Naar aanleiding van opmerkingen over het bepalen van het gewicht bij invoeren, in het onderwerp FSI van Robin, toch maar eens in de telefoon geklommen naar de RDW .
Toen ik nl zelf m"n A-tje invoerde werd het gewicht op basis van weegbrug ( "hoog" /werkelijke) bepaald.
Ik was namelijk nogal geschrokken van het gewicht dat op m"n CoC stond 1189kg , en k raakte hem nog kwijt ook,
vandaar de weging.
Eiggenlijk was die hogere wegenbelasting het eeenigste wat me niet lekker bleef zitten. Het idee dat je van het humeur van een willekeurige keurmeester afhankelijk bent zat me niet lekker. Voor de rest rij ik al de nodige maanden met erg veel plezier in m n 3 cilindertje.
Op het forum stonden aardig wat verschillende versies hoe dat gewicht bepaald wordt. + uiteraard bijbehorende categorie wegenbelasting. Kortom, ik dacht nu wil ik het ook van de RDW zelf horen. :x
Het verhaal dat ik van de RDW kreeg is het volgende.
Bij geen CoC verklaring wordt er gewogen en bepaalt het reële gewicht wat er op je
kenteken komt te staan en dus in welke wegenbelasting categorie je komt.
Als je het CoC hebt, wordt op basis van het variantnr. en versienr. dat op het CoC staat de gegevens van de betreffende A2 overgenomen. De keurmeester krijgt dan altijd een aantal gewichtsklassen te zien ( door het verschil in wel/niet aanwezige opties). De afspraak/beleid bij de RDW is aldus de RDW-medewerker, dat altijd de laagste gewichtscategorie wordt gehanteerd.
( Het gewicht dat op het CoC zelf staat wordt ook als het hoger is , niets mee gedaan !! ) Het schijnt namelijk regelmatig voor te komen dat audi zelf een te hoog gewicht op de CoC aangeeft.
Kortom eerdaags ga ik toch een paar dagen naar Duitsland en wordt het dus met de CoC verklaring naar het keuringstation
voor een aanvraag voor aanpassing van het gewicht.
ergo wijze van gewichtsbepaling :
1. Geen COC dan weging en indeling ogv reëel gewicht.
2. Op basis van CoC en indeling dan als boven beschreven.
3. Op basis van Fahrzeugschein betreffende auto, vanaf 2005 . Heb ik niet verder uitgezocht .
edit: de CoC verklaring is niet persé nodig voor het invoeren. Alleen als de kentekenpapieren ontbreken of niet juist zijn is het CoC doorslaggevend voor RDW.
Inderdaad niet perse nodig maar als de info die ik nu van de RDW heb gehoord klopt voorkomt het wel een mogelijk "te hoge" gewichtsindeling + hogere wegenbelasting .
dat "oogje dicht knijpen"
schijnt dus niet van het humeur van de keurings-meester af te hangen, maar afspraak / "beleid" van het RDW te zijn.
ik hou jullie op de hoogte .
Groet TDI3.
Gewicht bij invoeren A2.
- Audi_gekkie
Uiteraard heb ik mijn verhaal, maar ik stel voor deze topic zo schoon mogelijk te houden zodat de topicstarter kans krijgt het helder te houden.
Tot zo ver bedankt TDI3!
Edit: Het is niet de bedoeling mijn stempel te drukken met bovenstaande opmerking.
Er zijn meer topics over dit onderwerp die verzanden in allerlei verhalen, waardoor het zeer onoverzichtelijk wordt.
Ik had een PB kunnen sturen naar topicstarter, maar wordt misschien dagen later gelezen.
Hier een voorbeeld over het onderwerp en je ziet dat het niet overzichtelijker wordt na een aantal reacties.
topic419.html
Tot zo ver bedankt TDI3!
Edit: Het is niet de bedoeling mijn stempel te drukken met bovenstaande opmerking.
Er zijn meer topics over dit onderwerp die verzanden in allerlei verhalen, waardoor het zeer onoverzichtelijk wordt.
Ik had een PB kunnen sturen naar topicstarter, maar wordt misschien dagen later gelezen.
Hier een voorbeeld over het onderwerp en je ziet dat het niet overzichtelijker wordt na een aantal reacties.
topic419.html
Hallo audi - gekkie ,
Heb nu door jouw link, tussen al de andere ervaringen over het gewicht op kenteken zetten, de ervaringen van falcon gelezen. Was ik het eerder tegen gekomen had me een telefoontje gescheeld.
In ieder geval tussen al de andere ervaringen over dit onderwerp, kan ik bevestigen dat de versie van falcon, idd helemaal overeen komt met wat ik van RDW te horen heb gekregen.
