Verbruiks info 1.4TDi, gechipped
Geplaatst: 17 apr 2015, 20:11
Op 16 april in één ruk teruggereden vanuit Zuid Frankrijk.
Ruiten vlek en sluiervrij, de 195/55/15 Dunlop winterbandjes op 2.9bar rondom, tank vol Netto-diesel, olie op de bovenste streep en asbak glanzend leeg.
s Ochtends om half vijf vertrokken met ruim 200kg bagage aan boord en 1220km afgelegd.
Eerste 60 km provinciale weg, daarna met de handige telepeage badge over de tolweg.
Laatste 20km ook binnendoor.
Heb me onderweg, voor mijn doen keurig aan de toegestane snelheden gehouden met n bescheiden bonus naar boven van slechts 5km/u. Dus bij 110 -> 115km/u GPS, 130 -> 135km/u GPS.
Zoveel mogelijk op de CC gereden.
FIS gegevens:
afgelegde afstand 1220km
gemiddelde snelheid 107km/u
**gemiddeld verbruik 5.2 Ltr/100km**
tijd 11u 24min
Droog weer met temperatuur van 14°C bij vertrek, oplopend tot 23°C. Zwak windje, tot aan België uit t zuiden, daarna recht op de snuit.
Eerste 400km over sterk geaccidenteerde wegen met lange klimmen waarbij het actuele verbruik oploopt tot 10-11ltr/100km. Bultje weer af laat t FIS dan vaak 0,0 zien....
Afgetankte verbruikswaarden:
0 - 464km 464km/24ltr. = 1:19,33 of 5,17Ltr/100km
464 - 988km 524km/26ltr. = 1:20,15 of 4,96Ltr/100km
988 - 1220km 232km/11ltr. = 1:21,09 of 4,74Ltr/100km
**Totaal 1220km/61ltr. = 1:20,00 of 5,00Ltr/100km**
De mooie ronde hoeveelheden getankte brandstof zijn puur toeval evenals de uitkomst vh afgetankt verbruik.
Het FIS geeft n duidelijk hoger verbruik aan dan de pomp.
Het gemiddelde van de gehele reis, uit en thuis over ruim 6500km, lag op 1:22,17 of 4,51Ltr/100km. Daar zitten veel lokale ritten bij over glooiende 90km/u wegen.
Opvallend blijft dat het verbruik bij lagere temperaturen -vanaf onder de 10°C schat k- sterk stijgt en ook bij warm gedraaide motor hoger blijft. Heb dat niet echt kunnen meten maar mn natte vinger zegt dat het meerverbruik ergens tussen 0,5 en 1,0Ltr/100km ligt.
Overigens geen problemen gehad. Wat wel opvalt is dat de versnellingsbak beduidend lastiger schakelt wanneer ie flink warm is. Jos gaat de bakolie vervangen met n verbeterde soort.
Heb t nu helemaal gehad met mn S-line onderstel met de originele Sachs dempertjes. Met (al die) bagage aan boord rijdt t nog wel, maar alleen of met zn tweetjes over die vlotte maar ozo hobbelige franse landwegen schudde en stuiterde de wagen als n postkoets: doorlopend sturen/corrigeren, amper tijd om om je heen te kijken en maar hopen dat de zij-airbags niet afgaan ;^)
Afijn, besluit staat vast: volgende maand komt er n speciaal door Jos samengesteld setje Bilstein B6 Sport met 25mm verlaagde veren onder.
Zo, we zijn weer thuis!
Ruiten vlek en sluiervrij, de 195/55/15 Dunlop winterbandjes op 2.9bar rondom, tank vol Netto-diesel, olie op de bovenste streep en asbak glanzend leeg.
s Ochtends om half vijf vertrokken met ruim 200kg bagage aan boord en 1220km afgelegd.
Eerste 60 km provinciale weg, daarna met de handige telepeage badge over de tolweg.
Laatste 20km ook binnendoor.
Heb me onderweg, voor mijn doen keurig aan de toegestane snelheden gehouden met n bescheiden bonus naar boven van slechts 5km/u. Dus bij 110 -> 115km/u GPS, 130 -> 135km/u GPS.
Zoveel mogelijk op de CC gereden.
FIS gegevens:
afgelegde afstand 1220km
gemiddelde snelheid 107km/u
**gemiddeld verbruik 5.2 Ltr/100km**
tijd 11u 24min
Droog weer met temperatuur van 14°C bij vertrek, oplopend tot 23°C. Zwak windje, tot aan België uit t zuiden, daarna recht op de snuit.
Eerste 400km over sterk geaccidenteerde wegen met lange klimmen waarbij het actuele verbruik oploopt tot 10-11ltr/100km. Bultje weer af laat t FIS dan vaak 0,0 zien....
Afgetankte verbruikswaarden:
0 - 464km 464km/24ltr. = 1:19,33 of 5,17Ltr/100km
464 - 988km 524km/26ltr. = 1:20,15 of 4,96Ltr/100km
988 - 1220km 232km/11ltr. = 1:21,09 of 4,74Ltr/100km
**Totaal 1220km/61ltr. = 1:20,00 of 5,00Ltr/100km**
De mooie ronde hoeveelheden getankte brandstof zijn puur toeval evenals de uitkomst vh afgetankt verbruik.
Het FIS geeft n duidelijk hoger verbruik aan dan de pomp.
Het gemiddelde van de gehele reis, uit en thuis over ruim 6500km, lag op 1:22,17 of 4,51Ltr/100km. Daar zitten veel lokale ritten bij over glooiende 90km/u wegen.
Opvallend blijft dat het verbruik bij lagere temperaturen -vanaf onder de 10°C schat k- sterk stijgt en ook bij warm gedraaide motor hoger blijft. Heb dat niet echt kunnen meten maar mn natte vinger zegt dat het meerverbruik ergens tussen 0,5 en 1,0Ltr/100km ligt.
Overigens geen problemen gehad. Wat wel opvalt is dat de versnellingsbak beduidend lastiger schakelt wanneer ie flink warm is. Jos gaat de bakolie vervangen met n verbeterde soort.
Heb t nu helemaal gehad met mn S-line onderstel met de originele Sachs dempertjes. Met (al die) bagage aan boord rijdt t nog wel, maar alleen of met zn tweetjes over die vlotte maar ozo hobbelige franse landwegen schudde en stuiterde de wagen als n postkoets: doorlopend sturen/corrigeren, amper tijd om om je heen te kijken en maar hopen dat de zij-airbags niet afgaan ;^)
Afijn, besluit staat vast: volgende maand komt er n speciaal door Jos samengesteld setje Bilstein B6 Sport met 25mm verlaagde veren onder.
Zo, we zijn weer thuis!