[quote="j.hoeben1"]
Mijn vraag is nu: Wie kan vertellen hoe te handelen als men een Duitse auto op het oog heeft en waar men dan allemaal op moet letten. Of nog makkelijker, hoe te handelen van A tot Z tot dat je hem op kenteken voor de deur hebt.
Ik denk dan aan welke papieren je nodig hebt om hem mee te nemen van de particuliere verkoper of handelaar/dealer :?

hock: :o :roll: .
Welke manieren zijn er om hem na aankoop hier te krijgen en hoe als dat nodig is tijdens de invoer te verzekeren!
Is er verschil als men particulier of bij de handelaar/dealer koopt, ik denk dan aan bijv. de BTW!
De BTW wordt deze van de prijs afgetrokken in Duitsland om deze dan hier te betalen :?
De BPM, die moet men hier betalen. Is daar een rekenformule voor zodat men al ongeveer kan inschatten wat men straks aan die kosten kwijt is.
Wat zijn de keuringskosten en de kosten om hem op kenteken te zetten.
Waar moet je daar voor zijn.
Misschien vergeet ik nog wel het een en ander :? :!:
Sjors[/quote]
Kort gezegd:
zoeken op mobile.de (zoek een postcode van een Duitse stad net over de grens om te zoeken in een bepaald gebied, voor de Noordelingen: 26489 is Leer, zoek dan binnen een straal van 200km)
Bellen (mail wordt vaak niet beantwoord) en vragen of de auto "unfallfrei" is, hoeveel "vorbesitzer" de auto heeft gehad en of het een "nichtraucher fahrzeug" is.
Vervolgens kun je telefonisch al informeren naar de "exportpreis", dus zo meenemen, zonder inruil en garantie. De vraagprijzen liggen in Dld dichter bij de verkoopprijs als in NL, reken in de A2 prijsklasse op zo'n 500/1000 euro speling.
Probeer het "export-kennzeichen" (of, als je vlak bij de grens woont, "het kurzzeit-kennzeichen") er bij te regelen. Kosten incl groene kaart en platen zo'n 125 euro. Je kunt dit ook zelf maar dan moet je naar het Fahrzeugambt (hou rekening met openingstijden en wat administratie, je bent snel een uurtje of 2 a 3 kwijt).
In NL kun je zonder afspraak naar RDW bij je in de buurt, je dient hiervoor een 1-daags kenteken aan te vragen (gratis).
Na de RDW-keuring doe je BPM-aangifte bij de douane (vaak op dezelfde locatie) en na betaling ontvang je binnen enkele dagen je kentekenbewijs.
Voor de bpm-aangifte kun je autotelex.nl gebruiken, kost een tientje maar is erg makkelijk en wordt door de douane snel geaccepteerd.