Voor toekomstige leden die willen importeren: lees idd de versie van falcon .
Blijft wel overeind dat zoals Hans-Jan schreef, een CVO niet per se nodig is bij invoer , maar wel een "hoge" inschaling
voor de wegenbelasting, kan voorkomen.
In ieder geval k ga dus ook een met CVO naar de RDW . . en verwacht met een lichtere auto terug te komen.
Groet TDI3.
Heb nu door jouw link, tussen al de andere ervaringen over het gewicht op kenteken zetten, de ervaringen van falcon gelezen. Was ik het eerder tegen gekomen had me een telefoontje gescheeld.
In ieder geval tussen al de andere ervaringen over dit onderwerp, kan ik bevestigen dat de versie van falcon, idd helemaal overeen komt met wat ik van RDW te horen heb gekregen.
Voor toekomstige leden die willen importeren: lees idd de versie van falcon .
Blijft wel overeind dat zoals Hans-Jan schreef, een CVO niet per se nodig is bij invoer , maar wel een "hoge" inschaling
voor de wegenbelasting, kan voorkomen.
In ieder geval k ga dus ook een met CVO naar de RDW . . en verwacht met een lichtere auto terug te komen.
Groet TDI3.
Gewoon zorgen dat je er een CVO bij hebt, dat werkt het snelst en het beste, zonder problemen.
Die mensen daar moeten ook hun werk doen en tegenwoordig is de RDW niet meer moeilijk, als ik dat vergelijk met jaren terug........
Nu kun je zonder afspraak maken binnen lopen, in korte tijd is je auto gekeurd voor iets meer dan 100 euro, als je dan ook nog slim bent en de buitenlandse (Duitse) HU/AU er bij te hebben
die nemen ze dan over en hoef je bij invoer je auto niet apk te laten keuren .
In Duitsland is de keuring 2 jr geldig, dus een auto kopen in Duitsland met een nieuwe HU/Au er op, dan ben je in Nederland 2 jaar apk vrij, je rijdt gewoon met die duitse keuringspapieren.
Rdw doet dan alleen kentekenonderzoek/identificatie, dan even met je ingevulde bpm aangfite (via internet te downloaden) langs de Douane, die zijn ook voort heel schappelijk.
Formulier nemen ze in en als je bpm betaling binnen is heb je ongeveer 5 werkdagen later een kenteken.
Gaat allemaal erg makkelijk en snel..
Die mensen daar moeten ook hun werk doen en tegenwoordig is de RDW niet meer moeilijk, als ik dat vergelijk met jaren terug........
Nu kun je zonder afspraak maken binnen lopen, in korte tijd is je auto gekeurd voor iets meer dan 100 euro, als je dan ook nog slim bent en de buitenlandse (Duitse) HU/AU er bij te hebben

In Duitsland is de keuring 2 jr geldig, dus een auto kopen in Duitsland met een nieuwe HU/Au er op, dan ben je in Nederland 2 jaar apk vrij, je rijdt gewoon met die duitse keuringspapieren.
Rdw doet dan alleen kentekenonderzoek/identificatie, dan even met je ingevulde bpm aangfite (via internet te downloaden) langs de Douane, die zijn ook voort heel schappelijk.
Formulier nemen ze in en als je bpm betaling binnen is heb je ongeveer 5 werkdagen later een kenteken.
Gaat allemaal erg makkelijk en snel..
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Aanvragen CoC verklaring:
https://coc.volkswagen-logistics.de
Registreren, voertuiggegevens invoeren, €59,50 lappen en 1-2 weken wachten.
Registreren, voertuiggegevens invoeren, €59,50 lappen en 1-2 weken wachten.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
[quote="HansJan"]Aanvragen CoC verklaring:
Registreren, voertuiggegevens invoeren, €59,50 lappen en 1-2 weken wachten.[/quote]
Of naar een Nederlandse dealer, die kunnen hem ook opvragen, voor mij deden ze het gratis.
2 dagen had ik hem al
Registreren, voertuiggegevens invoeren, €59,50 lappen en 1-2 weken wachten.[/quote]
Of naar een Nederlandse dealer, die kunnen hem ook opvragen, voor mij deden ze het gratis.
2 dagen had ik hem al
https://coc.volkswagen-logistics.de/jct ... b/start.do
wellicht andere site als Hans Jan maar via deze CoC aangevraagd , kosten € 0,00 binnen 2 dagen ontvangen .
Groet Tdi3
wellicht andere site als Hans Jan maar via deze CoC aangevraagd , kosten € 0,00 binnen 2 dagen ontvangen .
Groet Tdi3
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is inderdaad dezelfde site en mij inmiddels ook bekend dat er de eerste keer geen kosten aan verbonden zijn.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16