Mijn andere auto's...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik verbaas me erover, dat je bepaalde (slijtage)onderdelen al niet meer bij de dealer kunt kopen.
Is daar een bepaalde nalevertermijn voor nadat de auto uit produktie is gegaan?
(semi)oldtimerspecialisten en/of Ebay zijn dan idd. een uitkomst.
Is daar een bepaalde nalevertermijn voor nadat de auto uit produktie is gegaan?
(semi)oldtimerspecialisten en/of Ebay zijn dan idd. een uitkomst.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="rolf"]Deze bedoel je..........?
http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilm ... reklasse=6[/quote]
Dat is de klauw, maar daar zit het zadel dus niet bij. Die zit dus in de klauw (en daar zitten de blokjes dus weer in), en zie ik niet afgebeeld. Het zadel gaat ook haast nooit kapot (zit geen mechanische delen in), want is alleen maar een "houder" voor de blokjes. Maar bij mij was er een stukje afgebroken, en dat tastte de stabiliteit van het zadel aan, dat dan weer resulteert in het onregelmatig aandrukken van de blokjes op de schijf. Met als gevolg op den duur kromme schijven door slechte wamrteafvoer.
Qua onderdeelvoorziening is Mercedes echt heel goed. Misschien wel de beste van alle europeese merken. Al heb je een auto uit begin jaren 60, dan is zowat alles nog te krijgen bij hun. Het ligt gewoon op de plank, al hangt er wel een prijskaartje aan. BMW kan ook erg veel leveren van zijn oude modellen. Bij beide merken wil het alleen nog wel eens mis gaan bij heel specifieke (interieur) delen, maar dat is meestal weer bij de specialisten te krijgen.
Porsche heeft ook echt alles. Daar hebben ze Porsche Classic parts voor.
VW gaat ook nu de goede kant op. Daar kun je heel veel weer krijgen (van o.a. de Kever, Golf 1 en de diverse busjes), ook het totale plaatwerk. VW heeft dat allemaal weer in productie genomen, onder de hoed van VW Classic Parts. Dat zag ik afgelopen dagen weer op de Technica Classica in Essen.
Audi heeft dan wel Audi Tradition, maar heel veel zaken zijn gewoon niet meer te krijgen bij Audi zelf. Als premium merk moeten ze toch maar eens goed kijken hoe de andere grote Duitse merken dat doen, als was het alleen maar voor de slijtagedelen. Let wel, hier krijgen wij als A2 rijders ook last van op een gegeven moment.
Opel is ook een crime. Maar daar heb ik door de jaren heen mijn netwerk in opgebouwd, dus meestal vind ik iets wel. En alle essentiele slijtagedelen, die echt moeilijk verkrijgbaar zijn (geldt vooral voor de Monza), heb ik thuis op de plank liggen. Kom ik iets tegen, dan koop ik het. beter mee verlegen dan om verlegen.
Daarom ben ik zo blij met die specialisten, die dat dan wel hebben (gebruikt, NOS of anderzijds).
http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilm ... reklasse=6[/quote]
Dat is de klauw, maar daar zit het zadel dus niet bij. Die zit dus in de klauw (en daar zitten de blokjes dus weer in), en zie ik niet afgebeeld. Het zadel gaat ook haast nooit kapot (zit geen mechanische delen in), want is alleen maar een "houder" voor de blokjes. Maar bij mij was er een stukje afgebroken, en dat tastte de stabiliteit van het zadel aan, dat dan weer resulteert in het onregelmatig aandrukken van de blokjes op de schijf. Met als gevolg op den duur kromme schijven door slechte wamrteafvoer.
Qua onderdeelvoorziening is Mercedes echt heel goed. Misschien wel de beste van alle europeese merken. Al heb je een auto uit begin jaren 60, dan is zowat alles nog te krijgen bij hun. Het ligt gewoon op de plank, al hangt er wel een prijskaartje aan. BMW kan ook erg veel leveren van zijn oude modellen. Bij beide merken wil het alleen nog wel eens mis gaan bij heel specifieke (interieur) delen, maar dat is meestal weer bij de specialisten te krijgen.
Porsche heeft ook echt alles. Daar hebben ze Porsche Classic parts voor.
VW gaat ook nu de goede kant op. Daar kun je heel veel weer krijgen (van o.a. de Kever, Golf 1 en de diverse busjes), ook het totale plaatwerk. VW heeft dat allemaal weer in productie genomen, onder de hoed van VW Classic Parts. Dat zag ik afgelopen dagen weer op de Technica Classica in Essen.
Audi heeft dan wel Audi Tradition, maar heel veel zaken zijn gewoon niet meer te krijgen bij Audi zelf. Als premium merk moeten ze toch maar eens goed kijken hoe de andere grote Duitse merken dat doen, als was het alleen maar voor de slijtagedelen. Let wel, hier krijgen wij als A2 rijders ook last van op een gegeven moment.
Opel is ook een crime. Maar daar heb ik door de jaren heen mijn netwerk in opgebouwd, dus meestal vind ik iets wel. En alle essentiele slijtagedelen, die echt moeilijk verkrijgbaar zijn (geldt vooral voor de Monza), heb ik thuis op de plank liggen. Kom ik iets tegen, dan koop ik het. beter mee verlegen dan om verlegen.

Daarom ben ik zo blij met die specialisten, die dat dan wel hebben (gebruikt, NOS of anderzijds).
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb zelf voor de golf GTI een BMW 1600 touring uit 1972 als oldtimer gehad. Een bedrijf in Duitsland kan vrijwel
alle technische onderdelen nog leveren. Bestellen via internet, 3 dagen later in huis.
In dat opzicht was de BMW makkelijker te onderhouden als de Golf GTI ...
