Mijn vrouw heeft de 75PK versie en ik de 90 PK versie. Beide kan ik aanraden, maar er zijn wel wat noemenswaardige verschillen:
Een standaard 90PK TDI rijdt lekkerder (soepeler) dan een standaard 75PK TDI. Dat komt voornamelijk door een (veel) groter koppel onderin tussen 1000 en 2000 toeren. De 75PK is ook wat rumoeriger, voornamelijk bij accelereren. De motor bromt gewoon wat harder dan de 90PK. Het is merkbaar als je ze beide direct na elkaar rijdt, maar het is geenszins een storend verschil. Verder heeft de 90PK een grotere eind-overbrenging in de 5e versnelling, waardoor het toerental zo'n 250-300 toeren lager ligt dan bij de 75 PK. Dat geeft merkbaar meer rust in het interieur op hogere snelheden. Nu de maximum snelheid op veel snelwegen naar 130 is gegaan, kan dat een te overwegen argument zijn. Bovendien is het brandstofverbruik van de 90PK daardoor theoretisch beter, maar ik heb dat nog niet echt kunnen staven met harde cijfers.
Wij hebben beide TDI's laten tunen. Na tunen is het een heel ander verhaal qua verschillen. Ik vind persoonlijk dat een getunde 75PK beter rijdt dan een getunde 90PK! Reden? Een getunde 90PK is een gewoon een beest. Een racewagen. Je krijg moeite om je rechtervoet in bedrang te houden. De funfactor is overigens wel flink groter, maar het is maar waar je van houdt. Door toepassing van een andere turbo bij de 75PK is het de opbouw van het koppel van een 75PK veel gelijkmatiger en daardoor beter te doseren. Heel objectief gezien komt een getunde 75PK qua piek-koppel en piek-vermogen dik over een standaard 90PK heen, en daarmee heb je dan echt meer dan zat power tot je beschikking.
Als je toch gaat kiezen zou ik zeggen: neem een 75PK, maar laat 'm dan wel tunen. Laat bovendien de EGR dichtzetten. Daar wordt de auto nóg vlotter van (gasresponse wordt beter), maar belangrijker: als er iets zwaks op is te noemen aan TDI's dan is het de EGR, welke bij hogere kilometrages voor roetafzetting zorgt in het inlaat traject en dat zorgt voor rook, trekkrachtverlies en hoger brandstofverbruik. Tunen met verwijderen van EGR kost overigens 250 euro, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Succes met je keuze!