Graag wil ik jullie kennis laten maken met mijn "andere merk". Mijn vrouw rijdt nl. de Audi (eerst een A4 Avant TDI en daarna een A3 1.6 en sinds kort onze A2. Naast de A2 staat er een Volvo op de oprit. Ik ben meer van de old skool auto's (d.m.z. pre-hang d'r maar een laptop aan om te kijken wat de storing is) en al jaren Volvo liefhebber, al kan ik de A2 ook erg waarderen.
Qua Volvo ben ik begonnen met deze robijnrode Amazon uit 1967 met B20 blok op lpg.
[album]500[/album]
Op deze foto's had ik haar netjes gepeotst. Ik gebruikte mijn Amazon dagelijks voor woon-werk verkeer ook in de winter (ik had de koets goed via een anti-roestbehandeling beschermd tegen de pekel). De Amazon reed altijd en erg goedkoop (80 euro old-timer verzekering p.jaar, lpg, en belastingvrij). Onderhoud is goed(koop) zelf te doen, daar bezuinig ik nooit op.
[album]501[/album]
Toen onze tweede zoon kwam werd het tijd voor een ruimere auto. Omdat er maar 2 portieren waren was het telkens een heel gedoe om de kids in de kinderstoeltjes op de achterbank te snoeren. Ik heb de Ama met pijn in het hart verkocht, gelukkig aan een liefhebber. De opvolger werd weer een Volvo, nu een van de laatste geproduceerde 245, dus een estate met 4 portieren en een zee van laadruimte (ruim 2100 liter met neergeklapte achterbank). Met in de bagageruimte verzonken in de bodem een kinderbankje, dus in een handomdraai een 7-zitter. Handig als ik aan de beurt ben om te rijden voor de voetbal van mijn zoontjes. Iedereen wil atijd achterin zitten, dan kunnen ze naar de achterliggers zwaaien want ze kijken dan uit het achterraam.
[album]502[/album]
Dit is dus mijn huidige daily driver. Robuust, betrouwbaar en erg onthaastend. In mijn ogen een van de best geconstrueerde auto's (samen met de Mercedes Benz W123). Helemaal doorontwikkelt. vooral bij de laatste lichting zijn alle kinderziektes eruit. De 200-serie werd vanaf 1974 tot 1993 gebouwd en steeds verbeterd. Niet voor niets zie je ze nog steeds regelmarig rijden terwijl de laatsten in mei 1993 van de band liepen.
[album]503[/album]
Gemaakt om km te maken. De teller staat nu op zo'n 246.678 km op benzine. Deze blokken (B230F dus 4 cilinders 2.3 liter inhoud) zijn bekend om hun robuustheid, 4 a 5 ton komt regelmatig voor, met een uitschieter naar een 240 met 1,3 miljoen km op de teller op gas in het tijdschrift "Youngtimer Magazine" waar mijn 245 afgelopen november ook in mocht figureren.
De 245 is winterhard, met een standaard goede Zweedse kachel waardoor de jas al snel open kan in de winter. Afgelopen winter een voorverwarming ingebouwd. Met een tijdschakelaar via een stekker in de grill met interieurverwarming en koelwatervoorverwarming. Dus nooit meer krabben en altijd wegrijden met een warm blok in de winter. Op wintersport met 5 man en tot de nok vol met bagage zo'n 11 uur lang met zo'n 140/150 km/u over de Autobahn naar de sneeuw. Geen enkel probleem, na een week stilstand aldaar weer starten voor de terugreis bij temperaturen onder de minus 20 graden geen centje pijn. Vanzelfsprekend valt of staat betrouwbaarheid met goed onderhoud en daaraan doe ik geen concessies. Op de terugweg door Duitsland lag het verbruik rond de 1 op 12,5 normaliter is dat zo'n 1 op 10 in Nederland. En natuurlijk na uren rijden uitgerust uitstappen vanwege de heerlijke verstelbare ergonomische stoelen (lendesteun, had mijn Ama ook al in 1967!)
[album]504[/album]
[album]505[/album]
Ook in de zomer gaat deze zweedse tank mee, omdat er zo lekker veel inpast. Kamperen met de Volvo. Met de Maggiolina daktent, waar 2 personen in slapen en de laadruimte waar 2 man zo'n 1.87 m slaapruimte tot hun beschikking hebben (achterbank plat) samen de tunneltent die aan de roofrails vastzit creeer je van de Volvo een mobiele kampeerunit. Twee fietsen op de trekhaak en klaar voor de camping of (af en toe) vrij kamperen op een mooi plekje.
[album]506[/album]
Tot slot nog het interieur, lijkt gemaakt voor een eeuwigheid. Alle schakelaars en knopjes zijn groot en robuust uitgevoerd zelfs met handschoenen aan eventueel te bedienen.
[album]507[/album]
Dus nu staan er twee zilverkleurige auto's bij ons thuis. Eentje komt uit Duitsland en de ander uit Zweden. En daarmee zijn we erg tevreden.
Kogelman en zijn Volvo's
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mooi, hoor !! Die 200 serie is voor het leven gebouwd, lijkt het haast. Zo'n Polar uitvoering lijkt me ook wel wat, dan in het wit. Het zijn echt tanks, en net wat je stelt, helemaal uit- en doorontwikkeld.
