1,4 TDi/AMF Brandstofverbruik , RPM en overbrenging.
Geplaatst: 16 nov 2014, 00:08
Inmiddels is mn AMF voorzien van n herschreven motormanagement en beschikt ruwweg over 100pk en 245nm. Zie ook hier: http://www.jdengineering.nl/wp-content/ ... i.jpgRijdt heerlijk met iets, maar goed bruikbaar meer koppel onder 1800rpm en beduidend meer vanaf 2000rpm.
Interessant vind ik het volgende.De nu volgende waarden zijn opgemeten met winterwielen, 195/55/15 Dunlop 4D met rondom 2.6bar.Het was me opgevallen dat het blokje spaarzaam omgaat met brandstof tot aan 2600rpm. Kruisend op 112kmh/GPS hangt t verbruik rond de 4,5ltr/100km. Daarboven wordt t vrij vlot een ander verhaal en stijgt t verbruik naar 5,5 bij 120kmh/GPS @2800rpm en 6,3+ bij 130kmh/GPS @3000rpm.Ook na tuning ligt er bij 2600rpm een duidelijk kantelpunt in het verbruik. In de grafiek lijkt dat kantelpunt samen te vallen met het teruglopen van het koppel.
Mijn eerste indruk is dat de verbruikswaarden zelf niet veel zullen verschillen met die van vóór de tuning.
Verdere terugdringing van verbruik zal dan ook moeten gaan komen van andere overbrenging.Dat kan tamelijk eenvoudig met het vergroten vd wielomtrek door te kiezen voor n iets hogere bandenmaat maar dat is niet de weg die ik wil inslaan. Ben beducht voor neveneffecten op t onderstel en hoewel ik er nog niet klaar mee ben, wil ik dicht in de buurt blijven vd meegegeven karakteristiek van het S-line onderstel. Andere/betere dempers staan daarbij wel hoog op de wensenlijst.
Een andere versnellingsbak dus. En dan wel eentje die aansluit bij de getunede koppelkromme.Mn orientatie heeft tot nu toe twee kanshebbers opgeleverd: de bak van de 1.4TDi/90pk en de JDD BlueMotion vers.bak.Van de laatste wordt door rijders wel gezegd dat ze erg moeten wennen aan het relatief grote verschil in toerental bij t schakelen. Dat maakt mij wat argwanend want het (voor mij) ideale toerenbereik ligt ergens tussen 1900/2000 en het 2600 kantelpunt.
Tot zover mijn gedachten hierover.Ben benieuwd of er A2ers zijn die hier al ervaring mee hebben!
Interessant vind ik het volgende.De nu volgende waarden zijn opgemeten met winterwielen, 195/55/15 Dunlop 4D met rondom 2.6bar.Het was me opgevallen dat het blokje spaarzaam omgaat met brandstof tot aan 2600rpm. Kruisend op 112kmh/GPS hangt t verbruik rond de 4,5ltr/100km. Daarboven wordt t vrij vlot een ander verhaal en stijgt t verbruik naar 5,5 bij 120kmh/GPS @2800rpm en 6,3+ bij 130kmh/GPS @3000rpm.Ook na tuning ligt er bij 2600rpm een duidelijk kantelpunt in het verbruik. In de grafiek lijkt dat kantelpunt samen te vallen met het teruglopen van het koppel.
Mijn eerste indruk is dat de verbruikswaarden zelf niet veel zullen verschillen met die van vóór de tuning.
Verdere terugdringing van verbruik zal dan ook moeten gaan komen van andere overbrenging.Dat kan tamelijk eenvoudig met het vergroten vd wielomtrek door te kiezen voor n iets hogere bandenmaat maar dat is niet de weg die ik wil inslaan. Ben beducht voor neveneffecten op t onderstel en hoewel ik er nog niet klaar mee ben, wil ik dicht in de buurt blijven vd meegegeven karakteristiek van het S-line onderstel. Andere/betere dempers staan daarbij wel hoog op de wensenlijst.
Een andere versnellingsbak dus. En dan wel eentje die aansluit bij de getunede koppelkromme.Mn orientatie heeft tot nu toe twee kanshebbers opgeleverd: de bak van de 1.4TDi/90pk en de JDD BlueMotion vers.bak.Van de laatste wordt door rijders wel gezegd dat ze erg moeten wennen aan het relatief grote verschil in toerental bij t schakelen. Dat maakt mij wat argwanend want het (voor mij) ideale toerenbereik ligt ergens tussen 1900/2000 en het 2600 kantelpunt.
Tot zover mijn gedachten hierover.Ben benieuwd of er A2ers zijn die hier al ervaring mee hebben!