Flink avontuur! Het inbouwen van LED lampen met eventueel externe drivers (de OSRAM heeft deze gelukkig niet) vergt wel wat geduld om alles netjes op te bergen.
De stelmotoren zijn relatief eenvoudig terug te plaatsen, maar het vergt enige handigheid. Je moet ervoor zorgen dat je de interne behuizing naar je toe trekt en dan kan je de kogel redelijk eenvoudig in de houder terugduwen. De stelmotor moet er voor de APK wel in zitten, anders werkt het stelwieltje niet en daarmee afkeur.
Zoals @DED@2 al heeft gemeld is W5W not a way to go. De wokkels verbranden heel snel. Ik zou ze zo snel mogelijk vervangen door LED varianten of een originele W3W lamp. Veel monteurs weten dit ook niet en zetten er zo een verkeerde versie in. Overigens is het grootlicht een H1 lamp, geen H3. De mooiste kleurtemperatuur is 2700k.
Audi produceert veel van zijn onderdelen niet zelf; alles komt van toeleveranciers (Hella, Bosch, Febi, etc) en krijgt een Audi/VAG logo/sticker. Dezelfde toeleveranciers verkopen de producten als OEM product en daarmee ook Valeo. Overigens de enige fabrikant die de koplampen voor de A2 produceert. Ik zou altijd nieuwe kopen, zeker als je LED wilt gebruiken. Oudere koplampen versterken het strooilicht van de LED lamp (LED heeft per definitie meer strooilicht dan een standaard lamp) met risico op APK afkeur.
Zo, kan je hiermee vooruit?
Led koplampen
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- SaluG
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
@HansJan
Daar kan ik zeker mee vooruit. Hartelijk dank voor je uitgebreide leerzame reactie!
1 ding: ik had het h3 besteld, omdat de oude ook h3 zijn. Bedoelde je dat ik in geval van LED grootlicht voor een H1 fitting moet gaan?
Daar kan ik zeker mee vooruit. Hartelijk dank voor je uitgebreide leerzame reactie!
1 ding: ik had het h3 besteld, omdat de oude ook h3 zijn. Bedoelde je dat ik in geval van LED grootlicht voor een H1 fitting moet gaan?
- HansJan
- Moderator
De H3 lamp is gelijk aan de H1 lamp, maar heeft een draad ipv een aansluiting onderop de lamp. In de Valeo koplamp is de bruine massa draad voor de H1 lamp aangesloten op de voet van de H1 fitting terwijl de paarse plus draad op de lampvoet wordt aansloten. Een H3 lamp is wat dat betreft prima, maar de H1 lamp is zoals het hoort.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- tkosa2
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
De dimlichten, die je het meest gebruikt zijn toch H7?
Je zou dan dus de w3w, de H3 en de H7 lamp door led moeten vervangen, wil je complete unit op LED ombouwen.
Maar grootlicht gebruik ik niet vaak, dus als je wat wilt besparen zou je dan ook alleen H7 en w3w kunnen doen.
En waar het ook om gaat : geeft het inderdaad in donker een veel beter zicht ?
Je zou dan dus de w3w, de H3 en de H7 lamp door led moeten vervangen, wil je complete unit op LED ombouwen.
Maar grootlicht gebruik ik niet vaak, dus als je wat wilt besparen zou je dan ook alleen H7 en w3w kunnen doen.
En waar het ook om gaat : geeft het inderdaad in donker een veel beter zicht ?
- Lucske
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik heb bovenstaande gedaan, alles over naar LED. Er zitten ook nieuwe Valeo units in. Het verschil en de lichtopbrengst zijn enorm vergeleken met de oude (doffe) units!
1.6 BAD | kastellrot
- HansJan
- Moderator
Inderdaad @tkosa2, dimlicht is H7 en zou in principe samen met LED stadslichten voor regulier gebruik moeten volstaan. De H1 lamp voor grootlicht zou een nice-to-have kunnen zijn, voor mij een must-have. Alles of niets
- SaluG
Ik heb een setje koplampen gescoord van een blauwe A2 1.4 tdi bj. 2005. Staat in Dieren.
Tot mijn verbazing zaten er LED dim en grootlichten in. De lampen hadden van die lange grijze "staartjes".
Was de vorige eigenaar misschien een bekende van dit forum?
De lampen werden erg vochtig van binnen, dus gisteren 3 kleine gaatjes geboord aan de onderkant. Vandaag geen vochtproblemen gehad.
Daarnaast zijn ze ook erg dof, dus laat ik ze vanavond polijsten en coaten. Hopelijk zijn ze daarna helemaal goed.
De oude lampen gooi ik op marktplaats, voor het geval ze nog te repareren zijn (had ze vorig jaar laten polijsten en coaten, dus zonde om weg te gooien).
Tot mijn verbazing zaten er LED dim en grootlichten in. De lampen hadden van die lange grijze "staartjes".
Was de vorige eigenaar misschien een bekende van dit forum?
De lampen werden erg vochtig van binnen, dus gisteren 3 kleine gaatjes geboord aan de onderkant. Vandaag geen vochtproblemen gehad.
Daarnaast zijn ze ook erg dof, dus laat ik ze vanavond polijsten en coaten. Hopelijk zijn ze daarna helemaal goed.
De oude lampen gooi ik op marktplaats, voor het geval ze nog te repareren zijn (had ze vorig jaar laten polijsten en coaten, dus zonde om weg te gooien).
- HansJan
- Moderator
Dat is inderdaad een A2 van een forumlid geweest die hem 2 jaar geleden heeft verkocht. De lampen heb ik nog ingebouwd, auto werd hoofdzakelijk door zijn dochter gereden. Was blij met de hoeveelheid licht. Heb de A2 ook nog bekeken, was goed uitgeleefd ... Zonde.
- SaluG
@HansJan
De koplampen zijn gepolijst en gecoat. Licht is super. Puik werk, HansJan!
De blauwe A2 zag er van buiten nog erg goed uit.
Volgens de handelaar van de onderdelen, is de motor doodgegaan doordat de vorige eigenaar er 3 liter olie teveel in hat gedaan.
De koplampen zijn gepolijst en gecoat. Licht is super. Puik werk, HansJan!
De blauwe A2 zag er van buiten nog erg goed uit.
Volgens de handelaar van de onderdelen, is de motor doodgegaan doordat de vorige eigenaar er 3 liter olie teveel in hat gedaan.