Trouwens, zit er bij jouw een Philips radio/cassette combi in? Het apparaat lijkt uit dezelfde serie te komen als degene die in mijn Monza zit (en die dus ook door Opel geleverd werd). Ik heb na een lange zoektoecht toen (vlak achter elkaar) 2 van duie apparaten gevonden, omdat ik het wel origineel (en tijdsgebonden) audio erin wilde hebben. Vind het een fantastische combi met een uitstekend (warm en dik klinkend) geluid.
Trouwens, zit er bij jouw een Philips radio/cassette combi in? Het apparaat lijkt uit dezelfde serie te komen als degene die in mijn Monza zit (en die dus ook door Opel geleverd werd). Ik heb na een lange zoektoecht toen (vlak achter elkaar) 2 van duie apparaten gevonden, omdat ik het wel origineel (en tijdsgebonden) audio erin wilde hebben. Vind het een fantastische combi met een uitstekend (warm en dik klinkend) geluid.
Schitterende wagen, en het is duidelijk dat je er supergoed voor zorgt, helemaal spik en span! Heeft de polar versie ook niet een dubbele distributieriem zodat als er een mocht knappen er nix loos is? En heb je nooit overwogen om naar LPG om te bouwen? Scheelt aanzienlijik lijkt me...
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Sorry, ik vindt dit niet op dit forum thuishoren, ik heb ook nog een andere hobby: motorrijden, foto,s van mijn motoren plaats ik wel op de site,s van desbetreffende motorclubs.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dit is toch het auto algemeen hoekje, dus hoeft het niet per se over de A2 te gaan? Ik neem aan, dat daar voor dit hoekje is? Zie je op veel (specialistische) forums, hoor. Zo'n algemeen hoekje, waar je ook over je andere hobbies kunt schrijven.
Discussie is eerder gevoerd: ik vind dit prima ! Topics en foto's van je "andere" auto is niks op tegen.
ps: die 245 is wel mijn droom-auto hoor ! Ben zelf ook liefhebber van Volvo en dan met name van de oudere modellen: V70 classic, de 200, de 940 (geweldig zo'n rijdende bungalow !). Mooie kampeerfoto's trouwens !
ps: die 245 is wel mijn droom-auto hoor ! Ben zelf ook liefhebber van Volvo en dan met name van de oudere modellen: V70 classic, de 200, de 940 (geweldig zo'n rijdende bungalow !). Mooie kampeerfoto's trouwens !
@ Rinus: Het is geen Philips radio, het betreft een originele Volvo radio/cassette CR 708, ook de 6 cd wisselaar en de wisselaarbedieningunit zijn van Volvo. Ik meen dat Alpine destijds de leverancier was. Het geluid is inderdaad niet slecht voor die tijd.
@ Falcon: Er zit geen dubbele distributieriem op de 200-serie. Deze type redblocks (zo genoemd naar de rode kleur v.h. onderblok) zijn standaard uitgerust met een (tamme) M-nokkenas dat is een zgn. "vrijloper". Bij het onverhoopt knappen van de riem wordt er niets geraakt, je komt dan stil te staan zet een nieuwe riem erop en kunt weer verder zonder motorschade. Niet alle Volvo blokken zijn vrijlopers, o.a. afhankelijk van het type nokkenas. Ze zijn ook relatief makkelijk op te voeren m.b.v. een scherpere nokkenas of een turboblok inbouwen uit bijv de 940 TIC of 850 TR-5 dan zit je zo tussen de 200 en 500 pk. Er zijn leuke u-tube filmpjes uit Zweden te vinden over hoe een opgevoerde 240 een nieuwe BMW M5 piepelt qua acceleratie op een snelweg. Lachen, met zo'n oude baksteen een moderne sportwagen eruit trekken. Voor wie het leuk vindt: veel info over de 200 serie is te vinden op http://www.volvolvo.nl.
@Theo: Zo'n Saab is ook een karakterbak uit Zweden. Mooi!
@ Falcon: Er zit geen dubbele distributieriem op de 200-serie. Deze type redblocks (zo genoemd naar de rode kleur v.h. onderblok) zijn standaard uitgerust met een (tamme) M-nokkenas dat is een zgn. "vrijloper". Bij het onverhoopt knappen van de riem wordt er niets geraakt, je komt dan stil te staan zet een nieuwe riem erop en kunt weer verder zonder motorschade. Niet alle Volvo blokken zijn vrijlopers, o.a. afhankelijk van het type nokkenas. Ze zijn ook relatief makkelijk op te voeren m.b.v. een scherpere nokkenas of een turboblok inbouwen uit bijv de 940 TIC of 850 TR-5 dan zit je zo tussen de 200 en 500 pk. Er zijn leuke u-tube filmpjes uit Zweden te vinden over hoe een opgevoerde 240 een nieuwe BMW M5 piepelt qua acceleratie op een snelweg. Lachen, met zo'n oude baksteen een moderne sportwagen eruit trekken. Voor wie het leuk vindt: veel info over de 200 serie is te vinden op http://www.volvolvo.nl.
@Theo: Zo'n Saab is ook een karakterbak uit Zweden. Mooi!