E10 geschikt voor A2?

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
A(2)nne
Audi A2 clublid
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:01
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2019, 18:50 1 x

Vandaag kwam ik een bericht tegen over de brandstof E10. Vanaf 1 oktober kan je E10 tanken bij de pomp. Dit is benzine aangelengd met 10% bio-ethanol. Beter voor het milieu, maar niet geschikt voor alle auto's. (Zie https://www.nporadio1.nl/consument/1894 ... o-geschikt)

Via het artikel word je voor een check doorverwezen naar e10check.nl, na het selecteren van het merk Audi (zie https://www.e10check.nl/auto/audi/) worden eigenaren van de A2 1.6fsi afgeraden E10 te tanken.

Nu ben ik zelf geen kenner en kan wel wat advies gebruiken :sweat: .
Kan ik met mijn A2 1.4 2002 wel E10 tanken?
En is het überhaupt aan te raden om E10 te tanken? Of kan ik beter bij de ‘reguliere’ Euro 95 blijven?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2019, 19:23 2 x

Ik zou met de 1.4 gewoon euro95 E10 tanken - de 1.6 FSI loopt sowieso lekkerder op euro98 en dat kun je gewoon blijven tanken.

Wat jij als "reguliere euro95" aanduidt bestaat binnenkort (en in veel buitenlanden nu al) niet meer. Het is dus euro95 met 10% ethanol of euro98.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 sep 2019, 21:07 1 x

Ik tank voor zowel de AUA als de BBY motoren 1.4 al jarenlang E10 voordelig bij de Macro.

Dit is gelijk de reden waarom ik geen snelle 1.6 FSI wilde want ik wist 5 jaren terug al dat eraan kwam.

Net als de Diesel eisen alleen nog deze 2 gekozen en ombouw naar LPG voor de veel rijders in mijn familie maar een AUA of BBY is geen enkel probleem, Franse doen het al jarenlang....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 sep 2019, 22:14 3 x

E 10 heeft als belangrijk nadeel dat bij langdurige stilstand van de auto de brandstof gaat “ ontmengen” , er ontstaat onder in de tank een waterhoudende drab waar iedere motor problemen mee krijgt.
Zo lang er gereden wordt is er geen probleem.
Dus voor alle weinig gebruikte motoren zoals old-timers, motorfietsen, buitenboordmotoren en aggregaten zou ik E 10 niet aanbevelen maar een goede E5 premium ( Ron 98) benzine.
Dit is ook aan de orde geweest in het NPO radio 1 bericht.
Dus Anne en eekhoorntje ,zodra je een auto langere tijd stil laat staan ( langer dan 3 maanden) is de E10 gen goede keuze.

En zoals bijna iedereen met een FSI wel weet, die motor draait beter op Ron98, en dat is max5 procent bio-ethanol. ( Shell-vpower of Total excellium of BP- ultimate)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 sep 2019, 09:32 0 x

Voor oudere auto's is het nog erger!
De benzine slang is niet bestand tegen de Bio brandstof en rubber loste op.
Zit je carburateur vol met drab of hij gaat lekken en gehele auto brand uit!

Voor mijn beide Panhard's uit 1952 en 1954 zijn daarom de benzine slang vervangen.
1 gaat straks als Accu auto rijden, dus alleen af en toe de batterij vol houden bij langdurige stilstand.

De andere word gewoon afgetapt, ook voor brandveiligheid en dat gaat in mijn BBY Eekhoorntje en is binnen weekje opgestookt.

Maar om niet teveel af te dwalen, de 1.6 Fsi heeft een ander probleem.
Die is voor Super 98 gemaakt en mag dankzij aangepaste software ook op Euro 95 rijden met minder dan de beloofde 81 Kw.

Ook is ombouw wegens het hogere gewicht op LPG een stuk duurder dan een AUA of BBY omzetten.
Daarbij zullen de benzine injectoren droog komen te staan en enige manier om te overleven is dan ¼ benzine en ¾ gas rijden.

Een alternatief is andere injectoren die zowel Benzine als Gas aankunnen maar die installatie koste ruim €3500,- dus wil vrijwel niemand.

Gezien de overal E10 en de diesels in de straks in te voeren Milieu zone zal de BBY & AUA straks extra populair worden en de rest??? Een hier bekende handelaar uit Vorden heeft nu al 1½ een hele mooie blauwe Color Storm staan, deze AMF is nog steeds niet verkocht helaas ondanks perfecte onderhoud bij de Officiële Audi Dealer uit Haarlem!

