Tweety met een peper in zijn bips

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Audi_gekkie

03 nov 2013, 14:01 0 x

Hmmm, geen geheimen meer dus :s hock: :twisted:
Het toeval wil dat mijn bankpas het dit weekend heeft begeven,dus zelfs ik kan niks met mijn pincode :lol:

Maar goed als jullie alles al weten dan gooi ik het roer om. :mrgreen:
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 nov 2013, 19:55 0 x

Hou je wel een 2 zitter over, moet je sturen vanaf de achterbank en heel veeeel tankstops. :mrgreen:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

04 nov 2013, 20:45 0 x

Misschien heeft Audi nog wel een Le Mans dieseltje over?

Afbeelding

Prestaties zijn waarschijnlijk ruim voldoende en je hoeft in ieder geval niet zo vaak te tanken ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

05 nov 2013, 00:04 0 x

Doen we die.
Dat past zonder aanpassingen, maar dan moet Jos er wel een DSG aan koppelen. :lol:
HansJan
Moderator

05 nov 2013, 10:17 0 x

Dit zou niet misstaan in de kofferbak, met mooi zicht op de kleppendeksels via de achterruit! :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
advanced

08 nov 2013, 18:36 0 x

@Audigekkie, Heb je al last van je rug, van al die klappen tijdens het opschakelen? :mrgreen:
" Alleen wrijving geeft glans"
Audi_gekkie

09 nov 2013, 01:39 0 x

Goed onthouden advanced, vandaag was de dag. :D
Eerst naar Jan Los voor een nieuw brandstoffilter.
Om in de taal van Rob Geus (smaakpolitie) te spreken:
Man man man man man, wat was die goor!
Een gitzwart brandstoffilter kwam tevoorschijn. Deze zat er overduidelijk veel te lang in.

Toen naar huis. Even een hapje eten en door naar Dieverbrug waar JB Autoservice (Jos Bruyninckx) zit.
Ik kwam 2 uur eerder dan afgesproken en het was er behoorlijk druk.
Na bijna een half uur wachten begonnen ze aan Tweety.
ECU er uit en vervolgens was het abracadabra voor mij. Er waren wat probleempjes met een programma, maar met een ander uitleesprogramma ging het goed.
Er was goed nieuws, Tweety was niet getuned :D Dat was voor mij niet helemaal duidelijk, omdat ik de auto niet ken en ik veel snellere Audi's gewend was.
In de tussentijd werd de timing van de nokkenassen gecontroleerd.
Deze stond begreep ik op +0.6 en deze is nu op 0.0 gezet.
Na talloze rondjes in de werkplaats, wat kopjes koffie en leuke gesprekken met Jos en de monteurs was het eindelijk zover.

Ik nam plaats naast een monteur die ging test rijden. Ik mocht tijdens het rijden op de laptop op "start" klikken en een logbestand werd gemaakt.
Dit werd gecontroleerd door Big boss Jos. Deze keek veelbelovend en vroeg wat ik er van vond.
Ik zei hem, wat ik eerder de test monteur vertelde: "Het valt mij een beetje tegen". Maar ik zei erbij, dat komt misschien dat ik zelf niet achter het stuur zit. De monteur reed tijdens de test iets van 70km/pu in de 4e versnelling en trok door tot ?km/pu tot tegen 4.000 toeren. Hij trok goed door, maar niet spectaculair.

Ga zelf maar eens rijden zei Jos.
Ik was nog geen 10m weg van het pand van Jos en trapte het gaspedaal tot de bodem.
:s hock: :s hock: :s hock:
Wow wat een power!! Na 300m wist ik het. Tweety was volwassen geworden en veranderd in een slechtvalk!

Jos vertelde mij dat hij (met JB Engineering) gaat voor een koppel die verdeeld is over een groot bereik.
Het is volgens hem niet moeilijk om een enorm koppel te bereiken in een piek, waardoor een echt wauwwww gevoel bereikt wordt. Echter daarna heeft de motor niet veel meer te zeggen en dit is ook nog een niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor.

Op de terugweg heb ik helaas niet optimaal gebruik kunnen genieten van de extra paarden en koppel, want het was druk op de weg.
Ik merkte wel dat de motor rustiger liep en veel soepeler lagere toeren aan kan.

