motor olie niveau te laag

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Rens 79

20 jul 2011, 02:51 0 x

Beste A2 vrinden,
Heb het hier al over gehad bij mijn vakantie belevingen maar wil het specifiek hier nogmaals aankaarten omdat de vraag hier eigenlijk ook thuis hoort.
Waarom komt dat minimum olie symbool weer terug nadat ik hem bijgevuld had met een halve liter.
Ik zat zojuist op het Duitse wiki te kijken ,en ik kan wel aardig Duits lezen en spreken maar dat hele technische Duits is me te te ,wil iemand met meer technisch Duits hier is ff naar kijken aub.
G266 - Geber für Ölstand und Öltemperatur.
Wat ik ervan begrijp is dat de olie stand gemeten wordt i.c.m de temperatuur van de olie en de afkoeling.
Als dat zo is is het misschien te verklaren dat mijn olie te warm is geweest en daarom aangaf dat er te weinig inzit/zat.
Het is maar een gedachte hoor maar mischien.........
msas

20 jul 2011, 11:23 0 x

Ik zal een poging wagen;
Der Geber für Ölstand und Öltemperatur (G266) heizt das Messelement in Zyklen auf eine Temperatur oberhalb der aktuellen Öltemperatur auf und ermittelt dann die Abkühlzeit, bis das Messelement wieder die Öltemperatur erreicht hat. Daraus wird der Ölstand errechnet.

Vertaling;
De sensor voor het olieniveau en olietemperatuur (G226) verwarmt het meetelement in cycli op een temperatuur hoger dan de actuele olietemperatuur en berekent vervolgens de afkoeltijd die nodig is totdat het meetelement weer dezelfde temperatuur heeft als de olietemperatuur. Uit de afkoeltijd wordt de oliestand berekent.

Poging tot antwoord op je vraag;
De sensor meet dus eigenlijk niet de hoeveelheid olie door een niveau te controleren in een vat, maar berekent via de afkoeltijd van de olie of de motor nog voldoende olie ontvangt en het niveau dus nog goed is. Nu ben ik geen techneut maar ik denk dat wanneer je oliekwaliteit niet meer OK is, of dat de motor zo heet is dat je olie 'm niet meer goed kan afkoelen, of dat de ruimte waar de olie doorheen moet lopen om te koelen ietwat verstopt is, dat je dan ook sneller een melding krijgt dat het olieniveau te laag is. In feite moet je dan lezen dat je een melding krijgt dat de olie in je motor niet meer voldoende koelcapaciteit heeft.

Indien er iemand meeleest die technisch beter toegerust is dan hoor ik graag of ik het juist heb.

Michel
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jul 2011, 12:54 0 x

De G266 heeft inderdaad 2 functies en werkt in combinatie met de microschakelaar gemonteerd aan de serviceklep.
Indien er een melding is gestuurd dan zal deze pas resetten (uitgaan) indien er is geconstateerd dat de klep open is geweest (dan kan er worden aangenomen dat het niveau is gecontroleerd).
De sensor werkt ook in combinatie met de Longlife instelling (service interval) en meet de conditie tussen de 15.000KM en de actuele stand. Dus het komt er inderdaad op neer dat buiten de niveaumeting ook de kwalitiet van de olie op dat moment wordt gemeten( dit a.h.v. parameters als temperatuur onder bepaalde omstandigheden en dikte (stroomsnelhied) etc.

Theo
Plaats reactie