Mijn andere auto's...
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De Monza loopt eigenlijk op 98, maar ik tank om en om 98 en 95. Blok en de ontsteking is er niet zo gevoelig voor, In voorkomend noodgeval kan ik zelfs op 91 rijden (dan noet ik een speciaal stekkertje onder de motorkap omdraaien). En ik gooi er altijd loodvervanger bij, die ook de "veroudering" van de benzine tegen gaat. Als ik rij doe ik 1 op de 3 tankbeurten een beetje loodvervanger erin (net zoals bij de Kadett). Het blokje van de Kadett heeft het sowieso nodig (1981), maar het blok van de Monza zit net in het grensgebeid, waarin Opel hardere klepzetels ging gebruiken (midden 1985). Nou staan de CIH blokken en koppen van Opel bekend om hun robuustheid als het om op loodvrije brandstof rijden gaat, maar voor de zekerheid....
Oh ja, de Monza heeft injectie, LE-jetronic van Bosch. Dat is de opvolger van de L-jetronic injectie. Mijn injectoren hebben ook geen afzonderlijke afsluitweerstanden meer.
Oh ja, de Monza heeft injectie, LE-jetronic van Bosch. Dat is de opvolger van de L-jetronic injectie. Mijn injectoren hebben ook geen afzonderlijke afsluitweerstanden meer.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mijn Golf GTI 16V is een KE-jetronic (katalysator), mag dus alleen loodvrije benzine in. Er zit ook een pingelsensor op voor
het aanpassen van de ontsteking bij gebruik van normale benzine.
De sturing van de injectoren gebeurt via de brandstofdruk, ik heb dus geen magneetklepjes op de injectoren zitten.
Voor de in/uitlaatkleppen ben ik niet zo bang, maak me meer zorgen over eventuele vervuiling van het brandstofsysteem
bij gebruik van benzine met bio-ethanol. (Euro 95). Doe er uit voorzorg toch maar 98 RON benzine in ...
het aanpassen van de ontsteking bij gebruik van normale benzine.
De sturing van de injectoren gebeurt via de brandstofdruk, ik heb dus geen magneetklepjes op de injectoren zitten.
Voor de in/uitlaatkleppen ben ik niet zo bang, maak me meer zorgen over eventuele vervuiling van het brandstofsysteem
bij gebruik van benzine met bio-ethanol. (Euro 95). Doe er uit voorzorg toch maar 98 RON benzine in ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
Hetzelfde injectiesysteem dus als in de cabriolet. Heb jij dan ook een "spinnenkop" ? Ik heb er bij Golfjes eigenlijk nooit op gelet.
Het schijnt ook, dat de motoren met KE-jetronic met RON98 (of hoger, want in Duitsland kan je zelfs RON101 krijgen) betere prestaties geven. Als ik binnenkort naar Duitsland gaat met haar, dan zal ik haar daar eens mee verwennen. Kijken wat het doet
Het schijnt ook, dat de motoren met KE-jetronic met RON98 (of hoger, want in Duitsland kan je zelfs RON101 krijgen) betere prestaties geven. Als ik binnenkort naar Duitsland gaat met haar, dan zal ik haar daar eens mee verwennen. Kijken wat het doet

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Rinus"]Hetzelfde injectiesysteem dus als in de cabriolet. Heb jij dan ook een "spinnenkop" ? Ik heb er bij Golfjes eigenlijk nooit op gelet.
[/quote]
Ik heb er inderdaad een "spinnekop" in de auto zitten.
Ik heb even een foto van het internet geleend:

De auto start en draait goed, heeft alleen in het begin even moeite met snel op toeren komen (1 a 2 minuten)
Ik heb zelf in het verleden een golf 1800 gehad met een vergelijkbaar injectiesysteem, heb daar nog steeds
goede herinneringen aan (veel trekkracht bij lage toeren/relatief zuinig).
Ook toen al goed letten op het onderhoud: op tijd brandstoffilter vervangen/reiniger 1x per jaar door de benzine.
Storingzoeken is lastig bij dit systeem, zomaar ergens aan draaien kan de boel flink ontregelen.
De monteurs die met dit injectiesysteem overweg kunnen gaan nu zo langzamerhand met pensioen ...
Is 101 RON benzine alleen in Duitsland te krijgen, wat is daar de reden van?