Speelt misschien ook wel mee dat bij oldtimers er per model niet zoveel afwijkingen zijn. De remklauwen bv. zijn
voor vrijwel alle modellen BMW 1600/2002 gelijk en dat vereenvoudigt natuurlijk het op voorraad houden
van slijtdelen.
alle technische onderdelen nog leveren. Bestellen via internet, 3 dagen later in huis.
In dat opzicht was de BMW makkelijker te onderhouden als de Golf GTI ...
Speelt misschien ook wel mee dat bij oldtimers er per model niet zoveel afwijkingen zijn. De remklauwen bv. zijn
voor vrijwel alle modellen BMW 1600/2002 gelijk en dat vereenvoudigt natuurlijk het op voorraad houden
van slijtdelen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, klopt wel. Veel remdelen zijn bij de oudere Opelmodellen ook gewoon onderling uitwisselbaar. Bijvoorbeeld de achter remmen van mijn Monza zijn de voor remmen bij de Rekord (!!!). Alle Kadett remmen uin uitwisselbaar (behalve die van de GT/E), maar ook alle Audi 80 B3 en B4 remmen zijn gelijk, behalve van de V6-sen. Die zijn anders.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Waarschijnlijk eindelijk de verborgen stroomverbuiker bij de cabriolet opgesnord. Het zit in het "Fensterheber relais". Dat relais (groot ding, afmeting grote luciferdoos) schijnt vaker kapot te gaan. Op de 1 of andere manier gaat deze niet uit als het contact uitgezet is, en blijft stroom trekken. Ik heb nu via e-bay een ander exemplaar gevonden en die krijg ik hopelijk binnenkort binnen.
De hardtop van de week eraf gehaald en een mooi plekje in de garage gegeven. Daar heb je echt 2 man voor nodig vanwege de groote. Ik heb de softtop maar 1 keertje vluchtig kunnen bekijken tijdens de aankoop, maar nu dus grondig onderzocht en hij is gelukkig helemaal goed, op een hele kleine reperatie na van plm 1 cm (maar die had ik toen al gezien). De naden en stiksels van de kap zijn helemaal goed, stof is helemaal intact en de hemel ook. Het PVC ruitje heeft een kleine band met wat sluier, maar je ziet er sowieso maar erg weing door zo'n ruitje, zelfs als die helemaal helder is.
Komende tijd even een onderhoudssetje kopen voor de softtop (het setje dat Rolf tipte), en dan is dat ook weer gedaan.
Ook nog de Audi ringen op de deuren gezet. Die zijn nog NOS verkrijgbaar en sommige (sportievere) B3 80's werden vanaf fabriek zelfs standaard geleverd mer die ringen op de deuren.
Het kost allemaal wat zoeken, tijd en geld, maar we komen er wel. Het eind komt in zicht.
De hardtop van de week eraf gehaald en een mooi plekje in de garage gegeven. Daar heb je echt 2 man voor nodig vanwege de groote. Ik heb de softtop maar 1 keertje vluchtig kunnen bekijken tijdens de aankoop, maar nu dus grondig onderzocht en hij is gelukkig helemaal goed, op een hele kleine reperatie na van plm 1 cm (maar die had ik toen al gezien). De naden en stiksels van de kap zijn helemaal goed, stof is helemaal intact en de hemel ook. Het PVC ruitje heeft een kleine band met wat sluier, maar je ziet er sowieso maar erg weing door zo'n ruitje, zelfs als die helemaal helder is.
Komende tijd even een onderhoudssetje kopen voor de softtop (het setje dat Rolf tipte), en dan is dat ook weer gedaan.
Ook nog de Audi ringen op de deuren gezet. Die zijn nog NOS verkrijgbaar en sommige (sportievere) B3 80's werden vanaf fabriek zelfs standaard geleverd mer die ringen op de deuren.
Het kost allemaal wat zoeken, tijd en geld, maar we komen er wel. Het eind komt in zicht.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik had zelf in mijn Golf cabriolet een glazen achterruit met verwarming zitten.
Vond het wel prettig, heb de auto 10 jaar als dagelijkse vervoer gehad.
Is er voor de Audi Cabrio geen glazen achterruit te koop, evt. met aanpassing van de kap?
Vond het wel prettig, heb de auto 10 jaar als dagelijkse vervoer gehad.
Is er voor de Audi Cabrio geen glazen achterruit te koop, evt. met aanpassing van de kap?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zover ik weet niet, Peter. Er zit natuurlijk wel een echte ruit met verwarming in de hardtop. Zomers is achterruit verwarming minder belangrijk, omdat je dan vaker met de kap open rijdt. Ik denk, dat dit feit, de filosofie is achter het PVC ruitje, naast waarschijnlijk de hogere productiekosten en de grotere ruimte, die een glazen ruit inneemt in het opbergvak.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Rinus, had ik even niet aan gedacht ...
Bij de golf is geen hardtop leverbaar, de kap moet dus het hele jaar door dienst doen. Betekent het gebruik van de
hardtop dat de zachte kap opgevouwen in de bak ligt? Is dat niet slecht voor de kap?
Bij de Golf werd altijd aangeraden de kap zoveel mogelijk gesloten te houden als hij in de garage staat, om scherpe
(blijvende) vouwen in het dak te voorkomen.
Bij de golf is geen hardtop leverbaar, de kap moet dus het hele jaar door dienst doen. Betekent het gebruik van de
hardtop dat de zachte kap opgevouwen in de bak ligt? Is dat niet slecht voor de kap?
Bij de Golf werd altijd aangeraden de kap zoveel mogelijk gesloten te houden als hij in de garage staat, om scherpe
(blijvende) vouwen in het dak te voorkomen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
