Vervangen van klepsteel sealtjes??

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Woco

24 apr 2011, 20:50 0 x

Gisteren in Hellevoetsluis kwam ik een A2 rijder tegen (wellicht ook actief hier?)
Daarbij kwam het onderwerp olie ter sprake. Op dit moment heeft onze dealer 20W50 olie toegepast in verband met ons hoge olie verbruik (tot 1,5 liter per 1200 KM)

Deze beste man gaf aan dat het best mogelijk is dat er olie mee wordt gezogen richting katalysator vanwege het niet goed afdichten van de kleppen seals... en dan met name de klepsteelsealtjes...

Iemand enig idee wat voor seals dit zijn en of dit gemakkelijk zelf te vervangen is, of dat iemand dit al heeft gedaan en dit voor mij kan realiseren (uiteraard tegen vergoeding)

Hoor het graag!

groetjes,

Corine
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 apr 2011, 12:55 0 x

Indien het olieverbruik wordt veroorzaakt door de klepseals dan is dit vrij makkelijk te controleren.
Bij het uitzetten van de motor zal de warme (en dunnere) olie dan vanuit de nokkenasgallerij langs die seals lopen en op de zuigers terecht komen. Op het moment dat de motor wordt gestart zal deze olie direct meeverbranden met als gevolg een blauwe rookpluim even na het starten. Deze zal nadat die olie is verbrand weer afnemen.

het vervangen van deze seals is op zichzelf geen halszaak maar de cilinderkop moet wel verwijderd worden aangezien je aan de onderkant van de klepschotel een deel van de klepveertang moet plaatsen en je hier in gemonteerde toestand niet bij kunt.

Ik heb het wel eens gedaan zonder kopdemontage maar dat is een heel gehannes, je moet n.l. (via het bougiegat) ervoor zorgen dat de klep niet naar beneden kan zakken nadat de spietjes en veer is verwijderd, dit kan b.v. door de zuiger in de bovenste stand te zetten en er dan luchtdruk op te zetten.

Theo
Plaats reactie