HOE DAN!

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 jul 2018, 19:20 1 x

Hoe dan...... Vrij veel vaak gehoord hier in huize, voornamelijk achter de Playstation.
Ja, en?
Nou ik heb nu dus een TDI ATL, 90 PK dus. Dit ding is zo achterlijk snel dat ik er dus een beetje wiebelig van wordt. Mijn AMF Arosa ging best wel oké, maar dit is dus van een andere orde. Het geluid is ook niet zoals een AMF, maar veel "bronstiger" (ahum). Het gevoel bekruipt mij dat 'ie misschien wel "gechipped" is..... Alleen, hoe kom ik daar achter? Ik heb een OBD reader, en daar zie ik niks op. De EGR staat niet op non actief, wat een aanwijzing zou kunnen zijn, immers wordt die vaak meegenomen bij een chipkuur. Is het met VCDS te zien, of kunnen alleen "tuners/chippers" het achterhalen, of, dat kan ook nog, is een standaard ATL gewoon een monster?
HOE DAN!!?..... Van die dingen dus.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jul 2018, 19:50 0 x

Als je het echt wilt weten, moet je 'm op de rollenbank zetten. De mijne bleek op de rollenbank voorafgaand aan het chippen 94 pk en 250 Nm te leveren. Het chippen is overigens niet gelukt toen, waarschijnlijk omdat de turbo nog niet helemaal goed regelde en er noodloop ontstond.

Inmiddels heb ik al heel wat km's volgas een caravan de berg op gesleurd, zonder dat noodloop optrad. Nu regelt de turbo dus prima, maar de behoefte om te chippen is er niet meer... Ja, die ATL is wel monsterlijk krachtig.

Alternatief: laat een tuner de ECU uitlezen - dat kan via de OBD-poort - en die moet kunnen zien of het kenveld standaard waarden bevat of aangepaste.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

04 jul 2018, 22:25 0 x

Peter,
Jij kan toch ook je blowerdruk laten verschijnen op je motor " info centrum" in de vorm van een oude smartphone?
Spits wil ook vast wel zo' n leuk motor info centrum en dan kunnen jullie aan het verschil in blowerdruk ook konklusie's trekken....
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jul 2018, 23:34 0 x

Ja, een beetje meer turbo-boost dan normaal (1.3 bar overdruk) zou een indicatie zijn van tuning.
Dus @Spits , laat eens weten wat jij meet!
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 jul 2018, 23:43 0 x

Ik dacht altijd dat een gechipte ATL rond de 1.7 bar zat, dus 0,7 overdruk?

Ik zal ook eens meten voor de gein. If uutlezen
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jul 2018, 09:16 0 x

Bij rustig 120 km/u kruisen zit ik al rond die 0,7 bar overdruk (1.7 bar absoluut), dus als dat je maximum is, mis je en hoop power.

Tuning zie je overigens beter aan de gevraagde druk (VCDS meetwaardeblok 11) dan aan de (met smartphone bijv.) gemeten werkelijk geleverde druk. Ik heb wel grafiekjes gemaakt, waarin toerental, gevraagde druk, duty cycle van de N75 en geleverde druk staan. Daarin komt 2.3 tot 2.4 absolute druk als maximum voor. Ik kan zo de spec niet meer vinden, maar ik weet dat dit de correcte waarde af fabriek is.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

05 jul 2018, 09:49 0 x

Oké dan👍. Dank voor de toelichting.
Ik zal eens kijken met vcds wat de mijne doet.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

05 jul 2018, 10:54 1 x

Thanx voor de reacties Heren!

Goed, ik zal van de week eens een collega vragen die nog zo'n dongel ELM ding heeft liggen.
Met "Torque" app en android foon is het dan misschien mogelijk de turbo druk te bekijken. Met het Autel OBD reader apparaat die ik zelf heb lukt dat niet. Is ook maar een basic apparaat, voornamelijk om foutcodes uit te lezen en eventueel te wissen.

Straks trouwens voor het eerst even een langere afstand rijden met de nieuwe aanwinst.
Had eigenlijk eerst nog een reservewiel/thuiskomer willen kopen........ maar goed, eigenwijs zijn heeft ook zo z'n charmes.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jul 2018, 11:19 0 x

Met Torque (lite) op een Android toestel kun je zeker de actuele turbodruk (Vacuum-Boost) aflezen. Als je (motor op bedrijfstemperatuur) bij 2.000 tpm volgas geeft, mag je 1,3 à 1,4 bar overdruk verwachten.
Toen mijn turbo nog niet lekker druk terugregelde, leidde volgas bij 120 km/u snel tot te hoge turbodruk en dus noodloop. Motor afzetten en opnieuw starten is dan de oplossing.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 aug 2018, 12:38 2 x

Nog even terugkomende op dit draadje.
Mijn ATL was dus niet ge-chipped/tuned/re-mapped of hoe je 't wil noemen....
Nu dus wel, na een bezoek van Timmus.
Als je denkt dat je AMF, BHC, ATL snel genoeg is dan klopt dat, maar na een pepkuurtje is het echt niet normaal meer.
Eigenlijk is het te gek voor woorden. Uiteraard kan je nog gewoon rustig blijven rijden, immers bepaal je als bestuurder zelf wat de stand van je gaspedaal is.
De power komt er nog even vroeg in als normaal, alleen wel een stukje sterker. Het vermogen wordt ook langer vast gehouden in de hogere 3000+ toeren ("hoog"; ieze diezel motor broer).

Waarom ik nog even reageer is dat ik dus tevreden ben over deze kuur, uitgevoerd door Timmus.
Mocht je dit nu ook willen voor je AMF, BHC, ATL, neem dan nu contact op met Timmus, nu hij nog in Nederland is.
Voor een zeer nette prijs (welke ik niet zeg, want dat moet je met hem afspreken) gaat je TDI van wolf naar weerwolf....
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Plaats reactie