Hoe onderhoudshistorie controleren ingevoerde A2 a.d.v. VIN

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Plaats reactie
Kogelman

23 jan 2012, 22:18 0 x

Ik ga binnenkort kijken bij een A2 die uit Duitsland afkomstig is, maar bij een Ned. autobedrijf te koop staat. Deze wil de auto eventueel ook op kenteken zetten. De auto heeft (Duitse)onderhoudsboekjes volgens de verkoper. De verkoper kent de achtergrond van de auto, deze zou afkomstig zijn van zijn schoonzus die in Duitsland woont (aantoonbaar). Vanzelfsprekend wil ik dit niet voor zoete koek aannemen, en zoek controlemiddelen.
Waar kan in de auto kan ik het chassisnummer/VIN code vinden om de historie van deze A2 te achterhalen? Ik neem aan dat ik daarmee via Audi-Nederland (of moet ik dan bij Audi Duitsland zijn?) informatie kan vinden, of hoe gaat dit in zijn werk? Ik wil graag kunnen achterhalen of de km-stand correct is (er is geen NAP in Duitsland) en of de auto ooit schade gehad heeft en of de onderhoudshistorie die in de boekjes staan klopt.
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

23 jan 2012, 23:05 0 x

Trek het bakje eruit dat achter de handrem zit op de middentunnel. Onder dit bakje zit het chassisnummer. Als je met dit chassisnummer naar een DUITSE Audidealer gaat, het beste nog de dealer waar hij gekocht is of in onderhoud geweest is heb je goede kans dat je de informatie uitgeprint krijgt.
Vraag gewoon naar de onderhoudshistorie.

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
MN-NL

23 jan 2012, 23:45 0 x

Altijd van een oud vrouwtje geweest dus? :lol:

Als de auto nog niet op NL kenteken staat is hij waarschijnlijk nog niet ingevoerd. Dan is er dus de Duitse Fahrzeugbrief nog bij: daar staan alle eigenaren op (dus ook die schoonzus :!: ). Ook staat daar het chassisnr. natuurlijk op.

Bij de auto horen normaliter ook de TUV rapporten, elke 2 jaar verplicht, staat ook een km-stand op. Van een TUV rapport kan je een kopie opvragen.

Het boekje bij de auto hoort bij aflevering van chassisnr en 1e eigenaar te zijn voorzien, en van alle km-standen bij de beurten. Moet matchen met de TUV.

Bij een lagere km-stand kan je een aardige inschatting maken van het aantal km's per jaar. Klopt de dot-code op de banden met de bijbehorende levensduur? Bijv. een auto met 120.000 km hoort op zijn 2e of 3e set banden te staan, is het de 2e set dan zijn ze aardig versleten en zouden de banden toch een jaar of 5 oud moeten zijn, de 3e set moet nog meer dan 50% profiel hebben en max een jaar of 2 oud zijn...).

Bij een verkoop in Duitsland van een handelaar aan particulier hoort het schadeverloop van de auto vermeld te worden. Juist daarom wordt ook vaak op 'handelscondities' verkocht. Betekent geen garantie en gekocht als gezien.

Is bovenstaande er allemaal niet bij of krijg je een vaag verhaal, dan is de auto ook niet kosjer lijkt me.

(heb zelf mijn A2 bij een handelaar in Duitsland gekocht, voor export dus op handelscondities. Maar wel incl. alle aantoonbare historie...
Nog geen moment spijt van gehad, alles klopt gewoon).

Kortom, je kunt veel aan een auto zien!

Succes met de bezichtiging,

Marc
Peter

24 jan 2012, 09:46 0 x

Goeie uitleg ! 1 opmerking: ik rij met gemaak 70.000km met een set Bridgestone Turanza banden (met de V70).
falcon

24 jan 2012, 09:57 0 x

Het eerste gevoel dat ik er bij krijg is niet heel lekker. Maar idd kun je met de fahrzeugbrief zien wie de vorige eigenaren geweest zijn, en ook welke garage het onderhoud gedaan heeft. Als je deze dealers eens opbelt om e.e.a. te verifieren, dan hoef je er niet helemaal naartoe! Zelf werd ik (a2 zelf uit DLD gehaald) erg gerust gesteld door de TÜV rapporten met datum en km-stand erop. Ik hoop voor je dat alle papieren je volledig gerust kunnen stellen! Ook een face-to-face contact met de verkoper kan veel helpen, dan heb je al vrij snel in de gaten of het zuivere koffie is of niet... Succes!
Kogelman

24 jan 2012, 11:54 0 x

Bedankt voor alle input.
Helaas kon ik niet eerder dan komend weekend bezichtigen en kreeg ik vandaag te horen dat deze A2 vanmorgen verkocht net is. We blijven zoeken, maar willen ook onze A3 inruilen bij een deal en dan kom je al gauw bij garagebedrijven uit.
Dus als iemand nog een A2 verkoper weet die een stipt (grotendeels dealer)onderhouden 5(!) deurs ming blauwe pareleffect A3 wil inruilen dan hou ik me aanbevolen (A3 Ambition door ons gekocht bij de VAG dealer in 2009 bj: 2000, 1.6 benz., 216*** dkm).
wesser

25 jan 2012, 22:25 0 x

De dealer kon van mijn A2 de onderhoudsgeschiedenis zien in het systeem. Ook het onderhoud dat in Frankrijk en in Engeland was uitgevoerd. Dit klopte precies omdat ik alle facturen heb gekregen bij aankoop kon ik het controleren. Het moet dan wel om onderhoud gaan dat door Audi/VW is gedaan. Zo kun je ook de kilometerstand controleren.
Plaats reactie