Koelvloeistof verbruik na chip tuning
Geplaatst: 03 okt 2014, 20:59
Misschien herinneren jullie je mijn vraag over koelvloeistof gebruik van een jaar geleden. Ik moest n.l. regelmatig bijvullen, maar kon geen lek ontdekken. Ik heb het system afgeperst op 1 bar en een nieuwe dop voor het reservoir gepaatst, maar het verbruik nam alleen maar toe. De laatste keer al 0.5 l op 500 km. Ik merkte toen ook op, dat de rand van het koelvloeistof reservoir nat was. De motorolie was echter steeds hetzelfde: zwart.
Het werd me steeds duidelijker: lekker koppakking!
Misschien is het vreemd dat ik vanuit Nijmegen bij JB Autoservice in Dieverbrug terecht kwam, maar een logeerpartij bij vrienden in Uffelte en mooi fietsweer, was het geen straf daar naar toe te rijden.
Jos constateerde meteen een lekke koppakking en heeft gereviseerde (gevlakt en afgeperst) koppen voor de A2 op de plank liggen. Omdat tegelijkertijd forumlid @fredA2 met de voordelen van chiptuning als onderwerp verscheen, heb ik met Jos e.e.a besproken. Hij kon de EGR-klep afsluiten, de katalisator weghalen en de software aanpassen in een paar uur tijd. Dat heb ik toen maar laten doen. De resultaten zijn verrassend! De motor loopt veel soepeler, heeft veel meer vermogen (minstens 30kp!!) en zou zuiniger moeten gaan lopen, ervan uitgaand dat de rijstijl hetzelfde blijft. Dit laatste vergt wel wat discipline. We zullen het merken.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de resultaten.
Het werd me steeds duidelijker: lekker koppakking!
Misschien is het vreemd dat ik vanuit Nijmegen bij JB Autoservice in Dieverbrug terecht kwam, maar een logeerpartij bij vrienden in Uffelte en mooi fietsweer, was het geen straf daar naar toe te rijden.
Jos constateerde meteen een lekke koppakking en heeft gereviseerde (gevlakt en afgeperst) koppen voor de A2 op de plank liggen. Omdat tegelijkertijd forumlid @fredA2 met de voordelen van chiptuning als onderwerp verscheen, heb ik met Jos e.e.a besproken. Hij kon de EGR-klep afsluiten, de katalisator weghalen en de software aanpassen in een paar uur tijd. Dat heb ik toen maar laten doen. De resultaten zijn verrassend! De motor loopt veel soepeler, heeft veel meer vermogen (minstens 30kp!!) en zou zuiniger moeten gaan lopen, ervan uitgaand dat de rijstijl hetzelfde blijft. Dit laatste vergt wel wat discipline. We zullen het merken.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de resultaten.