Er is veel zin en onzin geschreven over motorolie. Wat wij allemaal weten, is dat de zogenaamde merkolien in principe allemaal ingekocht worden bij een grote supplier (leverancier), en daar wordt dan de vaak olie ge-rebatched met het merk en type, en dan gaat de olie door de (tussen) handel ook nog een paar keer over de kop.
Tegenwoordig betrek ik mijn olie hiervandaan.
http://www.olievoordeelshop.nl. En dit komt gelijk van de fabriek in Rotterdam in de Botlek. Deze levert aan alle grote merken. Ze hebben een enom assortiment, in alle vicositieiten (en ook Long-life) en inhoudsmaten. Ze leveren voor de zakelijke markt (ook garages) , maar ook voor de particulier.En de prijs scheelt enorm.
Omdat wij diverse auto's hebben, en ik de beurten deels zelf uitvoer, voor mij erg handig.
Heel leerzaam, dit filmpje..
http://www.youtube.com/watch?v=38mnk5so ... e=youtu.be
en een filmpje, dat een een keertje heel duidelijk en simpel uitlegt, hoe het systeem nu eigenlijk werkt in je motor
http://www.youtube.com/watch?v=mmmcj53TNic
Motorolie
De basis olie is gelijk, maar de toevoegingen verschillen vaak wel... en vraag eens waarom de 1.3 Tdi motor van Fiat zowel in de Fiat Fiorino als de Opel Combo meestal tussen de 130.000 en 200.000 km sneuvelde?
En dan bleek het meestal een voordelig olie merk!
Ja, de kettingspanner moet de nokkenasketting strak houden en bij vervuilde of matige olie kan het in de soep lopen.
Wel weet ik het verschil tussen olie die erin gaat die aan de eisen voldoet en de iets duurdere die nog steeds aan de eisen voldoet na aftappen, dus die Long Life die ook je motor schoon houd, maar welk schoonmaak middel en hoeveel betaal je ervoor..
Daarom voor mij geen huismerk van bouwmarkt, Aldi of Lidl.....
Ja, de kettingspanner moet de nokkenasketting strak houden en bij vervuilde of matige olie kan het in de soep lopen.
Wel weet ik het verschil tussen olie die erin gaat die aan de eisen voldoet en de iets duurdere die nog steeds aan de eisen voldoet na aftappen, dus die Long Life die ook je motor schoon houd, maar welk schoonmaak middel en hoeveel betaal je ervoor..
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als je echt de longlife intervallen van 30k aanhoudt zouden de toegevoegde dopes wel belangrijk kunnen zijn.De basis olie is gelijk, maar de toevoegingen verschillen vaak wel... en vraag eens waarom de 1.3 Tdi motor van Fiat zowel in de Fiat Fiorino als de Opel Combo meestal tussen de 130.000 en 200.000 km sneuvelde?
Mocht je echter zoals hiero, zo'n 10k per jaar rijden, en elk jaar laat je de olie verversen, dan kan er ook wel een budget merk in; 'haubtsache' 5W 30, longlife VW 503-507.
Wat men bij de action/lidl etc. verkoopt is vaak geen echte longlife olie.
Er kan wel synthetic 5W-30 opstaan maar dan moet ie wel aan de VW 503 - 507 norm voldoen.
Is dit bv 502 - 505 is dit geen longlife III olie.
Ere staat wel eens LL in hoofdletters bij; maar vergeet niet dat dit naast Long-Life ook Leicht-Lauf kan betekenen....
VW 5.04~ 5.07....
maar ondanks dat, er zijn bij deze voordelige olie wel die aan de eisen voldoen, en bij ingieten wel maar na 1 jaar zitten ze er ver onder!
Daar waarschuw ik voor dus of je nu iets in doet dat nu aan de eisen voldoet maar hoelang of ook nog aan de voorschriften voldoet na 1 of 2 jaren later na long life periode?
Ook als de olie 2x zo duur is, je kunt het filter dan ook 2x langer gebruiken en bespaarde tijd, verder word een licht vervuilde motor ook beter gereinigd want er zit een soort schoonmaak middel in om het zo lang goed te houden.
maar ondanks dat, er zijn bij deze voordelige olie wel die aan de eisen voldoen, en bij ingieten wel maar na 1 jaar zitten ze er ver onder!
Daar waarschuw ik voor dus of je nu iets in doet dat nu aan de eisen voldoet maar hoelang of ook nog aan de voorschriften voldoet na 1 of 2 jaren later na long life periode?
Ook als de olie 2x zo duur is, je kunt het filter dan ook 2x langer gebruiken en bespaarde tijd, verder word een licht vervuilde motor ook beter gereinigd want er zit een soort schoonmaak middel in om het zo lang goed te houden.