E10 geschikt voor A2?

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

02 okt 2019, 10:28 0 x

Intussen weet ik de inbreng van Eekhoorntje op waarde te schatten.
Helaas laat de duidelijkheid en leesbaarheid van zijn topics het wat afweten.
Ik wil je beslist niet beledigen, maar ik hoop dat het je lukt je topics iets duidelijker en voor anderen begrijpelijker kan schrijven.
Met je beste bedoelingen, maar met je verhaal vrees is dat meerderen afhaken, terwijl jij iets anders voor ogen hebt.

Ik stuur je even een pb.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 okt 2019, 10:36 1 x

Uit 2013 gevonden;

Toegepaste materialen in het brandstofsysteem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig zijn: natuurrubber NR, butylrubber IIR. Wel bestendig zijn: Nitrile rubber NBR, Viton en de oplossing is waar mogelijk NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating is wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. De vlotter van benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.




Dat zou kunnen betekenen dat als de vlotter lek is we dit massaal krijgen wat elders is geschreven.
Ik zie hier het probleem en een Engelse toevoeging van €10,- per 40 liter worden we ook niet blij van.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 okt 2019, 14:30 0 x

De oplossing?

Ja, met ??? want zowel Barhrdal E10 Fuel Improver als Kroon Oil beweren een toevoeging te hebben,
alle 2 uitverkocht en als je €10,- voor 40 liters moet doen of die 250 liters zou kunnen verbeteren, voor iets van €20/€25,- ?

Werkt dit, maar wie durft dit te gebruiken indien het weer te koop is?
Ik zie nog geen echt betrouwbare verhalen online.


Verder nog een alternatief gevonden;
2 Tact olie in E10 op mengen zodat het minder of niet schadelijk word!
Ik zie van 1:100 tot 1:200 verhalen.
Met de Action 2 Tact olie kom je dan op 4 ct liter bij 1:100 en 2 ct. voor 1:200.
Zelf een sloper gekocht in Duitsland, betaalde €265,- voor deze 1.6 Fsi met storing in motor en slecht lopen... ga deze pomp en injectoren nu eerst Ultrasoon reinigen en kijk of dat het is.
Deze gekocht voor Open Sky en Leder/Alcantara in goede staat ondanks de bewezen dealer onderhouden 378.000 Km bij laatste beurt.

Als dit een oplossing is wil ik deze 1.6 Fsi die niet zo BAD is als sommige beweren.....?
Gewoon voor uitleen want een Pomp en 4 injectoren reinigen en afregelen is veel werk.
Alleen hoef ik niet als een garage €50,- per uur te hebben Ex BTW!

Heeft iemand iets gelezen of gehoord, zowel de flesjes van 250 cc van de grote merken als de 2 tact ervaringen?
Ik ga zelf deze als klaar op 1:200mengen, 3 ct liter, ik ga er vanuit dat je bij de 42 liter tank gemiddeld 40 liters erin doet. Anders krijg ik DKW achtige opmerkingen vermoed ik en vervuilde uitlaat en Katalysator.

Schema; 1:100 = 1cl. ......................... 1:200=½cl.
Dus bij 40 liter x ½ CLCl.= 20 cl per keer.
Ja, 40 liter in 42 liter tank die na nippel truc 47 in paste!

Zodra de revisie klaar is ga ik in deze 1.6 Fsi rijden, en hoop het lang vol te houden.
Als fout gaat nogmaals reviseren maar ik zag dat bedrijven vanaf €1200,- hier voor rekenen.
Weet alleen niet of het met of zonder montage van injectoren en pomp was.

Of zijn er ervaringen elders waardoor ik dit beter kan overslaan?


De normale benzine bij Tango & zo €1,56 de verkopers van Super 98 €198,9 en daar is E10 ook €178,9 dus 20 cent duurder, maar met Tango prijs zelfs 40 cent per liter!
Dan is 2 Tact olie proberen als je een voordelige sloper vind toch niet verkeerd?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2019, 22:56 1 x

Ben ik blij dat wij geen carburateur hebben en dus geen vlotterkamer of acceleratiepomp en de vlotter van de niveaumeter in de benzinetank is een kunststof blokje...

Verder denk ik dat bijmengen van welke chemicaliën dan ook volstrekt zinloos is, maar ordinaire geldklopperij, na een rondje bangmakerij :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

We rijden al jaren met 5% alcohol in de benzine en nu dat 10% is geworden, gaan heus de kunststof- en/of rubberslangetjes niet in een paar weken oplossen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2019, 08:12 0 x

Na openen met speciaal gereedschap bleek bij 1.6 Fis;

Injectoren vervuild door inbranden hitte motor, geen sporen van E10 zichtbaar.

De Pomp, hier was het foute Aluminium aangetast en geoxideerd.
Bij de AUA & BBY zal Audi een keuze gemaakt hebben, duurder gelegeerd Aluminium of een coating
aanbrengen die het beschermde. De BAD pomp is na ultrasoon reinigen weer mooi blank en lijkt fout aluminium te hebben.


