Op het Engelse forum is er iemand die een 6 Bak in een FSI heeft gebouwd en volgens zeggen een "straight bolt in job"........ Met hier en daar een haak en een oogje.
Misschien interessant voor de FSI ers onder ons.
Het onderwerp is pas gestart en er zijn nog vragen over de bak verhoudingen.
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ost-389775
A2 FSI 6-Bak (waarschuwing; Engels...)
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dit zijn de” normale” overbrengverhoudingen van de FSI:
En dit zijn de overbreng verhoudingen van de VWGolf 6 bak:
Wat nog ontbreekt is de reductie van het differentieel bij de Bak van de Golf.Ik denk dat die reductie nog iets groter is dan bij de A2 FSI omdat de auto wat zwaarder is en de bandomtrek aanzienlijk groter.
Reductie bij de A2 FSi 3,933:1
Je krijgt met de 6 bak van de Golf dus met de 6e wel een extra reductie,wat wel prettig is bij 130 km/h en meer. Maar ja met 100km/h zie ik er nietveel voordeel in.
Dan zit je ook met een 5 bak nog in het schichtladung betrieb ( = extra zuinig)
En dit zijn de overbreng verhoudingen van de VWGolf 6 bak:
Wat nog ontbreekt is de reductie van het differentieel bij de Bak van de Golf.Ik denk dat die reductie nog iets groter is dan bij de A2 FSI omdat de auto wat zwaarder is en de bandomtrek aanzienlijk groter.
Reductie bij de A2 FSi 3,933:1
Je krijgt met de 6 bak van de Golf dus met de 6e wel een extra reductie,wat wel prettig is bij 130 km/h en meer. Maar ja met 100km/h zie ik er nietveel voordeel in.
Dan zit je ook met een 5 bak nog in het schichtladung betrieb ( = extra zuinig)
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Zo!
Dat is een aanzienlijk grotere eind reductie!
Dan ben ik toch bang dat het Engelse forum lid er niet veel mee opgeschoten is.
Alle versnellingen een stuk korter dan voorheen .
Wel een zesde versnelling maar niet veel verschil met de vroegere 5e versnelling.
Totale vertraging nieuwe bak in de 6e: 0,71x4,59= 3,21
Totale vertraging oude bak in de 5e. : 0,81x3,93= 3,18
Dat is een aanzienlijk grotere eind reductie!
Dan ben ik toch bang dat het Engelse forum lid er niet veel mee opgeschoten is.
Alle versnellingen een stuk korter dan voorheen .
Wel een zesde versnelling maar niet veel verschil met de vroegere 5e versnelling.
Totale vertraging nieuwe bak in de 6e: 0,71x4,59= 3,21
Totale vertraging oude bak in de 5e. : 0,81x3,93= 3,18
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
@jaapje, 'tis ook maar wat je wil. Voor het zuinig rijden hoef je 't dus niet te doen, maar als je 't leuk vind om een 6 Bak te hebben dan kan het.
Overigens ben ik niet heel erg thuis in de benzine A2's...... 'tis hier neergezet voor de geïnteresseerden (Aart vin 't wel leuk geloof ik )
Overigens ben ik niet heel erg thuis in de benzine A2's...... 'tis hier neergezet voor de geïnteresseerden (Aart vin 't wel leuk geloof ik )
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- eekhoorntje
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik heb op mijn BBY een 6 bak, meer schakelen en @Jaapje heeft 100% gelijk!
Als je dikkere banden op je Telefoon velgen doet, geen 175 maar de 185/65/15 banden behaal je meer toeren reductie en resultaat.
Als je dat teveel vind, 175/65/15 hoorde er onder maar kans op velg rand schade is dan groter.
Een 185/60/15 zou voor mensen met hoogte vrees ook kunnen.
Wel heb ik in de extra hoge 185/65/15 banden een extra hoge banden spanning van 2.8 Bar... want anders gaat deze bij 2.1 tot 2.4 rollen en zwabberen! Dat is vooral in scherpe snelle bochten gevaarlijker, en met hogere spanning rij je zuiniger en door de hoge dikke banden nog redelijk comfortabel.
En mijn 6 bak, eens maar nooit meer, volgende keer een Automaat, ik twijfel over de nieuwere 4 bakken of de oude 3 Bak van de eind vorige eeuw Polo die je vaak voor €50,- kunt meenemen!
Vergeet dan niet het pookje en dat rijd geweldig..... 2 pedalen en nooit meer schakelen, word gedaan!
Als je dikkere banden op je Telefoon velgen doet, geen 175 maar de 185/65/15 banden behaal je meer toeren reductie en resultaat.
Als je dat teveel vind, 175/65/15 hoorde er onder maar kans op velg rand schade is dan groter.
Een 185/60/15 zou voor mensen met hoogte vrees ook kunnen.
Wel heb ik in de extra hoge 185/65/15 banden een extra hoge banden spanning van 2.8 Bar... want anders gaat deze bij 2.1 tot 2.4 rollen en zwabberen! Dat is vooral in scherpe snelle bochten gevaarlijker, en met hogere spanning rij je zuiniger en door de hoge dikke banden nog redelijk comfortabel.
En mijn 6 bak, eens maar nooit meer, volgende keer een Automaat, ik twijfel over de nieuwere 4 bakken of de oude 3 Bak van de eind vorige eeuw Polo die je vaak voor €50,- kunt meenemen!
Vergeet dan niet het pookje en dat rijd geweldig..... 2 pedalen en nooit meer schakelen, word gedaan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
We de doen het voor Aart.... zeg maar...
Mijn interesse heeft ook nog steeds want ik miste de 6 bak wel bij de FSI , maar om nu al het werk te doen en dan nagenoeg geen verschil te hebben?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de eigen bak voorzien van een zesde versnelling. Zoals bij het Engelse YouTube filmpje van de jongens van Stealth- racing.
Dan krijg je echt een FSI die op de snelweg alles aankan en een motor die lekker rustig is.
En 🐿de FSI heeft een wat grotere differentieel reductie en meer motorvermogen waardoor het terugschakelen in de praktijk bijna nooit nodig zal zijn. Dus ja het zou een mooie aanvulling kunnen zijn.
Mijn interesse heeft ook nog steeds want ik miste de 6 bak wel bij de FSI , maar om nu al het werk te doen en dan nagenoeg geen verschil te hebben?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de eigen bak voorzien van een zesde versnelling. Zoals bij het Engelse YouTube filmpje van de jongens van Stealth- racing.
Dan krijg je echt een FSI die op de snelweg alles aankan en een motor die lekker rustig is.
En 🐿de FSI heeft een wat grotere differentieel reductie en meer motorvermogen waardoor het terugschakelen in de praktijk bijna nooit nodig zal zijn. Dus ja het zou een mooie aanvulling kunnen zijn.