Ik kan alle dieselrijders dit van harte aanbevelen.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

09 nov 2013, 09:45 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Goed onthouden advanced, vandaag was de dag. :D
Een gitzwart brandstoffilter kwam tevoorschijn. Deze zat er overduidelijk veel te lang in..[/quote]

Het brandstoffilter was toch niet zo zwart als bij dit topic:

http://www.audi-a2.nl/nieuw-brandstoffi ... t2157.html

Ontopic: Tunen doe je toch voor een lager verbruik, niet voor de PK's/Nm's ... ;)
Het rustiger lopen heeft waarschijnlijk het meest met de timing te maken die meteen goed gezet is.

Voor het echte testen een rustige dag uitzoeken, of even naar Duitsland op de autobahn gaan ... 8-)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
advanced

09 nov 2013, 11:35 0 x

Goed dat je tevreden bent! Ik heb dit destijds met de A4 ook gedaan, de verbetering in het gehele toerenbereik is veel beter; had in een ibiza gereden, waarbij het vermogen ineens kwam en dan slaat bijna het stuur uit je hand bij volgas wegrijden. JD is inmiddels een begrip in VAG land

Soms heb ik weleens spijt dat ik geen TDI heb genomen i.p.v. een benzine Met de TDi is het tunen zo veel makkelijker om tot een hoger koppel te komen.
" Alleen wrijving geeft glans"
DitchA2

09 nov 2013, 22:29 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Goed onthouden advanced, vandaag was de dag. :D
Een gitzwart brandstoffilter kwam tevoorschijn. Deze zat er overduidelijk veel te lang in.

Toen naar huis. Even een hapje eten en door naar Dieverbrug waar JB Autoservice (Jos Bruyninckx) zit.
Ik kwam 2 uur eerder dan afgesproken en het was er behoorlijk druk.
Na bijna een half uur wachten begonnen ze aan Tweety.
ECU er uit en vervolgens was het abracadabra voor mij. Er waren wat probleempjes met een programma, maar met een ander uitleesprogramma ging het goed.
Er was goed nieuws, Tweety was niet getuned :D Dat was voor mij niet helemaal duidelijk, omdat ik de auto niet ken en ik veel snellere Audi's gewend was.
In de tussentijd werd de timing van de nokkenassen gecontroleerd.
Deze stond begreep ik op +0.6 en deze is nu op 0.0 gezet.
Na talloze rondjes in de werkplaats, wat kopjes koffie en leuke gesprekken met Jos en de monteurs was het eindelijk zover.

Ik nam plaats naast een monteur die ging test rijden. Ik mocht tijdens het rijden op de laptop op "start" klikken en een logbestand werd gemaakt.
Dit werd gecontroleerd door Big boss Jos. Deze keek veelbelovend en vroeg wat ik er van vond.
Ik zei hem, wat ik eerder de test monteur vertelde: "Het valt mij een beetje tegen". Maar ik zei erbij, dat komt misschien dat ik zelf niet achter het stuur zit. De monteur reed tijdens de test iets van 70km/pu in de 4e versnelling en trok door tot ?km/pu tot tegen 4.000 toeren. Hij trok goed door, maar niet spectaculair.

Ga zelf maar eens rijden zei Jos.
Ik was nog geen 10m weg van het pand van Jos en trapte het gaspedaal tot de bodem.
:s hock: :s hock: :s hock:
Wow wat een power!! Na 300m wist ik het. Tweety was volwassen geworden en veranderd in een slechtvalk!

Jos vertelde mij dat hij (met JB Engineering) gaat voor een koppel die verdeeld is over een groot bereik.
Het is volgens hem niet moeilijk om een enorm koppel te bereiken in een piek, waardoor een echt wauwwww gevoel bereikt wordt. Echter daarna heeft de motor niet veel meer te zeggen en dit is ook nog een niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor.

Op de terugweg heb ik helaas niet optimaal gebruik kunnen genieten van de extra paarden en koppel, want het was druk op de weg.
Ik merkte wel dat de motor rustiger liep en veel soepeler lagere toeren aan kan.

Ik kan alle dieselrijders dit van harte aanbevelen.[/quote]

Even een vraagje over een ander topic die ik van jou gevonden heb, dat EGR verhaal, heb je daar ook naar laten kijken of heb je nog steeds het slangetje afgekoppeld met een schroef? Ik wil namelijk ook mijn EGR afdoppen, maar als het bij jou zo goed werkt met de chip (want die heb ik al) dan is dat makkelijker opgelost.

Greetz,
Ditch

Enne, heel veel plezier met die peper in zijn reet! :mrgreen:
Plaats reactie