Proefrit gereden: een aantal vragen
- waldpyk95
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 aug 2024, 15:11
- Locatie: Leeuwarden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Beste allemaal,
Mijn zoektocht naar een leuke A2 is nu even gaande en ondanks mijn drukke schema kreeg ik de kans om in mijn woonplaats een proefrit te kunnen maken. Het betreft een A2 1.4 benzine uit 2001 met circa 300dkm op de teller.
In eerste instantie ging de proefrit me meer om het leren kennen van het model en niet zo zeer het eventueel aanschaffen van dit exemplaar. Na de proefrit heb ik een bijzonder goede prijs kunnen onderhandelen met garantie en reparaties dus de intentie sloeg snel om.
Tijdens de proefrit vielen mij enkele dingen op die ik niet gewend ben van andere auto's. Graag aan jullie de vraag of dit herkenbare zaken zijn of dat het duidt op aanstaand (groot) sleutelen.
Allereerst vond ik de koppeling erg hoog in de pedaalslag aangrijpen, het aangrijpingspunt zit ongeveer op 75-80% richting volledig loslaten van het pedaal en het volledig koppelen nog iets later. Ik las in een topic dat een hoog aangrijpingspunt te verwachten is maar dit viel me erg op.
Daarnaast vond ik het blokje aardig ratelen, niet het tevreden snorren zoals ik in eerder autos heb gehad. Een duidelijk luidere ratel was te horen bij stationair en onder last. Bij constante snelheid boven 2000tpm niet hoorbaar.
Vervolgens viel me op dat de koplampglazen erg geel en dof waren, is dit gemakkelijk te polijsten of is vervanging de enige juiste optie? Ik zag dat de units vrij aan de prijs zijn.
Tevens heb ik helaas een exemplaar gevonden zonder de boordcomputer die via de ruitenwisserhendel te bedienen is. Ik hou van data dus is dit eventueel later in te bouwen of is dat geen optie?
Als laatst vond ik twee flessen olie in de kofferbak. De motor leek aan de onderkant droog dus van lekkage is volgens mij geen sprake. Staan deze blokken bekend om hun verbruik?
Een aardige lijst vragen, meedenken en ervaringen delen wordt ontzettend op prijs gesteld. Ik leer graag van jullie!
Mijn zoektocht naar een leuke A2 is nu even gaande en ondanks mijn drukke schema kreeg ik de kans om in mijn woonplaats een proefrit te kunnen maken. Het betreft een A2 1.4 benzine uit 2001 met circa 300dkm op de teller.
In eerste instantie ging de proefrit me meer om het leren kennen van het model en niet zo zeer het eventueel aanschaffen van dit exemplaar. Na de proefrit heb ik een bijzonder goede prijs kunnen onderhandelen met garantie en reparaties dus de intentie sloeg snel om.
Tijdens de proefrit vielen mij enkele dingen op die ik niet gewend ben van andere auto's. Graag aan jullie de vraag of dit herkenbare zaken zijn of dat het duidt op aanstaand (groot) sleutelen.
Allereerst vond ik de koppeling erg hoog in de pedaalslag aangrijpen, het aangrijpingspunt zit ongeveer op 75-80% richting volledig loslaten van het pedaal en het volledig koppelen nog iets later. Ik las in een topic dat een hoog aangrijpingspunt te verwachten is maar dit viel me erg op.
Daarnaast vond ik het blokje aardig ratelen, niet het tevreden snorren zoals ik in eerder autos heb gehad. Een duidelijk luidere ratel was te horen bij stationair en onder last. Bij constante snelheid boven 2000tpm niet hoorbaar.
Vervolgens viel me op dat de koplampglazen erg geel en dof waren, is dit gemakkelijk te polijsten of is vervanging de enige juiste optie? Ik zag dat de units vrij aan de prijs zijn.
Tevens heb ik helaas een exemplaar gevonden zonder de boordcomputer die via de ruitenwisserhendel te bedienen is. Ik hou van data dus is dit eventueel later in te bouwen of is dat geen optie?
