Radiator afscherming

"Hot topics" A2-freun.de en A2oc.net
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

20 jan 2011, 00:52 0 x

Hallo A2-ers,
Naar aanleiding van een thread bij de Germanen over de opwarmtijd van de motor in de winter,
heb ik vandaag ook even een stuk karton van 50x50 cm voor de radiator geschoven. Vroegah moest
bijv. een 2cv ook een hoesje voor de grill. Maar een moderne A2? Toch eens geprobeerd en ik moet zeggen dat de motor een heel stuk sneller op bedrijfstemp. was. Keurig op 90 graden. Voor wie de Duitse thread wil doorlezen: http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=39647
Overigens reed ik in Leeuwarden even achter een mooie donkere 1.2TDi 3L, misschien dat Gompie
daar sneller warm van werd? :D , een auto is ook maar een mens!
Warme groeten, Gomp
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

20 jan 2011, 11:23 0 x

Ik had de Germaanse thread eerder al gezien en inderdaad ook overwogen om zo'n plaat te plaatsen. Omdat we maar weinig rijden, heb ik het nog niet uitgevoerd. Als ik het goed zag, kun je de plaat praktisch het hele jaar laten zitten, zo weinig koeling is zelfs voor de benzinemotor benodigd (tenzij hoogzomer, bergen, aanhanger, file etc.). Mooi dat het werkt bij Gompie!
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jan 2011, 13:07 0 x

Hallo,
Uit technisch oogpunt gezien zou het niet zo zijn dat door het plaatsen van een afdekking voor de raditeur de motor eerder op bedrijfstemperatuur komt!
Door de werking van de thermosstaat is het immers zo dat indien deze is gesloten (koude toestand) de koelcirculatie alleen plaats vind door het motorblok en de radiateur op dat moment geen deel uitmaakt van het circuit (dus het zou niet uit mogen maken wel of geen afdekking).
Pas na openen van de thermosstaat wordt de radiateur bij het circuit betrokken.

Indien (zoals Gompie) stelt zijn motor toch eerder opwarmt met een afdekking voor de radiateur dan is de meest waarschijnlijke verklaring dat zijn thermosstaat reeds defect is en de radiateur al bij koude toestand deel uitmaakt van het circuit.

Het is wel zo dat indien de motor geheel op bedrijfstemperatuur is en bij zeer extreme kou een afdekking voor de radiateur kan bijdrage tot het op juiste temperatuur houden van de motor, maar normaal gesproken moet dit in Nederland niet nodig zijn!


Theo
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

20 jan 2011, 16:53 0 x

[quote="Thck"]Indien (zoals Gompie) stelt zijn motor toch eerder opwarmt met een afdekking voor de radiateur dan is de meest waarschijnlijke verklaring dat zijn thermosstaat reeds defect is en de radiateur al bij koude toestand deel uitmaakt van het circuit.[/quote]

Dat heb ik mij ook afgevraagd, Theo. In die thread wordt daar ook over gediscussieerd. Maar hoe snel warmt zo'n BBY op bij zeg 4 graden en rustige rijstijl met de kleine kringloop? Normaal was na zo'n 4 km de motor op 75 graden. Gister was het 4 graden,koude motor, na 2 km rustig stadsverkeer al dik 80 graden en al ras 90. Een thermostaat is of heel of defect toch, of kan hij ook blijven hangen?
Zal zaterdag es vragen als ik bij de garage ga sleutelen om de achterbumper te "dementeren" zodat ik hopelijk de lekkage kan verhelpen.
't Lijkt er wel op dat de gaatjes in de koplampen hun werk doen, nogmaals bedankt daarvoor Theo. Groeten, Gompie
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jan 2011, 17:05 0 x

In principe is de thermosstaat inderdaad heel of defect, een tussenweg is er normaal gesproken niet. De constructie is ook zo dat indien deze defect is hij open blijft staan zodat er geen schade aan de motor kan ontstaan (door oververhitting).

V.w.b. de opwarmperiode, dit is moelijk te zeggen, hier zijn toch een aantal factoren van invloed zoals rijstijl, soort rit (kort met veel stoppen en schakelen of vrij snel de snelweg op en vlot in de hoogste versnelling) uiteraard de buitentemperatuur etc.

Je kunt de opwarmtijd wel wat beïnvloeden door m.n. bij koude de rijstijlwat aan te passen en eerder op te schakelen (eigenlijk iets te voreg) zodat de motoer wat "harder" moet werken waardoor deze dan weer sneller op bedrijfstemperatuur komt.

