FSi en tuning

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

27 okt 2018, 19:25 2 x

FSi en tuning.
Er is niet zoveel bekend op het Nederlandse forum over tuning van FSi , dus ben ik een beetje wezen zoeken op het Duitse forum en dat kwam ik e.e.a tegen,een ware soap:
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... ng/?page=9

Kort samengevat zijn er een aantal FSi rijders naar een tuner gegaan en die heeft geprobeerd met een beschikbare FSi er meer uit te persen en diverse test op de rollenbank gedaan.
A2BA07BB-C66E-4BB0-AA39-0211502DEEAB.png
A2BA07BB-C66E-4BB0-AA39-0211502DEEAB.png (617.24 KiB) 8604 keer bekeken
Dit was de uitslag.
Niet indrukwekkend meer vermogen, wel wat meer koppel in het onderste toerengebied.
Ben benieuwd met wat voor resultaten @Altvantage
straks aankomt.
Er is wel een mooi “ software update pakket “uit ontstaan,

1 wat tot nu toe niet kon bij de A2 en wat wel voor de A3 beschikbaar was , Het “ schichtladebetrieb” uitschakelen, dat is een bijzondere verhouding benzine/ lucht waarbij de lucht wervelend in de motor komt dmv een soort extra gasklep. De bediening van de klep geeft nog wel eens problemen en de reparatie is duur. Bij ons geeft het tot nu toe geen problemen, (meer)ik laat hem lekker zitten. In het toerengebied 2000-3000 Omw. rij je dan super zuinig.Weghalen kan als nadeel hebben dat er koolafzettingen op de injector en andere delen boven in de verbrandingsruimte komen bij draaien met weinig toeren.
2 Een nokkenas optimalisering , de FSi heeft een verstelbare inlaat nokkenas en het blijkt dat door software aanpassing betere prestaties mogelijk zijn.Vooral het koppel in het lagere toerengebied(= meer trekkracht) is voor verbetering vatbaar.
3uitschakeling EGR , indien gewenst kan de EGR dicht geprogrammeerd worden
4 labda sonde uitprogrammeren,indien gewenst,schijnt allemaal te kunnen en dan ook nog Apk goedgekeurd worden,
5 de koelwater temperatuur terug brengen van 108 graden naar 90 graden, softwarematig , dat is het stukje waar ik wel interesse in heb. Persoonlijk vindt ik die 108 graden een onnodige thermische belasting van de motor, er hoeft maar iets te gebeuren of de overdruk klep gaat open. En bij volgas werkt de motor nu ook al met 90graden
Dit is in het kort waar het draadje “Unfreiwilliges FSi tuning” over gaat,er staat nog veel meer in, hoe de motor na de tuning klinkt , waarom er niet meer pk ‘s uit geperst kunnen worden( pingelen)
De Tuner heet Proboost uit Stuttgart en een simpel pakket kost€300 . De Ecu kan ook opgestuurd worden.
Ik hoop dat Altvantage zijn bolide straks ook op de rollenbank zet dan hebben we wat vergelijkingsmateriaal😀
Gebruikersavatar
thk
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:17
Locatie: Heusden
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 okt 2018, 12:53 0 x

Ben ook wel benieuwd wat http://www.proboost-engineering.de/kontakt/ doet met de ECU van een FSI en de lange termijn ervaringen.
Plaats reactie