olieverbruik en peilstok

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
auwie
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2018, 09:26
Locatie: Mook en Middelaar
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2018, 16:27 1 x

olie hoort in gearceerde deel van de peilstok zichtbaar te zijn.
Bolletjes zijn afstandhouders tov de geleiden buis van de peilstok. (verbeterd de afleesbaarheid)

Wij hadden in de praktijk de ervaring dat de immer gulle middenweg ook hier het beste is.
Bij voorkeur dus niet afvullen aan maximaal. Motor heeft dan nauwelijks last van olie verbruik.

Aflezen blijft zeker bij nieuwe olie erg lastig.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2018, 21:15 0 x

Het beste is als je niet weet hoeveel je nu erin hebt zitten....


Het beste is Olie verversen dus aftappen ,filter loshalen nieuwe filter erop en nieuwe afsluit moer met vaste ring.

De motor afvullen bijv voor de BBY 3,4 liter.
Via vuldop boven op de motor (kleppendeksel) niet via bij vullen aan de voorzijde .dat slangetje zakt olie langzamer door vulgat in het blok.

Dat is voor gemak bijvullen kleine hoeveelheden.olie ....

Gebruik een liter oliefles om af te vullen of olie schenktrechter afvulfles met schaalverdeling met olie met de juiste specificatie kwaliteits olieuw voorkeur .


Even Wachten olie is weggezakt dan starten van motor rven hoger toerental door gasgeven tot oliepomp / oliefilter en hydrolische klepjes vol loopt .

De motor mag even kort de klepjes laten ratelen (normaal niet meer dan 20 seconden) tot normaal geluid.

Motor afzetten trek peil stok eruit en veeg die af.

Laat motor zeker half uur staan zonder peilstok olie goed weg kan zakken tot het Carter .

Peil met de reeds afgeveegde peilstok door de peilstok rustig in houder te duwen zodat punt gelijk sluit in de uitsparing van de houder.

Trek de peilstok voorzichtig eruit.

Onthoud hoe de maximale stand peilstok van het puntje reikt dat is je maximale hoogte met die stok die je op dat moment in gebruik hebt.

De juiste zou normaal gesproken de max hoogte moeten reiken zoals @Rolf en @auwie eerder omschrijft cq. opmerkt.

Beslist niet hoger vullen ondanks je denkt erbij moet gevuld worden .

3.4 liter toch erin gedaan...dus dat moet goed zijn max 3,4 liter

Mocht je niks meten of zien aan je peilstok klopt de peilstok niet of de peilstok houder te lang of onjuist gemonteerd of met een verkeerde type geleiderbuis door iemand gemonteerd na breuk etc.

Laat anders een ook het een ander checken.
Het liefst ook door de tweede bestuurder / ster.

Zo op deze manier deze het ook weet hoever mag worden af gevuld mag worden.

Bij bijvullen altijd kleine beetjes vullen met stapjes van max 100 cc . en 5 min wachten voor opnieuw van het peilen .

Succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2018, 14:28 0 x

Veertienmeizeventien schreef:
06 okt 2018, 09:49
Vanochtend bleek dat de olie nèt het bolletje van de peilstok had aangetikt.

De peilstok is volgens mij goed en best afleesbaar.
Is dit een nieuwe versie van de peilstok of specifiek voor de AUA?
De peilstok van de BBY ziet er anders uit.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2018, 16:05 1 x

HansJan schreef:
08 okt 2018, 14:28
Veertienmeizeventien schreef:
06 okt 2018, 09:49
Vanochtend bleek dat de olie nèt het bolletje van de peilstok had aangetikt.

De peilstok is volgens mij goed en best afleesbaar.
Is dit een nieuwe versie van de peilstok of specifiek voor de AUA?
De peilstok van de BBY ziet er anders uit.
In deze post: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?p=54130#p54130
geeft @koop9 een opsomming van welke verschillende
typen peilstokken er beschikbaar zijn voor de Audi A2 ... :)

Bij mijn A2 (2003 1.4 16V BBY) is de peilstokpunt zwart van kleur, handig met aflezen ... :(
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2018, 22:45 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
08 okt 2018, 16:05
Bij mijn A2 (2003 1.4 16V BBY) is de peilstokpunt zwart van kleur, handig met aflezen ... :(
Daarom ben ik heel benieuwd of deze uitwisselbaar is met de BBY, de oranje punt is een ware verbetering.
Maar ik vrees niet voor de BBY. :s
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 okt 2018, 10:19 0 x

Ik mis even de DHZ pijlstok die enkele maanden terug hier langs kwam.

Ook die gemaakt omdat zowel de oranje met nieuwe of zwarte nauwelijks afleesbaar waren.

De plastic weg en metalen remleiding erop heb ik ook gedaan en beter zichtbaar dan oranje of zwarte.!
Waar stond dat bericht?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2018, 20:17 0 x

Olie Niveau Sensor:
Bij de eerste meeting dit jaar had ik een probleem met de Power Stuur en met de Olie Niveau sensor> (Gele licht met krul lijn onder. Met het vervanging van zekering 38 was het probleem met de power stuur opgelost. De olie niveau sensor lamp bleef ieder keer terug te komen binnen seconden naar sleutel draaien.
Vorige week een nieuwe sensor ge-installeerd. Nu blijft de lamp komen maar naar een minute. Bij sleutel draaien is alles in orde. " Service - OK - Temperature" maar naar een minute is die er weer. Zou dit opgelost kunnen worden door eerdere fouten te wissen?? Of heeft iemand een antwoord . Het vervelendste is dat alle anderen informatie op het center van het instrument paneel is ook niet te krijgen. Graag advies.
JohnM.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 okt 2018, 22:37 0 x

Is de olie op pijl en gebruik je juiste pijlstok?

Ook te snel insteken kan foute waarde aflezen geven. even uit halen, schoon maken en even wachten tot olie terug gezakt is en niet na rit als het nog terug moet stromen.....

Ik vind het vreemd want na vervangen verwacht ik probleemloos of is de stekker niet goed ingestoken want kan krijg je ook die olie meldingen terug.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2018, 23:22 0 x

Ik heb een zwarte oliepijl. Olie niveau is goed. Ietjes bijgevuld naar vervangen van oliepijl sensor. Weer gevuld met gespaarde olie, longlife synthetische olie gebruikt bij 100.000km en nu 113.000km. Heb even gewacht tot olieniveau stabiel was en dan gemeten. JohnM.
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 dec 2018, 08:21 0 x

Vanwege al dit gemekker met oliepeilen, afbrekende stukjes kunststof en dergelijke bouwen wij ons blokje om tot de Skoda Fabia versie. Dan kun je gewoon zoals bij elk ander blok, een nauwkeurige oliepeiling doen en op een normale manier olie bijvullen. Alleen dan moet je voor deze handelingen altijd het motorkapje even verwijderen. Het gedoe via de grille (het serviceluik) vervalt dan.
Plaats reactie