Verschillen tussen 1.4 benzine en 1.6 benzine

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
j.hoeben1

01 sep 2012, 19:43 0 x

Ik heb deze middag met een vriend zitten de babbelen over de A2 en omdat hij regelmatig bij mij in de auto zit als we naar het voetballen gaan is ook hij gecharmeerd van de A2. Hij heeft met mijn 1.4 gereden en vindt de kracht onderin een minpunt. Ik zij dat hij dan beter naar een 1.6 kan kijken. Hij tuft per jaar rond de 12000km en vroeg mij de merkbare verschillen tussen de 1.4 en 1.6 benzine. Over de 1.4 kon ik hem natuurlijk het een en ander vertellen maar van de 1.6 daar weet ik eigenlijk niets van. Zo hadden wij het ook over het olie verbruik en of dat bij beide types voorkomt. Hier op het forum zijn er wel wat 1.6 rijders en misschien kunnen zij wel het een en ander vertellen over deze prachtkar in het dagelijks gebruik. Nog beter wat de wezenlijke verschillen tussen beide types zijn, zoals de techniek en het rijden er mee. Zijn er bij de 1.6 versie punten waarvan men zegt dat is een minpunt van het type!

Groet,
Sjors
Romulus

01 sep 2012, 21:29 0 x

Op basis van de cijfers zou ik niet verwachten dat de FSI onderin beter trekt dan de 1.4 benzine. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn (nagenoeg) identiek. Maar ik heb nog nooit in een FSI gereden dus kan niet vergelijken. De FSI heeft in elk geval wat dure onderdelen die de 1.4 benzines niet hebben (hogedruk brandstofpomp bijv.)
Gompie

02 sep 2012, 00:33 0 x

[quote="Romulus"]De FSI heeft in elk geval wat dure onderdelen[/quote]
FSI is dat niet een afkorting van "Financieel Slecht Incalculeerbaar"? :lol:
Gompie
petera2s-line

02 sep 2012, 00:59 0 x

hahaha

Zou je wel zeggen. Maar ben zeer tevreden over mijn 1.6 fsi gebruik hem 164 km per dag voor woon werk verkeer. Hij rijd goed. remt super en trekt ook goed (weer) Maar heb nog nooit in een 1.4 gereden. dus wat het verschil is geen iede
pionok

02 sep 2012, 04:47 0 x

Tsja dit is mijns inziens de discussie zuinig willen rijden of niet.
Ik heb een 1.6 en ben er zeer tevreden over.
Bij de fsi heb je 2 stadia bij t optrekken. Blijf je onder de 2500 toeren rij je zuinig, ga je erboven dan krijgt de auto een boost en trekt ineens flink door.
Ik heb in de 2,5 jaar buiten de standaard beurten nooit olie bij gevuld.
Trek kracht kan ik niet vergelijken met de 1.4 maar ik neem menig bocht in zijn 3 en kan dan nog steeds goed optrekken.
Ik zou zeggen doe een keer een testritje bij een meeting.

Ik krijg trouwens wel erg het gevoel dat er maar weinig forum leden fan zijn van de 1.6, en dat er veel negativiteit om heen hangt. over slechte motoren etc. Ik vraag me af of dit gevoels kwesties zijn of feiten.

Gr. Rene
petera2s-line

02 sep 2012, 12:49 0 x

heb geen idee maar ik ben zeker tevreden over de 1.6 fsi
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 sep 2012, 13:19 0 x

Het grootste technische verschil tussen de 1.6 ltr en de 1.4 ltr is (buiten het feit dat de cilinderinhoud natuurlijk groter is) de wijze waarop de brandstof in de cilinders gevoerd wordt.

Bij de 1.4 geschied dit op de "ouderwetse" wijze middels inspuiting in de inlaatbuis vóór de inlaatkleppen, hierdoor vindt het mengen van de brandstof met de lucht reeds plaats voordat het mengsel in de cilinders komt.

Bij de 1.6 maakt men gebruik van een andere techniek n.l. " directe inspuiting", d.w.z. de brandstof wordt niet vóór de inlaatklep ingespoten maar direct in de cilinderruimte (dus na de inlaatklep). De lucht wordt dan via de inlaatkleppen toegevoegd.
Om dit te kunnen realiseren is er dus (zoals reeds werd opgemerkt) een zeer hoge inspuitdruk nodig (en hiermee raak je dan ook direct het zwakke punt t.o.v. de 1.4 motor voorzover je over een zwakker punt kunt spreken).
Nadeel hiervan is dat er in principe gebruik moet worden gemaakt van een brandstof met een hoger octaangetal (97) is dus iets duurder maar daar tegenover staat dat deze constructie een relatief gezien lager verbruik oplevert (dus weer een compensatie van de hogere brandstof kosten).

Theo
audietje

02 sep 2012, 18:00 0 x

Ik reed eerst een 1.4, toen een 1.6 fsi en nu, na een paar andere auto's, weer een 1.4.
Het verschil tussen een 1.4 en een 1.6 merk je met name om en nabij de 3000 toeren.
Je krijgt bij de 1.6 bij het optrekken een schop(je) in je rug. Ik vond dat minder prettig, maar zeker geen reden om de 1.6 fsi niet te kopen. Ik tankte altijd 98 ron benzine. stond meen ik in het instructieboekje. Het is wel kicken hoor om gemakkelijk 200 km per uur te rijden en allerlei "blik" op de rechterbaan met een noodvaart voorbij te gaan. Ook op die snelheid rijdt de 1.6 nog heel releaxed en je kunt gemakkelijk een gesprek voeren met je passagiers. (die weten ook niet wat ze meemaken want dat hadden ze natuurlijk nooit gedacht van zo'n "klein autootje") :roll: Stoplichtsprintjes, als je de koppeling een beetje kent, geven ook veel
vertier :lol: ! Verder is de achterspoiler wat breder en hebben ook de achterwielen schijfremmen overigens zijn er meen ik geen uiterlijke verschillen met de 1.4. Ik ben door de bank genomen een heel rustige rijder hoor. alleen al de wetenschap dat je kunt blazen als je er zin in hebt is heel plezierig. Ik ben uiterst tevreden met mijn 1.4. Gisteren niet... maar met 4 verse bobines is er geen vuiltje meer aan de lucht. :D
groet
audietje (Hans)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2012, 20:33 0 x

[quote="audietje"]Ik reed eerst een 1.4, toen een 1.6 fsi en nu, na een paar andere auto's, weer een 1.4.
Het verschil tussen een 1.4 en een 1.6 merk je met name om en nabij de 3000 toeren.
Je krijgt bij de 1.6 bij het optrekken een schop(je) in je rug. Ik vond dat minder prettig, maar zeker geen reden om de 1.6 fsi niet te kopen. Ik tankte altijd 98 ron benzine. stond meen ik in het instructieboekje. Het is wel kicken hoor om gemakkelijk 200 km per uur te rijden en allerlei "blik" op de rechterbaan met een noodvaart voorbij te gaan. Ook op die snelheid rijdt de 1.6 nog heel releaxed en je kunt gemakkelijk een gesprek voeren met je passagiers. (die weten ook niet wat ze meemaken want dat hadden ze natuurlijk nooit gedacht van zo'n "klein autootje") :roll: Stoplichtsprintjes, als je de koppeling een beetje kent, geven ook veel
vertier :lol: ! Verder is de achterspoiler wat breder en hebben ook de achterwielen schijfremmen overigens zijn er meen ik geen uiterlijke verschillen met de 1.4. Ik ben door de bank genomen een heel rustige rijder hoor. alleen al de wetenschap dat je kunt blazen als je er zin in hebt is heel plezierig. Ik ben uiterst tevreden met mijn 1.4. Gisteren niet... maar met 4 verse bobines is er geen vuiltje meer aan de lucht. :D
groet
audietje (Hans)[/quote]

Hans, je hebt dus beide typen gereden. Is er volgens jou veel verschil bij het wegrijden vanuit stilstand tussen de 1.4 en 1.6 FSI versie?
Ik heb daar zelf in het begin erg aan moeten wennen, voor mij zou het een overweging kunnen zijn om te kijken naar een 1.6 FSI versie.

mvg Peter _Audi _a2
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Okumaatje

02 sep 2012, 21:17 0 x

Hoi,

Ik heb eerst de 1.4 gehad en de reden dat ik die toen verkocht was het geringe vermogen. Nu heb ik de 1.6 en die rijdt gewoon sneller en makkelijker terwijl het verbruik hetzelfde is.
Zojuist weer terug van vakantie uit Zuid Frankrijk en weer 3300 km probleemloos gereden. Olie verbruik is bij mij nihil. Ik heb er nu 15000 km mee gereden (tellerstand 155.000) en er kon een kwart litertje bij over deze afstand ; geen olieverbruik dus.
Echter.... voor mijn werk heb ik weer een grotere auto nodig dus ik zal de mijne noodgedwongen dus maar weer gaan verkopen. Ik heb al heel veel Audi's en auto's gehad maar de A2 heeft wel een speciaal plekje bij mij. Als ik het kon veroorloven had ik hem er gewoon bij gehouden.
Plaats reactie