Pagina 1 van 3
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 11:09
door richard.sailstra
1. Rij 1e 1000km met 1:18.
2. Op winterbanden in de kou
3. Nog zonder cruisecontrol.
Kijken we later even hoe 't loopt met zomerbanden en cruisecontrol. Wil eigenlijk naar de 1:25 op de A2.
Hoe te tunen.... tips?
Hieronder leuk voorbeeld:

1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 11:42
door Spinazie
Voor een benzine vind ik dat al behoorlijk netjes. Verder: smallere bandjes, hard oppompen.. niet per se aan te raden ivm weggedrag. Airco uit.
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 13:10
door Audi_gekkie
Benzine is niet makkelijk te tunen, want je hebt geen turbo.
Inderdaad smalle bandjes gebruiken en oppompen naar 3 bar. Zoveel mogelijk elektrische componenten uit. Achterbank eruit, met weinig brandstof rijden.
Als de berijders aan de forse kant zijn, afvallen. :p
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 14:52
door Peter_Maathuis
Je doet het prima met 1 op 18 en veel beter gaat je IMHO niet lukken tenzij je alleen op de snelweg rijdt en constant 80 km/u aanhoudt. Op provinciale wegen moet je regelmatig afremmen en optrekken...
Tunen: de AUA- of BBY-motor (vul je je profiel ff aan?) vervangen door een ANY.
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 22:01
door richard.sailstra
Hoi Peter Maathuis.
AUA / BBY / ANY motor? Wat is dat?
(Op zich loont motor vervangen niet zo denk ik. Dan zou ik'm liever ombouwen naar elektrisch.)
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 22:25
door Peter_Maathuis
De eerste 1.4 benzine-motoren werden aangeduid als AUA (door VAG ook toegepast in andere auto's in de VAG-familie). Vanaf 2003 werd de A2 voorzien van de BBY-motor met individuele bobines per cilinder (in plaats van de traditionele centrale bobine met verdeler).. Daarnaast is er de BAD-motor (1.6 FSI).
De diesel-motoren in de A2 zijn: ANY (1.2), AMF en later BCH (1.4 75pk) en ATL (1.4 90pk)
Als je echt zuiniger wilt rijden, moet je een 1.2 TDI aanschaffen. Elektrisch is ook een optie maar komt toch gauw op 10 mille (als je de A2 al hebt) en dan kom je lang niet zover als met een dieseltje.
Je huidige motor vervangen is vrij drastisch en benzine ombouwen naar diesel is niet echt praktisch - ik was wat aan het dollen. Mijn opmerking over je profiel aanvullen is wel serieus: als je hulp zoekt op een forum, moet je de andere forummers wel laten weten wat voor A2 je hebt.
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 30 jan 2017, 22:25
door Peter_Audi_A2
Peter_Maathuis schreef:
Je doet het prima met 1 op 18 en veel beter gaat je IMHO niet lukken tenzij je alleen op de snelweg rijdt en constant 80 km/u aanhoudt. Op provinciale wegen moet je regelmatig afremmen en optrekken...
Tunen: de AUA- of BBY-motor (vul je je profiel ff aan?) vervangen door een ANY.
En dan meteen omkeuren naar diesel? motorcode ANY is de 1.2tdi ...

1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 31 jan 2017, 00:36
door richard.sailstra
oh.. nee ga niet ombouwen. Heb alles goed vooraf doorgerekend met km's per maand tot een prijs per km. Pas bij 4000km/mnd is omslagpunt voor mijn A2 van toepassing. Dat haal ik nooit. En... wegenbelasting voor A2 bij diesel is achterlijk in vergelijking met benzine.
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 31 jan 2017, 02:02
door luukske
Hoe kom je bij 4000 km per maand als omslagpunt? Ik kom rond de 600 km uit met een 3L en met een 1.4 tdi 1500.
1e 1050km met 5.6ltr/100km benzine
Geplaatst: 31 jan 2017, 02:07
door richard.sailstra
hoi luukske. Ik neem alle kosten mee:
1. wegenbelasting
2. verzekering
3. brandstofkosten
4. afschrijving
5. restwaarde
6. aanschafprijs
Maar ok.. ik had m'n berekening niet goed geloof ik. A2 diesel is ook prima te doen natuurlijk. Maar ok.. ik had haast met aanschaf andere auto. En mijn A2 benz was met panoramadak beschikbaar voor mooie prijs. Misschien is het goed om in toekomst over te stappen op een dieselmotor :-). (liefst op sla-olie)