De meeste kozen voor een coating die bij een revisie verdween.

Het revisie bedrijf waar ik dat komende week uitvoerde melde dat de speciale flesjes de schade beperken maar niet voorkomen. Ze vermoeden dat er bij E5 vaak iets minder in zat dan 5% wegens leveringsproblemen en daarom nauwelijks klachten zijn.
De E10 mag je tot 10% bijmengen maar of er ook 10% in zit?

Volgens de gegevens die zij kregen is E5 & E10 tot 5/10% en mag er iets minder ook in zitten!
Dit was een stuk van de Shell van Augustus 2014.

Ik krijg donderdag een alternatief te horen van de E10 deskundige in het bedrijf als die weer terug is.
Die weet hoe je een Coating kunt aanbrengen of een andere oplossing kunt plaatsen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2019, 09:51 1 x

Als je BAD / 1.6 FSI rijdt en je tankt euro95, doe je iets niet goed. Dat was al duidelijk...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2019, 17:02 1 x

Wat ik wel apart vind is dat er pas sinds 1 januari 2007 Ethanol (5%) wordt bijgemengd in Nederland, en de laatste 1.6 FSI in 2005 van de band rolde.
Audi Nederland heeft altijd al 98 heeft geadviseerd voor een 1.6 FSI, dus wellicht spelen er meerdere factoren mee waarom een FSI niet op 95 hoort te rijden, buiten het feit dat er wellicht alu of rubber wordt aangetast door de ethanol.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2019, 19:26 1 x

stefan74 schreef:
08 okt 2019, 17:02
Wat ik wel apart vind is dat er pas sinds 1 januari 2007 Ethanol (5%) wordt bijgemengd in Nederland, en de laatste 1.6 FSI in 2005 van de band rolde.
Audi Nederland heeft altijd al 98 heeft geadviseerd voor een 1.6 FSI, dus wellicht spelen er meerdere factoren mee waarom een FSI niet op 95 hoort te rijden, buiten het feit dat er wellicht alu of rubber wordt aangetast door de ethanol.
De FSI heeft een brandstof met een een hoge klopvastheid (lees een hoog octaangetal) nodig, voor optimale motorprestaties. Dus Super 98 is de aangewezen brandstof.
Bij brandstof met een lager octaangetal bestaat de kans op pingelen. Bij de hedendaagse motoren word dit gedetecteerd en zal het motormanagement het ontstekingstijdstip aanpassen.
Dit gaat wel ten koste van de motorprestaties. De vraag is of de gemiddelde automobilist iets merkt
van de verminderde prestaties. In de file in ieder geval niet ... ;)

E85 (Bio-ethanol) heeft een nog hoger octaangehalte : https://www.denhartogbv.com/brandstoffe ... -om-racen/

Voor de motorprestaties van de FSI zou het geen probleem opleveren,
jammer alleen dat de hogedruk brandstofpomp niet tegen (bio)ethanol kan ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 okt 2019, 14:49 0 x

tussenstand E10 test;

Omdat ik te lui ben om 100 uren te rijden en vele honderden liters E10 te kopen heb ik een test opstelling gemaakt met rond pompen van ¾ liter E10 via pomp die nu half open is na reinigen.

Na 106 uren rondgepompt te zijn is blijkbaar een deel Alcohol verdampt en werd de E10 erg geel en stroperig op 21 graden kantoor temperatuur!

Ook is er enige aanslag op de behuizing te zien dus het verhaal wat ik gister hoorde....
Als je een E10 rijder een half jaar te koop zet en niets doet zal de brandstof ook ontbinden en smurrie geven en storingen!
Dat betekend dat elke E10 rijder die een winter stil staat zoals vele Motoren en Classic Cars leeg getapt moeten worden of op de Super 98 over gaan en dat erin laten!

Maar nog erger.... mensen als Kobus 1978 en andere LPG 3 rijders die maar 1 x per jaar tanken krijgen ook misschien wel die drab van bedorven brandstof!

Daarom adviseerde hij, Euro 95 was al twijfelachtig met tot 5% maar E10 word ramp, alleen die 3 of 4x per jaar benzine tanken kunnen het nog doen maar alle overige LPG rijders moeten op Super 98 of 102 over zonder die Bio zooi!

Ik heb geen idee waarom maar E10 is als brandstof minder lang houdbaar dan Super 98... dus alle LPG rijders lopen een risico!
Gelukkig is mijn ombouw Pakjes A2 op uitsluitend LPG met verwarming voor koude start Benzine vrij geworden.....

Ik verwacht nog vele problemen, net op diverse Duitse en Franse forums en You tube gezien wat daar al eerder fout ging van garage's en auto clubs!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 okt 2019, 16:04 1 x

En zo komen we toch weer uit bij de toevoeging van @stefan74 of een soortgelijke toevoeging waardoor de houdbaarheid verbeterd wordt.
Plaats reactie