GTL tanken.... Waar?

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 sep 2014, 14:34 0 x

Al diverse malen gezocht op internet, maar het word me niet duidelijk waar GTL met zekerheid is te krijgen :?
Tankstations van Firezone zouden t hebben, maar op hun site is t niet duidelijk te vinden welke stations t leveren :( (tenzij ik alle vestigingen afzonderlijk ga bekijken via de site :o )

Ik woon in Gouda, kom geregeld onder Rotterdam. Dr zit een Firezone in Heinenoord, vlakbij familie. Weet iemand van hier of ze daar GTL verkopen?

Verder; misschien mogelijk via t forum een lijstje samen te stellen via dit topic over waar GTL te verkrijgen is? :idea:
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 sep 2014, 20:47 0 x

Audi_gekkie

28 sep 2014, 22:55 0 x

Dus wel in Heinenoord!
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 sep 2014, 23:05 0 x

Dank voor de reacties!

Ik ga als ik in de buurt van Heinenoord bent daar kijken. Maar als ik op de site van Firezone kijk, staat er geen GTL bij Heinenoord vermeld :s hock: :?

Ik hou jullie op de hoogte :D

Ps, zijn dr dieselaars die ervaring hebben met rijden op GTL?
Audi_gekkie

28 sep 2014, 23:53 0 x

[quote="joris1980"]Ps, zijn dr dieselaars die ervaring hebben met rijden op GTL?[/quote]

Uiteraard deze gekkie ;)

Ik heb eenmaal een bijna lege tank volledig gevuld met GTL.
Naar mijn idee had de motor minder trillingen, maar ik heb niet gelet op het verbruik.
Ik vind het lastig te beoordelen dat er echt minder vervuiling plaats vind.
Na deze tank leeg gereden te hebben heb ik weer normale diesel getankt, omdat ik nog een fles tweetaktolie had staan voor het bijmengen.
Binnenkort wil ik aceton proberen voor het bijmengen.

Wat ik echt niet snap is waarom deze regering GTL duurder maakt en wel 10cent per liter!
jos_br
Motortype: (nog) geen Audi A2

30 sep 2014, 00:23 0 x

Wij hebben de Golf V endurance (racewagen) volgekiept met GTL om eens te kijken of er verschillen merkbaar zijn. Deze zijn er! Behalve het feit dat het niet ruikt in vloeibare toestand en er een compleet andere geur (parafine achtig) uit de uitlaat komt denk ik dat er een software aanpassing plaats moet vinden om goede resultaten te krijgen. Deze brandstof heeft een behoorlijk hoger cetaan getal waardoor ik al meteen dacht dat er een vlottere en schonere verbranding plaats moet vinden. Dit wil niet meteen zeggen dat er iets van vermogenswinst te vernemen is, sterke nog, we hebben nog niet gemeten op een vermogenstestbank maar je levert wel vermogen in. Dit is (bleek later) logisch aangezien er domweg minder energie in deze brandstof zit. Qua verbruik durf ik nog niets te zeggen aangezien we op het circuit nog nooit iets van verbruik bij hebben gehouden.

Jos.
JBAutoservice BV
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 sep 2014, 00:48 0 x

[quote="jos_br"]... Dit wil niet meteen zeggen dat er iets van vermogenswinst te vernemen is, sterke nog, we hebben nog niet gemeten op een vermogenstestbank maar je levert wel vermogen in. Dit is (bleek later) logisch aangezien er domweg minder energie in deze brandstof zit...[/quote]

Oei Joris. Meer betalen voor GTL met merkbaar(?) minder vermogen terwijl je in het laatste juist hebt geïnvesteerd om er profijt van te hebben. Dat riekt naar dubbelop pijn. Tenzij het meevalt maar dat zou je moeten meten.

Bovendien heeft jouw blok al zoveel gelopen dat ik mij afvraag of overstappen op GTL nog positief effect op de levensduur zal hebben?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 sep 2014, 08:58 0 x

hier worden wat vragen over GTL beantwoord:

http://www.gtl.nu/meest+gestelde+vragen+over+gtl.html

Over meer- of minderverbruik wordt gezegd dat dit vooral afhangt van de
rechtervoet. Een beetje een open deur ... :oops:

Ik heb zelf de indruk dat vooral de milieutechnische aspecten worden benadrukt:
schonere brandstof, minder uitstoot, minder inwendige vervuiling van de motor.

Voor een schoner milieu moet je wat over hebben ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
fredA2

30 sep 2014, 20:39 0 x

Ik rijdt al wat langer op GTL en kan het in Zwolle en Oudleusen gewoon tanken. Het wordt geleverd door Salland Olie en bij nader onderzoek blijkt dit ook gewoon van Shell te zijn.
Mijn zoon met zijn 1.2 TDI is er weer mee gestopt (woont in Maurik), omdat hij daarvoor naar Tiel moet en 1,60 per liter moet betalen, terwijl hij nu zelfs voor 1,34 gewonen diesel kan tanken. Dat verschil was toch wat te groot.
In onze omgeving betaal ik de laatste tijd 1,49 en dat is te vergelijken met BP Ultimate.
De motor loopt echt mooier en stiller. Starten gaat heel vlot. Ik kwam eerst op een hoger verbruik van 10% t.o.v. gewone diesel, na toevoeging van hiervoor de goede aceton (voor diesel blijkt de beste verhouding 0,1563 % -per 50 liter 78 ml- te zijn is mijn verbruik weer gelijk aan gewone diesel. Ik rijdt gemiddeld 1 op 23 en op langere afstanden 1 op 26. Als je bij APK een meting laat doen, dan kun je zien dat de uitstoot ver beneden het maximale blijft, ongeveer op de helft van gewone diesel).
Je olie blijft schoner en kan er ook veel langer in blijven zitten. Als je met de A2 diesel heel veel kilometers wilt kunnen maken en de motor schoon en soepel wilt houden, dan is het gewoon het beste. Ik heb natuurlijk ook de EGR klep afgesloten, zodat er nu ook alleen maar schone lucht in de motor komt.
Op de A2 dag hebben we GTL diesel laten zien. Het lijkt wel water. Als je gewone diesel en GTL diesel in een bakje doet en beiden aansteekt, dan zie je gewone diesel zwart gaan roken en GTL schoon branden.
Ik ben gewend om diesels veel kilometers te kunnen laten rijden en met onze A2 willen we ervoor gaan dat hij na 500.000 km nog steeds prima loopt. Ik zal binnenkort even laten weten welke stappen we verder hebben gedaan om hier een goede bijdrage aan te leveren.
Groetjes, Fred
Audi_gekkie

30 sep 2014, 23:09 0 x

Toen ik ruim een maand geleden een keer GTL tankte was het verschil 10 cent per liter. Dat vond ik toen best veel.
Inmiddels tank ik ook 1,36 in Hardenberg of zelfs 1,29 in Denekamp en dat is het bijna 15 tot zelfs 20 cent per liter.
Ik vind dit verschil te groot en daarom toch maar weer diesel aangevuld met een toevoeging.

Offtopic:
@FredA2 Dat jij zelfs aan GTL nog aceton toevoegt. :o Waarom?
Hoe kom je aan 0,15%? In andere posten lees ik 0.25%.
Gaf 0.25% een verkeerd resultaat? Het zijn zulke kleine percentages, dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat het iets doet.

De hoeveelheid 2-taktolie die ik gebruikte was 2% van de tankinhoud!
Plaats reactie