Benzine of diesel berekening
Ik heb zojuist een benzine/diesel berekening gedaan en vroeg me af of mijn aannames realistisch zijn en of ik ergens een fout heb gemaakt.
Gemiddeld verbruik
1.4 benzine: 16,9 km/liter
1.4 diesel: 23.3 km/liter
Brandstofkosten
Benzine: €1,69/liter
Diesel: €1,39/liter
Motorrijtuigbelasting
1.4 benzine: €304/jaar
1.4 diesel: €888/jaar
Scenario 1 (20.000 km/jaar):
Benzine: €2300
Diesel: €2082
Verschil: €218
Scenario 2 (25.000 km/jaar):
Benzine: €2800
Diesel: €2380
Verschil: €419
Berekening:
(km/jaar) / (verbruik) * (literprijs) = (km kosten)
(km kosten) + (MRB) = (totaalkosten)
Ik heb de aanschafprijs van de auto's niet meegenomen omdat ik hierin geen significant verschil kan zien. Moet ik restwaarde hier nog in meenemen? Vergeet ik verder nog iets? Aantal jaren dat ik erin denk te gaan rijden nog meenemen?
Gemiddeld verbruik
1.4 benzine: 16,9 km/liter
1.4 diesel: 23.3 km/liter
Brandstofkosten
Benzine: €1,69/liter
Diesel: €1,39/liter
Motorrijtuigbelasting
1.4 benzine: €304/jaar
1.4 diesel: €888/jaar
Scenario 1 (20.000 km/jaar):
Benzine: €2300
Diesel: €2082
Verschil: €218
Scenario 2 (25.000 km/jaar):
Benzine: €2800
Diesel: €2380
Verschil: €419
Berekening:
(km/jaar) / (verbruik) * (literprijs) = (km kosten)
(km kosten) + (MRB) = (totaalkosten)
Ik heb de aanschafprijs van de auto's niet meegenomen omdat ik hierin geen significant verschil kan zien. Moet ik restwaarde hier nog in meenemen? Vergeet ik verder nog iets? Aantal jaren dat ik erin denk te gaan rijden nog meenemen?
Ik denk dat je te optimistisch bent met het verbruik.
Daarnaast moet je ook het onderhoud meenemen en weet ik niet of de verzekering veel verschil maakt.
Per saldo, op je totale budget, is het verschil in kosten tussen de twee uitvoeringen niet zo heel groot denk ik.
Ik zou in jouw geval bij een benzineauto blijven, minder kans op dure reparaties en beter te verkopen als dat aan de orde komt.
Marc
(en dat van iemand die zelf 40.000 per jaar wegdieselt - niet in de A2 :mrgreen: )
Daarnaast moet je ook het onderhoud meenemen en weet ik niet of de verzekering veel verschil maakt.
Per saldo, op je totale budget, is het verschil in kosten tussen de twee uitvoeringen niet zo heel groot denk ik.
Ik zou in jouw geval bij een benzineauto blijven, minder kans op dure reparaties en beter te verkopen als dat aan de orde komt.
Marc
(en dat van iemand die zelf 40.000 per jaar wegdieselt - niet in de A2 :mrgreen: )
Mijn 1.4 benzine komt op zo'n 14,5km / liter, maar m'n A2 is ook wel redelijk wat zwaarder dan hetgeen op de papieren staat. Een glazen panoramadak weegt natuurlijk redelijk wat meer dan een aluminium dak.
Ik heb trouwens 272,- euro aan MRB betaald voor 2011 en geen 304,- euro. Da's provincie Utrecht dan.

Ik heb trouwens 272,- euro aan MRB betaald voor 2011 en geen 304,- euro. Da's provincie Utrecht dan.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Mijn A2 1.2 TDI rijdt 1 op 30. Wel eens erg m'n best gedaan en 1 op 34 gehaald.
Motorrijtuigenbelasting is 0 euro vanwege de lage CO2-uitstoot.
Als je 25.000 km rijdt per jaar:
- benzine 1 op 15 à 1,69 = 2816 euro per jaar
- diesel 1 op 30 à 1,39 = 1158 euro per jaar
Plus de besparing van de belasting geeft een totaal voordeel van 1962 euro.
Bijna twee duizend euro! Dus ik zou zeker niet zeggen dat een benzineauto altijd aantrekkelijker is.
O ja, mijn A2 is gechipt tot 85 à 90 pk. Op de Autobahn cruisen met 160 km/uur is absoluut geen probleem. Verbruik bij 160 is uiteraard geen 1 op 30 meer, maar nog steeds rond de 1 op 20. Doe me dat met een A2 op benzine maar eens na
Motorrijtuigenbelasting is 0 euro vanwege de lage CO2-uitstoot.
Als je 25.000 km rijdt per jaar:
- benzine 1 op 15 à 1,69 = 2816 euro per jaar
- diesel 1 op 30 à 1,39 = 1158 euro per jaar
Plus de besparing van de belasting geeft een totaal voordeel van 1962 euro.
Bijna twee duizend euro! Dus ik zou zeker niet zeggen dat een benzineauto altijd aantrekkelijker is.
O ja, mijn A2 is gechipt tot 85 à 90 pk. Op de Autobahn cruisen met 160 km/uur is absoluut geen probleem. Verbruik bij 160 is uiteraard geen 1 op 30 meer, maar nog steeds rond de 1 op 20. Doe me dat met een A2 op benzine maar eens na

VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Je bent inderdaad v.w.b. de benzine uitvoering wat aan de optimistische kant. een verbruik van tussen de 1 op 14 en 1 op 15 is reëeler.
Gezien het geringe verschil op jaarbasis waar jij op uitkomt tussen de diesel en de benzine uitvoering zou ik kiezen voor een benzine uitvoering mede gezien het feit dat je hier over het algemeen meer kans maakt op het vinden van een exemplaar met lagere km-stand.
MRB betaal ik (in Gelderland) per 3 maanden voor de 1.4 benzine € 75,-
Theo
Gezien het geringe verschil op jaarbasis waar jij op uitkomt tussen de diesel en de benzine uitvoering zou ik kiezen voor een benzine uitvoering mede gezien het feit dat je hier over het algemeen meer kans maakt op het vinden van een exemplaar met lagere km-stand.
MRB betaal ik (in Gelderland) per 3 maanden voor de 1.4 benzine € 75,-
Theo
Ik heb het verbruik weggehaald van de specificaties op autoweek, maar is inderdaad aan de optimistische kant.
Ik wil sowieso geen 1.2 TDI rijden (gaat tevens ook niet met mijn budget), dus die vlieger gaat niet op
Verder is het aanbod benzine varianten ook een stuk groter dan TDI's, tenzij ik genoegen neem met een veel hogere kilometerstand.
Al met al ga ik dus lekker voor een benzine variant, ondanks de geringe extra kosten.
Mocht ik meer gaan rijden en wat meer budget hebben over een jaar, kan ik altijd nog naar een TDI overstappen
Ik wil sowieso geen 1.2 TDI rijden (gaat tevens ook niet met mijn budget), dus die vlieger gaat niet op

Verder is het aanbod benzine varianten ook een stuk groter dan TDI's, tenzij ik genoegen neem met een veel hogere kilometerstand.
Al met al ga ik dus lekker voor een benzine variant, ondanks de geringe extra kosten.
Mocht ik meer gaan rijden en wat meer budget hebben over een jaar, kan ik altijd nog naar een TDI overstappen

Voor de volledigheid: De basis die je hebt gemaakt is op zich goed, maar denk ik niet compleet. Je hebt nu de "traditionele" berekening van het omslagpunt gemaakt door alleen te kijken naar wegenbelasting en brandstofkosten. Je moet eigenlijk de benzine, diesel (en evt. gas) varianten vergelijken op alle kostenposten:
1. Brandstof (€ per km)
2. Wegenbelasting (€ per jaar)
3. Onderhoud (schatting € per jaar)
4. Verzekering (€ per jaar)
5. Kapitaal (rente, afschrijving per jaar)
De verschillen zullen wel niet groot zijn, maar ik zou ze wel even nagaan. Als je bijv. voor jouw budget ofwel een jongere benzineversie met minder km, ofwel een oudere diesel met meer km kunt kopen, zal dat zijn gevolgen kunnen hebben voor het te ramen onderhoudsbudget. Of je compenseert dit door voor een jongere diesel meer te betalen, waardoor je meer kapitaalkosten hebt.
1. Brandstof (€ per km)
2. Wegenbelasting (€ per jaar)
3. Onderhoud (schatting € per jaar)
4. Verzekering (€ per jaar)
5. Kapitaal (rente, afschrijving per jaar)
De verschillen zullen wel niet groot zijn, maar ik zou ze wel even nagaan. Als je bijv. voor jouw budget ofwel een jongere benzineversie met minder km, ofwel een oudere diesel met meer km kunt kopen, zal dat zijn gevolgen kunnen hebben voor het te ramen onderhoudsbudget. Of je compenseert dit door voor een jongere diesel meer te betalen, waardoor je meer kapitaalkosten hebt.
- Gerrit-Jan
wij rijden met onze A2 (1.4 benz) toch meestal rond de 1 op 16!
bij veel snelweg - dan rij ik meestal rond de 135 rijd ie 1 op 15,5
bij stadsverkeer cq dorp-plattelands-verkeer
(25 km per rit) 1 op 16,5
groeten,
Gerrit-Jan
bij veel snelweg - dan rij ik meestal rond de 135 rijd ie 1 op 15,5
bij stadsverkeer cq dorp-plattelands-verkeer

groeten,
Gerrit-Jan