Ik heb er inderdaad een "spinnekop" in de auto zitten.
Ik heb even een foto van het internet geleend:

De auto start en draait goed, heeft alleen in het begin even moeite met snel op toeren komen (1 a 2 minuten)
Ik heb zelf in het verleden een golf 1800 gehad met een vergelijkbaar injectiesysteem, heb daar nog steeds
goede herinneringen aan (veel trekkracht bij lage toeren/relatief zuinig).
Ook toen al goed letten op het onderhoud: op tijd brandstoffilter vervangen/reiniger 1x per jaar door de benzine.
Storingzoeken is lastig bij dit systeem, zomaar ergens aan draaien kan de boel flink ontregelen.
De monteurs die met dit injectiesysteem overweg kunnen gaan nu zo langzamerhand met pensioen ...
Is 101 RON benzine alleen in Duitsland te krijgen, wat is daar de reden van?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]
Is 101 RON benzine alleen in Duitsland te krijgen, wat is daar de reden van?[/quote]
Mijn mening is dat de motoren in Duitsland soms topprestaties moeten leveren door de limietloze snelheden die op sommige autobahnen gelden.
Is 101 RON benzine alleen in Duitsland te krijgen, wat is daar de reden van?[/quote]
Mijn mening is dat de motoren in Duitsland soms topprestaties moeten leveren door de limietloze snelheden die op sommige autobahnen gelden.
- Rinus
Gisteren binnengekomen..

Andere remklauwen (Gebruikt exemplaar Girling) voor de cabrio. Tesamen met nieuwe schijven (oude waren iets krom) en blokken moet tie straks weer retestrak remmen.
Andere remklauwen (Gebruikt exemplaar Girling) voor de cabrio. Tesamen met nieuwe schijven (oude waren iets krom) en blokken moet tie straks weer retestrak remmen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Lijken veel op de remklauwen achter van mijn oldtimer GTI. Bij mij werkte de handremfunctie niet meer, het mechanisme
was vast komen te zitten en was niet meer gangbaar te krijgen. Heb op Ebay ruilremklauwen weten te vinden, wel een dure grap.
was vast komen te zitten en was niet meer gangbaar te krijgen. Heb op Ebay ruilremklauwen weten te vinden, wel een dure grap.

- Rinus
Volgens mij heeft inderdaad VW op verscheidene typen dezelfde klauwen gebruikt als Audi.
Maar de gehele remmerij op de vooras is nu gereviseerd. De auto remt nu als een blok. Nieuwe schijven, blokken en een nieuwe klauw. Geen last meer van trillen of fading tijdens het remmen.Plus nog nieuwe fusee's geplaatst.
Maar de gehele remmerij op de vooras is nu gereviseerd. De auto remt nu als een blok. Nieuwe schijven, blokken en een nieuwe klauw. Geen last meer van trillen of fading tijdens het remmen.Plus nog nieuwe fusee's geplaatst.
- Audi_gekkie
Keurig!
Zelf gedaan Rinus?
Dit heb ik ook eens geklaard bij één van mijn Oudi's.
Het enige wat spannend is of je de goede onderdelen hebt besteld. :lol:
Zelf gedaan Rinus?
Het enige wat spannend is of je de goede onderdelen hebt besteld. :lol:
- Rinus
[quote="Audi-gekkie"]Keurig!
Zelf gedaan Rinus?
Het enige wat spannend is of je de goede onderdelen hebt besteld. :lol:[/quote]
De ETKA is een baken in de storm dan, en gelukkig hebben meerdere leveranciers die schijven en blokken (TRW, Bosch, om er maar een paar te noemen). De klauw was het spannendste, want nieuw niet meer te krijgen (ik had eigenlijk alleen het zadel nodig). Maar Jan Los in Dedemsvaart weet waar hij het over heeft, dus het kwam helemaal goed. Dat soort mannen zijn goud waard voor de young- en oldtimer rijders.
Fusee's bij een 80 zijn relatief makkelijk. Zitten met drie bouten vast in de onderste draagarm, dus niks geperst.
Zelf gedaan Rinus?
Het enige wat spannend is of je de goede onderdelen hebt besteld. :lol:[/quote]
De ETKA is een baken in de storm dan, en gelukkig hebben meerdere leveranciers die schijven en blokken (TRW, Bosch, om er maar een paar te noemen). De klauw was het spannendste, want nieuw niet meer te krijgen (ik had eigenlijk alleen het zadel nodig). Maar Jan Los in Dedemsvaart weet waar hij het over heeft, dus het kwam helemaal goed. Dat soort mannen zijn goud waard voor de young- en oldtimer rijders.
Fusee's bij een 80 zijn relatief makkelijk. Zitten met drie bouten vast in de onderste draagarm, dus niks geperst.