duidelijk stukje van onze ooster buren over motor keuze
Am Ende solltest Du nach Möglichkeit die in Frage kommenden Motorisierungen selber einmal fahren, um die deutlichen Unterschiede selbst bewerten zu können.
Die Eierlegendewollmilchsau wirst Du nicht finden, Du musst also Prioritäten setzen:
1.4 Benzin: Wie gewünscht sehr Reparaturfreundlich, große Auswahl, dafür nur ausreichende Fahrleistungen
1.6 FSi + 1.4 TDI 55KW: Mehr Technik = höheres Reparaturrisiko, dafür mehr Fahrspaß. Der TDI macht mehr Lärm, zumindest kalt.
Ich hatte einen 1.4 Benzin und jetzt einen 1.6FSi und einen 1.4 TDI 66KW. Gegen den 66KW TDI ist selbst der FSi eine lahme Gurke, aber der FSi hat eine sportliche Leistungscharakteristik, die mich fasziniert. Erinnert mich immer etwas an dem Golf I GTI, wenig Gewicht und viel Leistung bei Drehzahl.
Viel Spaß bei den Probefahrten und der Suche nach Deinem Traum-A2.
Die Eierlegendewollmilchsau wirst Du nicht finden, Du musst also Prioritäten setzen:
1.4 Benzin: Wie gewünscht sehr Reparaturfreundlich, große Auswahl, dafür nur ausreichende Fahrleistungen
1.6 FSi + 1.4 TDI 55KW: Mehr Technik = höheres Reparaturrisiko, dafür mehr Fahrspaß. Der TDI macht mehr Lärm, zumindest kalt.
Ich hatte einen 1.4 Benzin und jetzt einen 1.6FSi und einen 1.4 TDI 66KW. Gegen den 66KW TDI ist selbst der FSi eine lahme Gurke, aber der FSi hat eine sportliche Leistungscharakteristik, die mich fasziniert. Erinnert mich immer etwas an dem Golf I GTI, wenig Gewicht und viel Leistung bei Drehzahl.
Viel Spaß bei den Probefahrten und der Suche nach Deinem Traum-A2.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kort maar krachtig en exactly to the point!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
Mooi geschreven!
Geef mij toch maar de 73KW Tweety. Die maakt een platte augurk van een FSI
Geef mij toch maar de 73KW Tweety. Die maakt een platte augurk van een FSI

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Tsja, een TDI is niet te vergelijken met een ongeblazen 16 kleps benzine.
De TDI kun je met lage toerentallen rijden, en ver doorhalen heeft geen zin.
Ideaal dus voor het nieuwe rijden.
De 16 klepper moet het juist van de hoge toeren hebben, valt "dood" als je te snel opschakelt ...
Zou de vergelijking beter vinden met de Golf 2 GTI 16V. Heeft dezelfde karakteristiek, pas boven de 4000 toeren begint de motor echt vermogen te leveren.
Als je bereid bent om toeren te maken, dan maakt de FSI gehakt van zowel de 75 als de 90 PK TDI ...
De TDI kun je met lage toerentallen rijden, en ver doorhalen heeft geen zin.
Ideaal dus voor het nieuwe rijden.
De 16 klepper moet het juist van de hoge toeren hebben, valt "dood" als je te snel opschakelt ...
Zou de vergelijking beter vinden met de Golf 2 GTI 16V. Heeft dezelfde karakteristiek, pas boven de 4000 toeren begint de motor echt vermogen te leveren.
Als je bereid bent om toeren te maken, dan maakt de FSI gehakt van zowel de 75 als de 90 PK TDI ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
Nee de FSI is een slappe augurk t.o.v. de 90pk TDI volgens de Duitser, dus Tweety de struisvogel steekt zijn kop er echt niet voor in het zand. 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Die slappe augurk gaat anders wel sneller naar de 100 km/h en heeft een hogere topsnelheid:
http://www.autoweek.nl/auto/32519/audi-a2-14-tdi-90pk
http://www.autoweek.nl/auto/32516/audi-a2-16-fsi
Het verschil zit hem in de manier waarop je deze waarden bereikt.
P.S. ik heb het hier over de standaard af-fabriek waarden: tunen is in dit
geval een beetje valsspelen ...
http://www.autoweek.nl/auto/32519/audi-a2-14-tdi-90pk
http://www.autoweek.nl/auto/32516/audi-a2-16-fsi
Het verschil zit hem in de manier waarop je deze waarden bereikt.

P.S. ik heb het hier over de standaard af-fabriek waarden: tunen is in dit
geval een beetje valsspelen ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot