Audi A2 als eerste auto, een goede keuze?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Soldierofgames
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 mar 2025, 22:49 1 x

Hey Audi A2 liefhebbers!

Ik heb mijn rijbewijs gehaald en ben op zoek naar mijn eerste auto. Ik wil een auto waarmee ik een paar jaar comfortabel kan rijden terwijl ik meer ervaring opdoe.

Ik heb al veel auto's bekeken en allerlei berekeningen gemaakt om de perfecte keuze te vinden. Helaas blijkt die niet te bestaan, zeker niet binnen mijn budget van rond de €2000.
Hiernaast ben ik ook 1.95m lang en pas niet met mijn benen onder het stuur in de zuinigste auto's (Aygo, Twingo, Yaris).
Waar ik naar zoek is een betrouwbare auto, die niet veel kost, omkosten heeft of krijgt.

Tot nu toe heb ik onder andere de volgende auto's overwogen:
  • Mitsubishi Colt (2004-2012)
    Opel Corsa (2006-2014)
    Kia Picanto (2004-2011)
    Fiat Punto EVO (2009-2012)
    Ford Fiesta (2002-2017)
Een paar maanden geleden zag ik een Audi A2 voor een mooie prijs, maar ik twijfelde vanwege de leeftijd, de onderhoudskosten van Audi’s en het feit dat er niet veel van zijn.
Nu ben ik opnieuw een interessante A2 tegengekomen en vraag ik me af of dit een goede keuze is.
Deze is een 1.4 "S-Line" van 2002 met bijna 200000km op de teller. Hij heeft nog een jaar APK, maar wel vloeistof lekage als aanmerkingspunt op zijn laatste APK.

De kosten lijken, volgens marktplaats, vergelijkbaar met andere auto's maar ik weet niet of dat allemaal klopt.
Hiernaast zijn ze best oud aan het worden en ben ik bang voor onverwachte hoge onderhouds kosten die hierbij komen.

Vandaar mijn vraag of een Audi A2 een verstandige keuze voor mij als eerste auto kan zijn, of kan ik beter verder kijken?
audiJan

03 mar 2025, 23:59 1 x

Ik denk dat je verwachtingen moet bijstellen.
Als je een auto van meer dan 20 jaar koopt is het niet verstandig om geen onkosten te verwachten.

Hoe hoog die kosten zullen zijn kan niemand zeggen.

Toyota is veiliger kwa keus.

Mijn tip welke auto je ook koopt .
Wat is er al vervangen ,antwoord niets dan ben jij die dat als nog kan doen.

Doe bij jou garage in overleg een aankoopkeuring.
Dan weet jij wat je koopt op dat moment.
Dat geld heb je er zo uit.
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 mar 2025, 04:42 0 x

Een A2 is een geschikte auto voor langere mensen. Je kan voor 2000 euro geluk hebben met de aanschaf, maar het kan ook zijn dat je een exemplaar koopt met gebreken. Dit geldt natuurlijk voor iedere auto, maar bij een A2 kunnen reparaties duur uitvallen.
In ieder geval koop je met een A2 iets bijzonders en nog een voordeel: de carrosserie roest niet!
Ik adviseer je om niet naar tweedehands autohandelaars te gaan. Die zijn kampioen in het verbloemen van problemen. Een degelijke garage waar men de auto al jaren in onderhoud heeft is veel verstandiger.
Via dit forum kan men je veel tips geven waar je op moet letten. Ook dit is een voordeel van de A2.
Nog een tip; koop niet de eerste de beste maar ga vergelijken. Is de tellerstand onder de 200000: ga er dan vanuit dat er gerommeld is met de tellerstand. Tenzij er hard bewijs is dat de tellerstand klopt. Alleen aanwezige NAP zegt mij niet veel.
Heb je iemand met auto kennis die mee gaat naar een bezichtiging?
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2025, 09:39 0 x

Hoi, ik ben het eens met alle op en bedenkingen boven. Maar ook dit: Je leert pas rijden in de periode nadat je je rijbewijs hebt gehaald. De kans dat je de komende 18 maanden een foutje maakt is, laten we zeggen, aanwezig. Aluminium deukjes zijn kostbaar, Nieuwe panelen zijn op de sloop redelijk beschikbaarr, maar vooral in zilver omdat die het beste verkocht.

Mijn A2 is mijn tweede auto. Ik wilde hem maar kocht na mijn examen eerst een oude middeklasser (Saab 9-3). Het extra benzineverbruik en wegenbelasting kosten rekende ik als leergeld om te leren rijden. Als het geld dat je niet in onderhoud steekt van je beginnersbak, leg je opzij voor je zoektocht naar een mooie A2 (die dan weinig tot geen afschrijving meer heeft bij goed onderhoud).

In Almelo staat een mooie binnen je budget: 2005, 2 eigenaren, kmstand 209K, softlak dashboard goed.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... aign=share
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-03-04 091250.jpg
Schermafbeelding 2025-03-04 091250.jpg (40.95 KiB) 714 keer bekeken
Blauwbaard
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 09:43 1 x

Oh ja: als de auto een lichte hemel heeft is het een nep S-line met geplakte logo'tjes van Aliexpress. Alle S-line-s hebben een donkere hemel.
Gowiie80
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2025, 10:38 0 x

Ik heb vorig jaar mijn huidige A2 gekocht ( niet als eerste auto ). Van de eerste eigenaar overgenomen met toen 118xxx op de teller.
Tot nu toe heb ik helemaal geen hoge kosten gehad vergeleken met mijn vorige A2. In mijn ogen moet je er maar net geluk mee hebben. Ik zou op zoek gaan naar een nette waarvan de onderhoudhistorie bekend is. Volgens mij heeft de A2 dokter nog een mooie zilveren te koop staan op marktplaats.
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
Kiria_k
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 11:44 0 x

Mijn eerste auto is ook een A2, maar die was wel duurder dan 2000 euro. Bij goedkoperen was ik bang dat de lambdasonde vervangen zou moeten worden. Op zich heeft de mijne geen gebreken, maar er was wel een enigszins dure afspraak bij de A2 dokter nodig om door de APK te komen. Ze is wel super zuinig en laag in wegenbelasting, dus maandelijkse kosten vallen best mee, alleen zou ik dus wel rekening houden met af en toe groot onderhoud. Als je nu een duurdere koopt heb je later waarschijnlijk minder problemen!
marcoa2
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 22:06 1 x

als ik heel eerlijk bent is de meest betrouwbare de Mitsubishi Colt nogal een ondergewaardeerd model, maar meestal nog heel goed en weinig onkosten verder ! hou er wel rekening mee dat bij oudere autoos altijd wel iets van (achterstallig) onderhoud nodig is. zeker bij hogere km-standen.
Paulus
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 22:15 0 x

marcoa2 schreef:
04 mar 2025, 22:06
als ik heel eerlijk bent is de meest betrouwbare de Mitsubishi Colt nogal een ondergewaardeerd model, maar meestal nog heel goed en weinig onkosten verder ! hou er wel rekening mee dat bij oudere autoos altijd wel iets van (achterstallig) onderhoud nodig is. zeker bij hogere km-standen.
En... Als een auto tegen de 250000 km aan kilometers heeft; is de kans groot dat de koppeling er aan komt.
Airspeed

04 mar 2025, 23:01 1 x

Het eerlijke antwoord wat mij betreft: nee.
Het is meer een liefhebbersauto en dat laatste is een eufemisme om hogere dan normale kosten te verantwoorden.
Zo zie ik het iig..
Plaats reactie