra laag in kofferbak
kleurnaam: hij is donkerblauw, zonder metallic..

maar geen airco, cruise control, navigatie of boordcomputer

Banden 186/65/15 op stalen velgen met wieldoppen

Het verbruik wordt steeds beter, eerste meting 1:18 bij diverse rijstijlen,
Een na laatste keer 1:23,5 bij grotendeels 100 kmu, over 600 km
Laatste keer 1:26,5 bij 80 kmu, 250 km, waarvan 50 stads km, kan dus nog beter, richting 1:28-30 vermoed ik.

Tussentijds wel een keer in Duitsland 80 km lang hard gereden 150-170, met gps 171 echt km geklokt. Van binnen goed schoon gebrand, rijdt veel beter nu.
Plaats reactie