Als laatst vond ik twee flessen olie in de kofferbak. De motor leek aan de onderkant droog dus van lekkage is volgens mij geen sprake. Staan deze blokken bekend om hun verbruik?
Een aardige lijst vragen, meedenken en ervaringen delen wordt ontzettend op prijs gesteld. Ik leer graag van jullie!
Alrijd proefrijden met een andere.
Je laten verleiden door een aanbod is niet verstandig je emotie neemt het over.
Het geluid dat je hoort is nogal een behoorlijk zwak punt bij deze motoren kantelende zuigers incl olie verbruik
Er zijn verschillen dat ligt aan de staat van onderhoud en hoe er mee gereden is.
Dus het beste advies ga er nog 1 rijden.
En als de auto weg is dan was hij niet voor jou bestemd
Je laten verleiden door een aanbod is niet verstandig je emotie neemt het over.
Het geluid dat je hoort is nogal een behoorlijk zwak punt bij deze motoren kantelende zuigers incl olie verbruik
Er zijn verschillen dat ligt aan de staat van onderhoud en hoe er mee gereden is.
Dus het beste advies ga er nog 1 rijden.
En als de auto weg is dan was hij niet voor jou bestemd
- Fons007
- Audi A2 clublid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 okt 2023, 16:55
- Locatie: Venray
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn ervaring is dat je 2 kanten op kunt.
Of je koopt een mooi exemplaar met sluitende onderhoudshistorie van een liefhebber en je bent een behoorlijk bedrag kwijt.
Of je koopt een exemplaar voor weinig geld en met achterstallig onderhoud.
Vervolgens stop je 1 à 1,5 keer de aankoopprijs erin en je hebt een degelijk exemplaar die je vervolgens zelf in topconditie kunt brengen.
Ikzelf ben vorig jaar tegen een exemplaar met ca. 100.000km op de teller aan gelopen. Laatste eigenaar had hem 20 jaar en laatste 10 jaar enkel kwikfit onderhoud en APK...
Tijdens proefrit kwam er veel naar boven (o.a. hoge koppeling, maar dit is normaal) De prijs was dusdanig laag dus hield in achterhoofd dat er nog veel kosten aan zaten te komen.
Was bewuste keuze en nu heb ik een technisch goed exemplaar.
En heel belangrijk, zoals hierboven al aangegeven, veel testrijden en niet laten verleiden tot overhaast aankoop doen.
Of je koopt een mooi exemplaar met sluitende onderhoudshistorie van een liefhebber en je bent een behoorlijk bedrag kwijt.
Of je koopt een exemplaar voor weinig geld en met achterstallig onderhoud.
Vervolgens stop je 1 à 1,5 keer de aankoopprijs erin en je hebt een degelijk exemplaar die je vervolgens zelf in topconditie kunt brengen.
Ikzelf ben vorig jaar tegen een exemplaar met ca. 100.000km op de teller aan gelopen. Laatste eigenaar had hem 20 jaar en laatste 10 jaar enkel kwikfit onderhoud en APK...
Tijdens proefrit kwam er veel naar boven (o.a. hoge koppeling, maar dit is normaal) De prijs was dusdanig laag dus hield in achterhoofd dat er nog veel kosten aan zaten te komen.
Was bewuste keuze en nu heb ik een technisch goed exemplaar.
En heel belangrijk, zoals hierboven al aangegeven, veel testrijden en niet laten verleiden tot overhaast aankoop doen.
- waldpyk95
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 aug 2024, 15:11
- Locatie: Leeuwarden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank voor de reacties.
Het is zeker slim om nog een proefrit in een ander exemplaar te doen. Dit is niet in me opgekomen toen ik het bericht schreef.
Wat betreft de aanschafprijs ben ik ook realistisch, gaandeweg investeren en de auto zo beter maken is ook mijn uitgangspunt.
Ik heb geen haast met de aankoop dus ik hoef me wat dat betreft niet in te laten pappen door verkopers.
Ik waardeer overigens het aankoopadvies van dit forum, daarmee heb ik zaken bekeken die ik nog niet op mijn checklist had staan.
Het is zeker slim om nog een proefrit in een ander exemplaar te doen. Dit is niet in me opgekomen toen ik het bericht schreef.
Wat betreft de aanschafprijs ben ik ook realistisch, gaandeweg investeren en de auto zo beter maken is ook mijn uitgangspunt.
Ik heb geen haast met de aankoop dus ik hoef me wat dat betreft niet in te laten pappen door verkopers.
Ik waardeer overigens het aankoopadvies van dit forum, daarmee heb ik zaken bekeken die ik nog niet op mijn checklist had staan.
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Een auto die tussen de 200K en 300K zit heeft een potentieel koppelingsprobleem. Ik zou een auto met een dergelijke km-stand alleen kopen als de koppeling al vervangen is, of als de prijs aantrekkelijk genoeg is om de koppeling te laten vervangen. Bij een A2 1.4 benzine kun je boven de 200k verwachten dat de koppeling op z'n eind is. E.e.a. is afhankelijk van het rijgedrag in het verleden. Er zijn mensen die veel hogere tellerstanden halen met de originele koppeling.
- waldpyk95
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 aug 2024, 15:11
- Locatie: Leeuwarden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Duidelijk en bedankt voor de aanvullingen allemaal.
In de prijsklasse waarin ik zoek zijn de kilometerstanden sowieso al wat hoger. Of de auto heeft weinig kilometers maar veel stadsverkeer gezien.
Voor mij is het goed om een beeld te hebben bij de kosten van een nieuwe koppeling, zijn er forummers die hier een ervaring over kunnen delen?
Alvast dank!
In de prijsklasse waarin ik zoek zijn de kilometerstanden sowieso al wat hoger. Of de auto heeft weinig kilometers maar veel stadsverkeer gezien.
Voor mij is het goed om een beeld te hebben bij de kosten van een nieuwe koppeling, zijn er forummers die hier een ervaring over kunnen delen?
Alvast dank!
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Clublid TJT heeft A2 te koop, misschien de moeite waard om eens een proefrit te maken?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
- waldpyk95
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 11 aug 2024, 15:11
- Locatie: Leeuwarden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[/quote]
Clublid TJT heeft A2 te koop, misschien de moeite waard om eens een proefrit te maken?
[/quote]
Klopt, daar heb ik al contact mee opgezocht. De afstand tussen onze adressen maakt het echter lastig voor mij. Het staat zeker op de wenslijst, zijn aanbod is ook zeker een kandidaat op mijn shortlist.
Clublid TJT heeft A2 te koop, misschien de moeite waard om eens een proefrit te maken?
[/quote]
Klopt, daar heb ik al contact mee opgezocht. De afstand tussen onze adressen maakt het echter lastig voor mij. Het staat zeker op de wenslijst, zijn aanbod is ook zeker een kandidaat op mijn shortlist.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
- Locatie: Zutphen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb destijds online de complete set van Sachs besteld, dat was iets van €60 dacht ik. En met een maatje van de boel gemonteerd, dat zijn de kosten.... het is een tijdrovende klus. Ik heb het met een bierpakket af kunnen betalen. Als jer ervoor naar de garage moet ben je denk ik zo een honderd of 6 kwijt, wellicht zit er hier iemand die het heeft laten doen bij een garage.waldpyk95 schreef: ↑02 sep 2024, 19:31Duidelijk en bedankt voor de aanvullingen allemaal.
In de prijsklasse waarin ik zoek zijn de kilometerstanden sowieso al wat hoger. Of de auto heeft weinig kilometers maar veel stadsverkeer gezien.
Voor mij is het goed om een beeld te hebben bij de kosten van een nieuwe koppeling, zijn er forummers die hier een ervaring over kunnen delen?
Alvast dank!