De Milieu maatregelen maken meer kapot dan je lief is!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 sep 2019, 15:45 1 x

Misschien een leuk weetje, dat sommige premium benzines ook gewoon Euro 95 zijn.
Er wordt tijdens het lossen, op 20.000 liter, een 5 liter kannetje product bijgevoegd die er een premium benzine van maakt.
Dan heb je dus -eigenlijk- nog steeds een brandstof die voor 10% uit Ethanol bestaat.
Niet elke premium benzine is ook daadwerkelijk RON 98 ( o.a. Esso Energy Supreme, Texaco Euro XL, Total Excellium )
De enige die adverteert met gegarandeerd ethanolvrije benzine is de Aral en Firezone met hun RON 102 benzine van 2 euro de liter.


premium.jpg
premium.jpg (1.53 MiB) 6801 keer bekeken
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

30 sep 2019, 19:36 1 x

Zover ik er wat van weet is de ethanol de boosdoener voor oudere auto's en dat is niet op te lossen met toevoegingen waardoor de benzine een "opgewaardeerde" naam krijgt.

De echt ouderwetse super-benzine zou -ondanks dat het een hoger octaan gehalte heeft- de enig geschikte benzine voor oldtimers zijn.
Steeds schaarser en dan moet je wellicht overstappen op de door Stefan aangegeven peperdure brandstoffen, waarbij het erg hoge octaangehalte geen toegevoegde waarde heeft.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

30 sep 2019, 20:39 3 x

Geen E10 gebruiken voor je FSI

Helaas heb ik aan den lijve ondervonden dat mijn Audi dit niet leuk vindt.
Hoge druk inspuitpomp moeten vervangen, helaas nog enkele dure reparaties gehad die niet direct aanwijsbaar is aan E10.

Wees gewaarschuwd! FSI staat ook genoemd in de lijst van E10 dat je dit niet mag gebruiken
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 okt 2019, 21:55 0 x

Oproep; Deskundige in brandstof technologie voor onderzoek.


Volgens de KM lijst;
28x diverse Diesels.
1x EV...
25x benzine, AUA, BBY en geen opgave.

9x 1.6 Fsi BAD motor die niet tegen E 10 kan.

Dit zijn dus van 63 opgave daar 9x Fsi die Super moeten tanken.

Bij 15.000 km per jaar = 1000 liter, geen voordelige witte pomp met Euro95/E10 voor €1,50
maar €2,- bij Autoweg pompen en ook minder pompen voor dure Super Benzine.

Dat betekende dus 50 cent x 1000 liter = €500,- per jaar duurder door verdwenen Euro 95!

Van de 63 opgegeven waren er dus 9 Fsi en 54 Diesel of Euro/Lpg...
Dit is ongeveer 1/6 dus van de 4000 in NL rijdende 600 tot 700 exemplaren die aan dure benzine moeten!

Ik ben met onderzoek begonnen hoeveel ombouw naar E 10 gaat kosten en wat er nodig is.
Ik weet hoeveel injectoren en pomp kunnen kosten als stuk gaan, maar als dat opgelost kan worden.
Zijn er hier deskundigen die denken een oplossing te weten of hier ervaring mee hebben.

Ook in andere landen loopt dit probleem en als we een oplossing vinden?
Onderdelen van latere types die wel geschikt zijn of software aanpassen, vermoedelijk beide.
Ik heb een zeer slecht lopende 1.6 Fsi klaar staan voor testen, vele Km en die loopt nu zeer slecht.
Leuke test auto en die mag in puin draaien.
Wie heeft voldoende ervaring om een Super 98 gebruiker naar E10 om te bouwen?
En als het lukt hangt het van de kosten af of mensen dit gaan doen of niet.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 okt 2019, 23:24 1 x

Nou...
Beetje onleesbaar 🐿
Wat wil je nu...de FSI in discrediet brengen aan de hand van de E 10 invoering?
Dat kan toch nooit een reële test worden als de FSI nu al niet goed loopt?
En het is toch allang bekend dat er aluminium delen van de hogedrukpomp gaan corroderen door de bio-ethanol .
Er is heus nog wel andere brandstof dan E10
Kom maar eens met foto’s van die lpg A2
Plaats reactie