Last van stank Airco gebruik? De oplossing?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2015, 12:07 0 x

Beste forum leden,

Graag zou ik jullie het onderstaande laten weten indien jullie degene niet op de hoogte waren ,ik ieder geval niet.. van een nieuw artikel dat fabrikant Mann op de markt gebracht heeft sinds begin dit jaar.

Iedereen is wel bekend met de speciale pollen filter of luxe carbon filters om de onzichtbare uitlaatgassen te filteren.

Maar desondanks al te vaak stank van stinkende airco door waren bacteriën "dure of bewerkelijke" airco service oplossingen door airco service stations die al te vaak al maar van korte duur waren en in sommige auto's niet hielpen vanwege sommige constructie luchtkanalen is mij verteld door airco monteur.

Maar Mann heeft de oplossing door een extra stofje Fenol toe te voegen aan het filter.
een Actief-koolstoffilter met meerwaardig fenol.

Deze is voor de A2 leverbaar en worden al verkocht rond 25 euro.

Dus die meer kosten zijn het in mijn geval mij waard,aangezien in de familie Astma en allergisch zijn.

Maar wie wilt er nu ongewild in die muffe stank :-S rijden zo nu en dan toch niemand toch? =))

MANN-FILTER Interieurfilter Frecious Plus (FP)
Art. Nr.: FP 26 010
Fabrikant: MANN-FILTER
Lengte 254mm; Breedte 224mm; Hoogte 36mm; Met antibacteriële werking; Met schimmelwerende werking; Fijnstoffilter (PM 2.5); Actief-koolstoffilter met meerwaardig fenol

Maar ook vast wel misschien voordeliger bij uw eigen leverancier wel te verkrijgen...maar niet overal blijkt deze net op de markt is...

Voor degene die het willen nalezen bij Mann :

https://www.mann-hummel.com/de/mann-fil ... ews%5D=840

groeten,
Rolf
Almere

:-h
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Dirck

05 sep 2015, 12:46 0 x

Goedkoper als speciale spuitbussen, die wel alles mee pakken.
Dit filter pakt alleen na het filter dus van aanzuig tot filter krijg je alsnog alles binnen en hoeveel weken zal dit ingelijmde staafje werken?

Leuk en voordelig maar is het voldoende voor vervuilde auto of alleen als je deze blijft gebruiken en redelijk nette?

Mijn auto zelf gedaan en die was niet bepaald tijdig gewisseld om het netjes te zeggen...
Koop9 was ook verbaast over zoveel.....
Audi_gekkie

05 sep 2015, 21:39 0 x

Wat ook helpt is je climate control niet van de stand "AUTO" af te zetten.
Veel gebruiken veel te weinig de airco, waarom?
Mensen die het woord airco horen denken gelijk aan koude lucht, maar het is meer dan dat zeker met een climate control.
Zet 'm op 22gr (advies van Audi) en laat 'm op AUTO staan (ook advies van Audi).
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

05 sep 2015, 22:04 0 x

Is inderdaad een goeie tip maar de pomp zal dan toch steeds draaien en dus extra brandstof gebruiken?
Punt hier is ook dat de Mss steeds op eco drukt als ze er 1 meeneemt.
Dirck

05 sep 2015, 22:14 0 x

Nee, de auto stand meet de auto en zet hem regelmatig zelf aan en uit..
Maar 22 graden, ik heb een dikke Russische bontjas en ben liever fris en koeler, 19,5 graden is voldoende en mijn zoon heeft andere sleutel en de A2 onthoud dan de persoonlijke instelling dus met zijn sleutel, krijg ik geen angst zweet....
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2015, 23:35 0 x

Zoals dirck al gepost heeft: de condensor van de airco zit achter de filter, dus een filter zoals beschreven heeft geen zin.

Ik heb er al eerder over gepost: een spuitbus is niet zo duur, en redelijk makkelijk toe te passen.
Dirck

06 sep 2015, 08:52 0 x

Als je de Elsawin DVD zou installeren, ik heb die al.. zie je precies welk type airco hoe in elkaar zit en weet je dat op automaat deze niet altijd koelde en energie vreet maar wel regelmatig aan/uit zette ter voorkoming beslagen ramen bij wegrijden en om de slangen te spoelen zodat ze niet uitdrogen en stuk gaan...

Dat Computertje probeerde dus elke rit een schone ramen start en kost in tegen stelling van handbediende deze minder energie en alleen als nodig is....
Een slimme Airco dus!

Ik adviseer alleen niet mijn na te doen!
Ik gebruik geen Airco reiniger maar remmen reiniger, goedkoper maar wel Explosief dus moet je voorzichtig mee zijn...
Je auto opblazen is leuk voor You Tube Flimpje maar 1 vonk is dan voldoende....
Ik moet daarom eerst de deuren openen en geen dingen aan of uit laten gaan...
Ook de Fan blijft dan uit, en ik gebruik de vonk vrije luchtspuit!

Ja, ik weet dat het fout kan gaan en als ik een wrak heb dat ik mag opblazen...
Lijkt me leuk op Meeting, een Wrak dat naar sloperij moet opblazen via Airco....
De slappe Studless banden krijg ik zo ook om de velgrand, Klapband om ze er goed om te krijgen....
NKnoester

06 sep 2015, 15:45 0 x

Wat ook helpt is je climate control niet van de stand "AUTO" af te zetten.
Veel gebruiken veel te weinig de airco, waarom?
Mensen die het woord airco horen denken gelijk aan koude lucht, maar het is meer dan dat zeker met een climate control.
Zet 'm op 22gr (advies van Audi) en laat 'm op AUTO staan (ook advies van Audi).
Dank je wel voor de tip!
Audi_gekkie

06 sep 2015, 22:47 0 x

Is inderdaad een goeie tip maar de pomp zal dan toch steeds draaien en dus extra brandstof gebruiken?
Punt hier is ook dat de Mss steeds op eco drukt als ze er 1 meeneemt.
Volgens mij draait de aircopomp niet constant in een A2. Bij oudere type Audi's met airco wel.
http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/compr ... ressor.htm
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2015, 08:59 0 x

vandaar gewoon in de winter ook aan laten....om leidingen te smeren ter voorkoming aansluiting koppelingen rubbertjes uitdrogen en airco gas met olie leegloopt.

airco is gevuld met gas ,olie, lekindicatie middel (fluor) bijgevoegd.
Zodat controle kunnen dan eventuele kleine lekkages sneller opgespoord worden dmv UV lamp.

Mijn airco was onlangs afgevuld en meer dan 2 jaar wij zelf de A2 hadden nog geen airco check gedaan was,en niet meer weet wanneer het voor het laatst bij vorige eigenaar gedaan was er eens een slang stuk was ?
Dus in mijn bezit 2 jaar gerekend 439 gram over van de 505 gram die sommige Airco's van A2 mogen hebben.
Dus verlies valt mee verlies slechts 66 gram terwijl ze soms vermelden 10 % van totale gram per jaar bij normaal verlies zou zijn
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie