Tips rondom aankoop gevraagd!

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
karolography
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2018, 20:45 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
10 aug 2018, 15:33
Ik weet niet wat je gewend bent bij de eerdere auto's, maar bij de 1.4 is het een kwestie wat hoger in de toeren blijven/gas geven om snelheid te maken/in te halen.
Ik huur de laatste jaren regelmatig auto's. Leuke is dat je dan elke keer gloednieuwe auto's hebt en dat je dan de verschillen ook goed merkt tussen merken, maar ook tussen de motoren erin. Ik had een paar weken terug een Seat Ibiza 1.0 met 75pk, dat was echt vervelend met inhalen. Maar meestal neem ik de Leon in een FR-variant (sportversie), daar zit dan al standaard een 1.4 in. En dat gaat dan wel weer lekker.

Maar ik ga bij de volgende proefrit gewoon eens met een 1.4 lekker experimenteren. Wat ik wel belangrijk vind, waarvoor ik hem voornamelijk ga gebruiken, is om mee te reizen door Europa en dan hou ik wel erg van mooie routes in berglandschappen en op de 100+ km/u wegen wil ik wel goed kunnen inhalen. Wat scheelt is dat er dan 'maar' twee mensen in de auto zitten. :P
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
karolography
Audi A2 clublid

10 aug 2018, 20:53 1 x

bjmeengs schreef:
10 aug 2018, 15:48
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat is ook mijn ervaring. En je kunt euro 95 blijven rijden. Ook niet onbelangrijk bij huidige benzine prijzen
In de 1.6 FSI kan op zich ook wel 95 toch? Of zijn de ervaringen bij de Audi A2 anders?
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 aug 2018, 22:19 1 x

Ja als je geen Benzinepomp met Ron 98 kan vinden kan er ook 95 in.
De fsi heeft pingelsensors en die zorgen dat de motor niet overbelast gaat worden door een te laag oktaangehalte van de benzine
Gevolg is wel dat de motor er niet zo hard meer aan sleurt dan je gewend bent met Ron 98.
Shell V - power gaat ook goed( meestal)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

10 aug 2018, 22:34 1 x

karolography schreef:
10 aug 2018, 20:53
bjmeengs schreef:
10 aug 2018, 15:48
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat is ook mijn ervaring. En je kunt euro 95 blijven rijden. Ook niet onbelangrijk bij huidige benzine prijzen
In de 1.6 FSI kan op zich ook wel 95 toch? Of zijn de ervaringen bij de Audi A2 anders?
Wat ik lees op het internet, is dat de A2 1.6 FSI niet geschikt is voor de in het buitenland verkrijgbare E10 benzine: https://nieuws.audi.nl/alle-actuele-aud ... brandstof/
Volgens de link zal de E10 benzine op termijn de Euro 95 gaan vervangen.
Je zult in plaats daarvan de Euro 98 moeten gebruiken. Wel iets om in de gaten te houden.
Wat ik hier op het forum lees is de 1.6 FSI niet helemaal probleemloos. Wellicht goed om
daar een budget voor apart te houden.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 aug 2018, 12:48 1 x

karolography schreef:
10 aug 2018, 20:45
Peter_Audi_A2 schreef:
10 aug 2018, 15:33
Ik weet niet wat je gewend bent bij de eerdere auto's, maar bij de 1.4 is het een kwestie wat hoger in de toeren blijven/gas geven om snelheid te maken/in te halen.
Ik huur de laatste jaren regelmatig auto's. Leuke is dat je dan elke keer gloednieuwe auto's hebt en dat je dan de verschillen ook goed merkt tussen merken, maar ook tussen de motoren erin. Ik had een paar weken terug een Seat Ibiza 1.0 met 75pk, dat was echt vervelend met inhalen. Maar meestal neem ik de Leon in een FR-variant (sportversie), daar zit dan al standaard een 1.4 in. En dat gaat dan wel weer lekker.

Maar ik ga bij de volgende proefrit gewoon eens met een 1.4 lekker experimenteren. Wat ik wel belangrijk vind, waarvoor ik hem voornamelijk ga gebruiken, is om mee te reizen door Europa en dan hou ik wel erg van mooie routes in berglandschappen en op de 100+ km/u wegen wil ik wel goed kunnen inhalen. Wat scheelt is dat er dan 'maar' twee mensen in de auto zitten. :P
OH, man, je wil een BMW Z3 COUPÉ ofzo...... Tenminste dat zou ik dan willen, als die gasten hier de deur uit zijn...... Samen met de frau, mooie stuurweggetjes opzoeken.... *mijmer*.

Even weer voetjes op de vloer; Is een diesel dan toch geen optie? Lekker bottom power in de bergen, en kunnen goed meekomen op de 100+ wegen....
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

11 aug 2018, 18:39 2 x

Beste Spits, even een vraagje, staat er op RDW kaartje Euro 3 of Euro 4?

Er komen in 2019 Gele Euro 3 en Groene Euro 4 zone's en in 2025 als plannen doorgaan Euro 5 Blauwe milieu zone en dat is de enige reden waarom mijn dochter voor geheel Europa al een Benzine kocht om er voor maar €1399,- LPG3 in te laten monteren.
De Diesels zijn vaak voordeliger omdat ze te lang bleven staan.... en de 55 liter tank, de Accu wisselen word ramp... eerst tank los halen.... maar het kan.

Maar voor plaatselijk verkeer en niet te veel Km kiezen vele voor duurdere benzine omdat ze tekort KM maken... of vaak in bepaalde steden komen en ik verwacht helaas dat er nog vele kleinere steden bijkomen omdat die wachten op ministerie voor 1 landelijke regel... en waarom Gele als je ook Blauwe zone kunt plaatsen?

Wel staat er bij Jan een mooie blauwe Color Storm die hier zeer bekend is van een Audi monteur met 30 jaren ervaring dus blind te kopen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 aug 2018, 19:33 1 x

eekhoorntje schreef:
11 aug 2018, 18:39
Beste Spits, even een vraagje, staat er op RDW kaartje Euro 3 of Euro 4?

Er komen in 2019 Gele Euro 3 en Groene Euro 4 zone's en in 2025 als plannen doorgaan Euro 5 Blauwe milieu zone en dat is de enige reden waarom mijn dochter voor geheel Europa al een Benzine kocht om er voor maar €1399,- LPG3 in te laten monteren.
De Diesels zijn vaak voordeliger omdat ze te lang bleven staan.... en de 55 liter tank, de Accu wisselen word ramp... eerst tank los halen.... maar het kan.

Maar voor plaatselijk verkeer en niet te veel Km kiezen vele voor duurdere benzine omdat ze tekort KM maken... of vaak in bepaalde steden komen en ik verwacht helaas dat er nog vele kleinere steden bijkomen omdat die wachten op ministerie voor 1 landelijke regel... en waarom Gele als je ook Blauwe zone kunt plaatsen?

Wel staat er bij Jan een mooie blauwe Color Storm die hier zeer bekend is van een Audi monteur met 30 jaren ervaring dus blind te kopen!
Welk kaartje?
Ik weet dat de milieu eisen strenger gaan worden.
Daarom heb ik zelf besloten nu (!) nog een Tdi aan te schaffen, zodat ik er nog zolang als mogelijk van kan genieten....
Karolography kan zelf beslissen of dat ook uit kan, of dat ie dat zou willen.
Als ik lees dat er vakanties in de bergen en dat er op snelwegen "mee" gereden kan worden, dan is een diesel niet verkeerd... Of een Z3 coupé, maar dat is ook persoonlijk, net zoals de keuze voor een diesel.
Persoonlijk ben ik geen fan van gas, om diverse redenen, maar ik snap ook wel dat het interessant is voor véél rijders die ook de "umweltzone" steden in moeten.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 aug 2018, 10:08 2 x

Voorlopig kun je met een A2 diesel met BHC of ATL motor (EU4 en dus groene sticker) nog overal terecht. Ik zou me over milieuzones niet al te veel zorgen maken, tenzij je voor je werk regelmatig de binnenstad van Utrecht bezoekt.

Als ik in een binnenstad moet zijn, parkeer ik wel bij een station verderop en pak de trein voor de laatste 5 km, of ik neem een fiets mee en gebruik die voor de laatste 5 km. Maar ik hoef er niet voor mijn werk heen, dat scheelt ;)
karolography
Audi A2 clublid

12 aug 2018, 11:03 1 x

Spits schreef:
11 aug 2018, 12:48
OH, man, je wil een BMW Z3 COUPÉ ofzo...... Tenminste dat zou ik dan willen, als die gasten hier de deur uit zijn...... Samen met de frau, mooie stuurweggetjes opzoeken.... *mijmer*.

Even weer voetjes op de vloer; Is een diesel dan toch geen optie? Lekker bottom power in de bergen, en kunnen goed meekomen op de 100+ wegen....
Haha, nee dankjewel, de BMW Z3 is op zich wel mooi, maar niet helemaal mijn stijl. Ik hou wel van Audi (of Maserati of Aston Martin, maar die zijn voor later als ik groot ben :P).

Wat de diesel betreft: ik woon in de binnenstad van Arnhem, dat zegt zeker al genoeg. :P
karolography
Audi A2 clublid

12 aug 2018, 11:26 0 x

Peter_Maathuis schreef:
12 aug 2018, 10:08
Voorlopig kun je met een A2 diesel met BHC of ATL motor (EU4 en dus groene sticker) nog overal terecht. Ik zou me over milieuzones niet al te veel zorgen maken, tenzij je voor je werk regelmatig de binnenstad van Utrecht bezoekt.
Hmm, dus als ik het zo begrijp zou ik met een Audi A2 diesel van na september 2003 wel de binnenstad in Arnhem in kunnen? Ik ben alleen bang dat de regels zo weer veranderen. En omdat ik zelf dus in de binnenstad woon durf ik dat risico niet te nemen. Ondanks dat een diesel voordeliger voor mijn gebruik zou zijn.
Plaats reactie