Theo
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

20 jan 2011, 19:01 0 x

Hallo,
Mijn karretje is zomer of winter, extreem koud of extreem warm altijd na ongeveer 5 km op temperatuur. Ook afgelopen jaar in de Zwitserse bergen maakte het geen verschil. Buiten was het bijna 30 graden zwaar helling trekken en die meter kwam niet boven de 90 graden dus wat zo'n plaat er dan toe doet weet ik niet. Dan klopt er ergens iets niet is mijn mening!

Sjors
Gebruikersavatar
mister
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 okt 2010, 21:13

20 jan 2011, 23:56 0 x

Als je Climate Control hebt, moet je is een keertje dit uitzetten bij koude motor. Je zult merken dat motor sneller op temperatuur komt. Dit heb ik dan mogen ervaren tenminste.

De verwarming neemt ook veel warmte af van de motor. Naarmate de motor warmer wordt zie ik in mijn display van de CC dat de aanjager harder begint te draaien. Ik heb wel is momenten dat ie op stand 10 staat. Ik heb hem op automatisch 22 graden staan.

Dan duurt het idd wat langer voordat motor op bedrijfstemperatuur is. Maar binnen is het wel lekker warm en ruiten condens vrij...
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

21 jan 2011, 00:17 0 x

[quote="mister"]Dan duurt het idd wat langer voordat motor op bedrijfstemperatuur is. Maar binnen is het wel lekker warm en ruiten condens vrij...[/quote]

Ik heb altijd eerst de CC aanstaan, vanwege eerder genoemde lekkage vaak vochtige ruiten. Als ik dat
zaterdag gefikst heb, (ontluchtingskleppen vervangen en afkitten) kan ik eens experimenteren met en zonder CC, met en zonder karton...
Groeten, Gompie
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

21 jan 2011, 11:36 0 x

Met en zonder verwarming in de cabine maakt inderdaad duidelijk verschil in het opwarmen van de motor. Als ik korte stukjes (<10 km) alleen in de auto zit, laat ik vaak de kachel een tijd uit om de motor sneller op temperatuur te hebben. De kachel doet het daarna eens te beter 8-)

Ik ben het met de redenatie van Theo eens, de radiateur zou bij koude motor (thermostaat dicht) nog niet doorstroomd mogen worden. Maar dan nog kan de koude rijwind voor behoorlijk wat warmteafvoer zorgen. Daar zal het effect van de extra afdekking m.i. deels in zitten.

Bovendien denk ik dat bij mij en mogelijk ook bij Gompie de thermostaat wat slip heeft waardoor het opwarmen langer duurt; zo'n 7-8 km moesten het deze week wel zijn tot 90 graden. Met de vorst en zeker met de kachel aan was het soms >10 km tot er betrouwbaar 90 graden werd aangegeven. De Golf met zijn (qua ontwerp stokoude) 1800 ADZ verbruikte weliswaar de helft meer benzine maar was daarvoor ook de helft sneller warm :o

Mijn temperatuurmeter in het dashboard heeft wel de bekende kuren en valt soms ineens terug tot 60 graden terwijl de motor gewoon warm is. Ik zou de temperatuur dus eigenlijk per diagnose moeten uitlezen, maar die staat nog op de verlanglijst.
Gebruikersavatar
VerA2
Berichten: 113
Lid geworden op: 10 sep 2010, 22:19
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2011, 01:00 0 x

Hmm, ik vind de motortemperatuur ook wat tegenvallen. Mijn M3 was wat dat betreft veel beter. Garagedeur open, starten, naar buiten rijden, na 100m de rotonde driekwart, naar drie en vier schakelen met maximaal 4000 toeren dan een blik op de watertemperatuur en die stond dan al bijna vertikaal! Kijk bij BMW hadden en hebben ze dat goed voor elkaar, heel weinig water in het blok dus razendsnel op temperatuur. Vergis je niet, de motor is dan nog lang niet op temperatuur hoor. Er zat ook een olietemperatuurmeter in en die had toch wel een kilometertje of 6 nodig voordat de 70 graden bereikt was (dan mag je pas meer dan 4000 toeren maken). Dan duurde het nog wel een 5 kilometer totdat de olie 80 graden was. Maar ja, dan kon je ook beginnen met stampen hoor, 15 jaar oud, 134.000 kilometer gelopen en nog nooit een thermostaat vervangen.
De A2 heeft toch wel een kilometertje of 7 nodig voordat de watertemperatuur de 90 graden bereikt en dat vind ik toch wel erg lang hoor.
Verder houdt hij de temperatuur wel goed constant dus echt kapot is hij nog niet maar ik ga hem toch binnen enkele maanden (als ik een keertje tijd heb) vervangen.
Plaats reactie