lucht in brandstofsysteem

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 08:25 1 x

Gisteravond liet onze trouwe 'seven' ons staan, midden ook de drukke Pleijroute (N325) bij Arnhem. Motor stopte bij het optrekken bij een stoplicht en was niet meer aan te krijgen. Door de provincie werden we veiliggesteld en werd een sleepdienst gebeld. Daar moesten we een hulpdienst waarschuwen (allsecur) die zich na enige tijd meldde. Al die tijd werden we 'vast gehouden' in de wachtkamer van het bergingsbedrijf. Na enige tijd kregen we te horen dat de motor alweer liep! Men had 'startpilot' gebruikt om de motor te starten en het systeem ontlucht. Volgens de monteur zat er lucht in de brandstofleiding. De tank was bijna leeg, maar nog niet op het reserve gedeelte (signaal was nog niet gegeven). Heb voor de zekerheid daar toch nog getankt en kon zonder problemen naar huis rijden. Wat is hier gebeurt, vraag ik me af?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 jun 2019, 08:37 0 x

Achterbank eruit en de vlotter in Tank controleren....?

Ik vermoed dat er bij een bocht de aanvoer leiding even droog kwam en luchtbel veroorzaakte!
Dan moet je eerst deze leiding leeg rijden voor de luchtbel komt... dus enkele km verder is dan normaal.

Als je door vervuiling na vele KM een foute aanwijzing kreeg is lege tank en moeten ontluchten mogelijk.
In A2 nooit gehad, wel in diverse anderen....
Vooral Franse merken hadden vaak een vlotter die soms bleef haken en dan plotseling omlaag viel.
Even kijken kost weinig en kijk of de draden er naartoe ook schadevrij zijn.

Ook is opgehoopt vuil nog mogelijk dat de vlotter daar op bleef liggen...
Dan is tank eruit halen en schoon maken flinke klus.
Vertrouw niet op alleen maar de meter en klik ook telkens de dagteller op 0 na het tanken!

Wel deze vlotter voorzichtig demonteren en gelijkmatig weer vast zetten...
Pakking is ook iets ouder en nieuwe hebben levertijd...
En een diesel stank en zwetende onder de bank wil niemand.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 207
Lid geworden op: 01 aug 2017, 12:48
Locatie: Veenendaal
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 08:56 1 x

Toevallig recent iets van onderhoud gedaan? Bijvoorbeeld het verwisselen van het brandstoffilter? Dat was bij mij destijds het probleem.
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 10:05 0 x

Nee, brandstoffilter heb ik twee jaar geleden vervangen. Misschien was het een combinatie van laag tankniveau en lang file-rijden (stop-and-go) vlak ervoor?
Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 207
Lid geworden op: 01 aug 2017, 12:48
Locatie: Veenendaal
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jun 2019, 11:14 1 x

In principe is de aan en afvoer van brandstof een vacuüm. Misschien heb je ergens een lek in de brandstofleidingen. Of is het filter niet goed genoeg meer waardoor er lucht wordt aangezogen...
Plaats reactie